• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99070604071
  • خبرنگار : 71021

پس از دو دهه

برند گردشگری ایران رونمایی شد

برند گردشگری ایران رونمایی شد

برند گردشگری ایران همزمان با روز جهانی جهانگردی رونمایی شد. همچنین «سیمرغ» فیروزه‌ای و «ایران باشکوه، یک تجربه متفاوت» (Majestic Iran a Different Experience) به عنوان نشان و شعار گردشگری ایران انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، لوگو «سیمرغ» گردشگری ایران نیز اواخر بهمن‌ماه سال گذشته همزمان با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی شده بود. علی‌اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - درباره آن گفته بود: «سیمرغ» کامل‌ترین لوگو برای گردشگری ایران است که هویت دینی و ملی مردم را به تصویر می‌کشد و تمام ویژگی‌های مثبت مردم ایران را منتقل می‌کند، منحصربه فرد و متعلق به ایران است و نمونه آن در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود. فرم این پرنده اساطیریِ درحال پرواز، نشانه اوج گرفتن گردشگری ایران است.  

سیمرغ گردشگری ایران، پرنده‌ای درحال پرواز است که روی بال‌های آن ظرافت مقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به تصویر کشیده شده است. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل است. پرنده به رنگ آبی فیروزه‌ای (Persian blue)  است که در کنار آن، واژه «ایران» به رنگ «آجری» با گرایش به «خاکی» که تصویرگر رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است، قرار گرفته که در کنار عبارت «A Different Experience» شعار گردشگری را ساخته است.

به گفته زاهد شفیعی، مدیر پروژه برند گردشگری، انتخاب این نشان و شعار بیشتر از دو سال زمان برده است.

مطالعات برند گردشگری ایران رسما از دو دهه قبل آغاز شده و هر بار یک لوگو انتخاب شده، از «گل نیلوفر» گرفته تا «گل زعفران». ایران با شعارهایی مثل «ایران را ببینید» گاهی در محافل بین‌المللی حاضر شده است، با این وجود هیچ یک از آن‌ها تا امروز پایدار نمانده‌اند.

سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری سال ۱۳۹۲ کمیته طراحی شعار، لوگو و برند گردشگری ایران را تشکیل داد که اعضای آن تجربه‌ای در گردشگری نداشتند و همگی از کارشناسان میراث فرهنگی بودند که دست آخر هم به نتیجه‌ای نرسیدند. برای برند گردشگری ایران، همایش‌ها و نشست‌های زیادی در سطح داخلی و بین‌المللی برگزار شد که هیچ یک تا کنون خروجی نداشته است.  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اینک معتقد است مطالعات و بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته، برند جدید گردشگری ایران را قابل دفاع کرده است. این وزارتخانه گفته برای طراحی نشان، شعار و رنگ گردشگری ایران نظر حدود ۱۷۰۰ کارشناس را دریافت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha