به گزارش ایسنا، حجتالله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران در دیدار با اعضای باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو، یادآور شد: راه نجات بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی در کشور گردشگری است و بسیاری از کسانی که بهعنوان گردشگر وارد ایران میشوند، میتوانند سفیران فرهنگی ما در کشور خود باشند.
وی اظهار کرد: امیدوارم با رویکردی منطقی بتوانیم در جایگاه درست و واقعی خود در عرصه گردشگری قرار بگیریم. امروز اهمیت موضوع گردشگری بهدلیل کمرنگ شدن بودجههای نفتی بیش از پیش شده است و در شهرهای مختلف اشتیاق برای فعالسازی حوزه گردشگری وجود دارد. اعضای این باشگاه میتوانند به این مهم کمک بسیاری کنند.
او ادامه داد: در غرب ایران محور گردشگری تاریخ و تمدن ایران شامل شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج را افتتاح کردیم و بخش خصوصی و دولتی و شهرداریها، علاقهمند هستند این محور به مسیری نمونه برای گردشگری تبدیل شود. در انتهای این راه شهر سنندج قرار دارد که شهر خلاق موسیقی یونسکو است. شور و شوقی در این سه شهر برای رونق گردشگری وجود دارد و بیتردید داشتههای این شهرها فرصتهای بسیاری را فراهم کرده و به رفع تبعیضهای موجود کمک میکند.
ایوبی با اشاره به برنامههای پیش رو برای جشن نوروز، گفت: برنامه نوروز ۱۴۰۰ از سوی کمیسیون ملی یونسکو در حال طراحی است که باشگاه توسعه گردشگری خلاق میتواند در اجرای این طرح و برگزاری آن همراه ما باشد. در برپایی گالریهای مجازی نیز میتوانیم از ظرفیتهای باشگاه گردشگری استفاده کنیم. نمایشگاه چهارم ما شامل آثار یک هنرمند چینی و ایرانی است که از هشتم مهرماه برگزار میشود و این نمایشگاه مجازی در مقبره فردوسی طراحی شده است. همچنین تاکنون در زمینه تذهیب و خوشنویسی استادان، سه نمایشگاه داشتهایم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران افزود: در برخی شهرها میتوانیم تورهای مجازی راهاندازی کنیم و به این ترتیب میتوان بازدید مجازی از مکانهای گردشگری کمتر شناختهشده را برای مردم فراهم کرد.
وی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای انتقال تجربههای جهانی قرار دارد، گفت: بر این باورم که مهمترین کار باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو، مسأله آموزش است و این باشگاه باید برای بسیج شهرها و کشف جاهای ناشناخته قدم بردارد.
سمیه عباسیان، رییس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو - ایران توضیحاتی درباره آموزش بر پایه گردشگری خلاق و اهدای دو گواهی تخصصی از سوی این باشگاه ارائه کرد و افزود: باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو سنجش کیفیت خدمات گردشگری را در اولویت قرار داده و کارشناسان این باشگاه براساس شاخصهای مورد تایید یونسکو و سازمان جهانی گردشگری، تاسیسات گردشگری را ارزیابی و امتیازدهی کرده و بر پایه آن گواهیهای خود را اهدا میکند.
او گفت: کسانیکه این گواهی را دریافت میکنند میتوانند از لوگو باشگاه و گواهی آن استفاده کنند و این گواهیها ارزش برندینگ بالایی برای دریافتکنندگان دارد. گواهی فراگیر کیفیت خدمات گردشگری برای تاسیسات گردشگری تعیین شده و گواهی احترام به گردشگر برای اقامتگاهها، تورگردانان و هتلها درنظر گرفته شده است.
سهند عقدایی، دبیر این باشگاه با اشاره به دوره های آموزشی تهیه شده از سوی باشگاه همچون ایجاد کسبوکارهای کوچک بر پایه گردشگری خلاق، یادآور شد: مخاطب ما در این کارگاه ها فعالان گردشگری در شهرها و روستاهای مختلف هستند که توانمندیهایی دارند و با آموزش و مشاوره میتوانند کسبوکار خود را راه بیاندازند.
او ادامه داد: دوره برندینگ شهری بر پایه شهرهای خلاق یکی دیگر از دورههای آموزشی باشگاه است که مخاطب آن، شهرداریها و مسؤولان دولتی گردشگری هستند که خواهان برندینگ شهر خود براساس گردشگری خلاق هستند.
عقدایی درباره اهداف دوره های آموزشی و نحوه تهیه بستههای آموزشی اظهار کرد: از ۱۵ سال پیش شاهد برپایی کارناوالهای مختلف گردشگری و حضور پررنگ و لعاب اقوام ایرانی همچون عشایر و دیگر قومیتها در قالب رویدادهایی در تهران و شهرهای بزرگ بودهایم اما همواره بعد از برگزاری این رویدادها، میدیدیم در کوتاه زمانی همه چیز به فراموشی سپرده میشود و این رویدادهای پرزرق و برق و پرهزینه، منشا تحولی در اقتصاد گردشگری محلی نمیشوند و همواره این پرسش مطرح میشد چگونه این جاذبههای فرهنگی در شهرها و روستاهای دور میتوانند به بسته گردشگری تبدیل شوند و گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کنند!؟
امیر روشنبخش، معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو - ایران نیز اظهار کرد: پروژه گواهیهای گردشگری پایه اش از سازمان جهانی گردشگری تهیه شده است و برای ارزیابی و نظارت مستمر از همکاری انجمنهای راهنمایان تور به عنوان بازوی نظارتی باشگاه استفاده خواهد شد و ممیزی های دوره ای از این طریق انجام میشود. رونمایی از این خدمات میتواند به ارتقای سطح خدمات گردشگری کشور کمک کند.
روشنبخش افزود: دورههای آموزشی مبتنی بر گردشگری خلاق در حوزههای مختلف از جمله مدیریت شهری میتوانند موثر باشند و شوراهای شهر و شهرداریهای سراسر کشور با آگاهی از این بسته ها، میتوانند از آنها برای ارتقای کسبوکارهای بومی و محلی در حوزه گردشگری بهرهبرداری کنند.
انتهای پیام
نظرات