• چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99061914278
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

محققان می‌گویند:

برای رهایی از استرس، یوگا تمرین کنید

برای رهایی از استرس، یوگا تمرین کنید

ایسنا/اصفهان نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که یوگا اضطراب را بهبود می بخشد و می تواند در بهبود علائم اختلال اضطراب عمومی نقش موثری داشته باشد.

محققان دانشکده پزشکی NYU Grossman، در یک مطالعه جدید نشان دادند که یوگا نسبت به آموزش استاندارد در زمینه استرس به طور معنی داری برای درمان اضطراب فراگیر موثر است، اما یوگا در مقایسه با درمان رفتاری-شناختی کم‌تر مؤثر است. درمان رفتاری-شناختی به بیماران کمک می‌کند تا با کاهش تفکرات منفی پاسخ‌های قابل قبولی برای کاهش استرس خود مهیا کنند.

نویسنده ارشد این پژوهش با بیان اینکه یوگا از تمرینات عالی برای رهایی از شر استرس و اضطراب است، می گوید: «اختلال اضطراب عمومی یک بیماری بسیار شایع است که افراد نمی توانند به درمان درستی برای آن دسترسی پیدا کنند.»

یافته های جدید نشان می دهد که یوگا، بی خطر و به راحتی در دسترس است و می تواند علائم را برای برخی از افراد مبتلا به این اختلال بهبود ببخشد و در واقع یک ابزار ارزشمند در یک برنامه درمانی باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، در این مطالعه که در نشریه جاما به چاپ رسید، ۲۲۶ زن و مرد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی به طور تصادفی در سه گروه بررسی شدند. یک گروه برای درمان با درمان رفتاری-شناختی، گروه دوم برای یوگا کوندالینی یا آموزش مدیریت استرس و گروه آخر به‌عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.

پس از سه ماه، گروه‌های درمان رفتاری-شناختی و یوگا در کاهش اضطراب موفق‌تر از بودند. به‌طور کلی، ۵۴ درصد از افرادی که یوگا تمرین می‌کردند، در مقایسه با ۳۳ درصد در گروه آموزش کنترل استرس، نشانه‌های مثبتی برای بهبود داشتند. ۷۱ درصد از بیماران تحت درمان با درمان رفتاری-شناختی نشانه‌های مثبت از خود نشان دادند. با این حال پس از شش ماه محققان دریافتند که پاسخ افراد تحت درمان با درمان رفتاری-شناختی به‌طور قابل توجهی بهتر از گروه آموزش کنترل استرس و گروه یوگا است و اثرات کاهش اضطراب طولانی‌تری دارند.

این مطالعه شامل یک پروتکل مبتنی بر شواهد برای درمان رفتاری-شناختی و اختلال اضطراب عمومی، از جمله آموزش روانشناختی، مداخلات شناختی (متمرکز بر شناسایی و تطبیق افکار ناسازگار و نگرانی) و تکنیک های شل شدن عضلات است.

یوگای کوندالینی شامل حالت های بدنی، تکنیک های تنفس، تمرینات آرام سازی، یوگا و تمرین مدیتیشن و آگاهی ذهن بود. در این مطالعه گروه کنترل آموزش مدیریت استرس سخنرانی هایی درباره تأثیرات فیزیولوژیکی، روانشناختی و پزشکی استرس و همچنین اثرات ضد اضطرابی در خصوص سبک زندگی مانند کاهش مصرف الکل و استعمال دخانیات و اهمیت ورزش و رژیم غذایی سالم را دریافت کردند. تکالیف منزل شامل گوش دادن به مطالب آموزشی در مورد استرس، تغذیه و سبک زندگی بود.

هر درمان در گروه های سه تا شش نفره شرکت کننده، طی جلسات هفتگی دو ساعته به مدت ۱۲ هفته و ۲۰ دقیقه تکالیف روزانه انجام شد.

به گفته محققان، اختلال اضطراب عمومی یک بیماری شایع، ناتوان کننده و تحت درمان است و در حال حاضر حدود ۶.۸ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است. در حالی که بیشتر افراد هر از گاهی احساس اضطراب می کنند، اما اینکه نگرانی بیش از حد شود و زندگی روزمره را مختل کند، یک اختلال محسوب می شود. از داروهای ضد افسردگی و گاهی بنزودیازپین ها نیز ممکن است استفاده شود. با این حال، همه مایل به مصرف دارو نیستند، چراکه می تواند عوارض جانبی داشته باشد و از سویی دیگر دسترسی به درمان رفتاری-شناختی برای بسیاری از افراد چالش هایی از جمله عدم دسترسی به درمانگران آموزش دیده و لیست های انتظار طولانی در پی خواهد داشت.

محقق ارشد این پژوهش می گوید: «در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال مداخلات مکمل و جایگزین از جمله یوگا برای درمان اضطراب هستند. این مطالعه نشان می دهد که برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی برای کوتاه مدت می توانند یوگا را امتحان کنند که آیا برای آنها مفید است یا خیر.»

یوگا ورزشی آسان و به راحتی قابل دسترسی است و دارای چندین فواید سلامتی است.

به گفته دکتر سیمون، تحقیقات آینده باید با این هدف باشد که مشخص کند چه کسی به احتمال زیاد از یوگا برای اختلال اضطراب عمومی بهره بیشتری می برد تا به ارائه دهندگان کمک کند تا توصیه های درمانی را بهتر شخصی سازی کنند.

او می گوید: «برای درمان اضطراب به گزینه های تحقیقی بیشتری نیاز داریم، زیرا افراد مختلف به مداخلات مختلف به شیوه های متفاوتی پاسخ می دهند و داشتن گزینه های بیشتر می تواند در رفع موانع مراقبت کمک کند. داشتن یکسری از درمان های موثر می تواند احتمال تمایل افراد به اضطراب برای انجام مراقبت های مبتنی بر شواهد را افزایش دهد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha