• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99052720394
  • خبرنگار : 50187

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان هشدار داد

آب شرب را از آب بهداشتی جدا نکنیم، محکوم به استفاده از فاضلاب خواهیم شد

آب شرب را از آب بهداشتی جدا نکنیم، محکوم به استفاده از فاضلاب خواهیم شد

ایسنا/کرمان رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با تاکید بر اینکه اگر در کشور به سمت تفکیک آب شرب از آب بهداشتی نرویم، عملا محکوم هستیم آب های پاک و اجتماعات را بعدا با آب فاضلاب اداره کنیم پس باید الان تدبیری اندیشیده شود گفت: باید آینده را ببینیم و بدانیم ۲۰ سال دیگر مشکل حل شده است. با بحران پیش رفتن لازم است اما کافی نیست باید بحران را مدیریت و برای آینده برنامه ریزی کرد.

دکتر "هرمزد نقوی" شامگاه دوشنبه ۲۷ مردادماه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت آبی استان کرمان اظهار کرد: آب بحث بسیار مهمی است و شاید خیلی از موارد زندگی مردم را نتوانیم فراهم کنیم و آنها بتوانند رشد کنند اما آب از پایه های اصلی تمدن است و اگر نباشد تمدن با مشکل مواجه می شود.

وی افزود: مجموع مصرف کنندگان آب، نیاز آبی را تشکیل می دهند و با وجود اینکه آب خیلی گران بهاست اما این منابع کم را ارزان در اختیار مشتری می گذاریم و مردم در حالی که قدرت خرید خوبی ندارند، باید صرفه جوئی در آب را نیز انجام بدهند.

نقوی تصریح کرد: هرچه بیشتر بخواهند افراد آب مصرف کنند، باید تامین شود و هرچه صرفه جوئی بیشتر باشد فشار کمتری به منابع آبی وارد می شود.

این محقق و مروج ارشد آب در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: برای تولید هر برگ کاغذ A۴ میزان ۱۰ لیتر آب و برای تولید یک کیلو گوشت گاو بیش از ۱۵ هزار لیتر آب مصرف می شود.

وی اظهار کرد: با یک تغییر رفتار کوچک در مردم و اینکه مصرف را به سمت مواد با مصرف آب کمتر ببرند، خیلی صرفه جوئی می شود یا اینکه از ظرفشوئی و لباسشوئی با ظرفیت کامل استفاده کنند و نیاز ما را به تامین آب مجازی و مستقیم کمتر کند.

نقوی با بیان اینکه وقتی منابع ارزان و فراوان در اختیار باشد، مردم استفاده می کنند، افزود: با ارزش ترین آبی که مردم استفاده می کنند آب شرب است و همین آب گران بها نیز برای بهداشت مردم عرضه می شود و برای استحمام و شستن ماشین، آب شرب که با کیفیت خیلی بالائی تصفیه شده در اختیار مردم است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم در درازمدت کشور و مجموعه تصمیمات به سمتی برود که تفکیک آب را داشته باشیم و با این وضع می توانیم استفاده مجدد از آب را کلید بزنیم. همانطور اکنون در زندگی عشایری که تامین آب سخت است، از یک آب چند بار استفاده و مرحله آخر پای درخت ریخته می شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در ادامه گفت: سیاست ها در حقیقت ریل هایی هستند که کشور را روی آن می گردانیم و مقصد ریل را سیاست تعیین می کند و حکومت ها در هر کشوری منابع را در اختیار دارند و به نمایندگی از مردم منابع را مدیریت می کنند تا زیرساخت و امورات مردم به بهترین وجه مدیریت و اجرا و مردم بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: تنها منبع ورودی آب در کشور ما بارندگی است که میزان بارندگی در ایران نسبت به دنیا یک سوم است و تنها منبع آب در استان کرمان نیز بارندگی است و تقریبا نزدیک به یک سوم بارندگی کشور را داریم و خیلی در مضیقه کمبود آب هستیم.

نقوی تصریح کرد: باید این مضیقه به ما مسائلی را دیکته کند که اگر خوب متوجه آن نشویم حتما اشتباه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذائی مشابه امنیت نظامی است، تصریح کرد: ما این اهداف را درست در نظر نگرفته یا سیاست ها را خوب طراحی نکرده ایم و این مجموعه اقدامات سال های گذشته است که ما را به اینجا و به بحران رسانده است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با تاکید بر اینکه اگر در کشور به سمت تفکیک آب شرب از آب بهداشتی نرویم، عملا محکوم هستیم آب های پاک و اجتماعات را بعدا با آب فاضلاب اداره کنیم پس باید الان تدبیری اندیشیده شود گفت: باید آینده را ببینیم و بدانیم ۲۰ سال دیگر مشکل حل شده است. با بحران پیش رفتن لازم است اما کافی نیست باید بحران را مدیریت و برای آینده برنامه ریزی کرد.

وی اظهار کرد: هر آبی به هر دلیلی که مردم احتیاج دارند، باید با کیفیت متناظر با آن در اختیارشان قرار بگیرد و نباید همه این ها در حد شرب و بالاترین استانداردها تصفیه شود و بیاید به عنوان مثال در کولر که روزانه تا ۶۰۰ لیتر آب مصرف می کند، استفاده شود و از سوی دیگر در روستائی آب شرب نباشد.

نقوی در پایان تصریح کرد: اگر آب را به جای خود استفاده کنیم این فرصت را داریم آب مشخصی را مجدد استفاده کنیم و این آب مجدد به سیستم برمی گردد بدون اینکه از منبع دیگری استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha