• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052619436
  • خبرنگار : 71592

جبران باسیل: مشارکت در انزوا یا محاصره حزب‌الله لبنان را رد می‌کنیم

جبران باسیل: مشارکت در انزوا یا محاصره حزب‌الله لبنان را رد می‌کنیم

رئیس جریان آزاد ملی لبنان اعلام کرد، جریان آزاد ملی مشارکت در طرد یا محاصره حزب الله را نمی‌پذیرد و این حزب صرفا یک حزب نیست بلکه نماینده یکی از قشرهای اساسی لبنان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان گفت: ما در برابر یک فاجعه و تراژدی ملی هستیم که پایتخت و کشور ما را هدف قرار داد و مردم و خود ما را شوکه کرد. اگر در دفعات گذشته حقیقت در لبنان روشن نشد اما این بار پیگرد، مجازات و محاکمه اعمال خواهد شد تا همه کسانی که موجب داغدار شدن مردم شدند به سزای عملشان برسند.

وی در نشست خبری گفت، بدون شک با همبستگی و اتحادی که میان مردم وجود دارد بیروت بار دیگر ساخته خواهد شد و از دولت انتظار می‌رود امنیت و آرامش را برای مردم فراهم کند و در همه جوانب اقتصادی و اجتماعی از جمله تامین مصالح ساختمانی، تامین مبلغ حداقلی برای منازل خسارت دیده از سوی بانک‌ها از مردم حمایت کند.

رئیس ائتلاف "لبنان قوی" تاکید کرد، از دولت خواسته می‌شود قوانینی را برای انواع معاف از مالیات بر بازسازی و مالیات از املاک و مستغلات و سایر نیازهای انسانی ضروری تصویب کند، یک برنامه جامع برای مناطق خسارت دیده توسط استاندار و شهردار تهیه کند و ضمن تدوین یک نقشه معماری آن را در اختیار حامیان مالی قرار دهد و عاملان حادثه انفجار بیروت را مجازات کند چرا که لبنان با فاجعه‌ای روبه‌رو است که در دو مرحله و به دو دلیل اتفاق افتاد: دلیل اول اینکه هفت سال سهل انگاری شده و دلیل دوم اینکه حادثه‌ای در یک لحظه حال عامدانه یا خرابکارانه یا خصمانه رخ داد که عاملان هر دو مرحله باید مجازات شوند و دلیل انفجار باید مشخص شود.

وی ادامه داد: ما خواستار هر گونه اقدامی هستیم که به حقیقت و مجازات ختم شود. دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و قضایی ما باید به کمک تمامی کارشناسان راغب و توانمند از خارج از کشور با سرعت و شفافیت و کارآمد وظیفه خود را انجام دهند و اگر دستگاه‌های ما کوتاهی کنند یا از بار مسؤولیت شانه خالی یا تبانی کنند آن وقت در به روی تمامی احتمالات باز است و مطالبات قانونی خواهد بود. با همه از وزیران ذیربط، مدیران و کارمندان مسؤول و روسای سازمان‌های متخصص و قضاتی که حکم صادر کرده‌اند، باید قانونی برخورد شود و مورد بازجویی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه لحظه وقوع این حادثه عظیم همه سوء‌استفاده‌گران سیاسی و برخی رسانه‌های کینه توز به رئیس جمهوری و ما حمله کردند تا ما را نه تنها مسؤول یا مقصر بلکه گناهکار اصلی نشان دهند و در نهادهای اداری، امنیتی و قضایی در رسانه‌ها تنها به سمت یک طرف نشانه رفتند ما نه مداخله کردیم نه حرف زدیم و نه متهم کردیم بلکه به احترام خون‌های ریخته شده سکوت کردیم و این اولین بار است که صحبت می‌کنیم زیرا سکوت طولانی مدت به پذیرش گناه تبدیل می‌شود و علی رغم غیبت ما از سال ۲۰۱۳ در مسؤولیت‌های مستقیم، در این حادثه تنها ما متهم شدیم و این مساله یادآور تحریک و کینه ورزی و اتهام بی‌گناهان در سال ۲۰۰۵ است که بعدها بی‌گناهی آنها ثابت شد. به نظر می‌رسد یک توطئه بزرگتری در کار باشد و ما حق داریم به به خاطر نتایج سیاسی که به وجود آمده، شک کنیم. آنچه رخ داده در اندازه یک توطئه است و صرفا سهل انگاری نیست. جریان آزاد ملی صرفا به این خاطر که بزرگترین فراکسیون پارلمان است، مسؤول فروپاشی نیست.

باسیل گفت، جریان آزاد ملی مشارکت در طرد یا محاصره حزب الله را نمی‌پذیرد و این حزب صرفا یک حزب نیست بلکه نماینده یکی از قشرهای اساسی لبنان است. 

وی گفت: شخصا و بدون هیچ تردیدی آماده پرداخت هر بهایی هستم تا به اتحاد لبنان خدشه‌ای وارد نشود به هیچ فرد لبنانی آسیب نمی‌زنیم و علیه منافع داخلی با خارج همگام نمی‌شویم. ما علیه تروریست و اسرائیل و در کنار لبنانی‌ها هستیم‌. ما از غرب و شرق که فقط شامل ایران، چین و روسیه نمی‌شود بلکه شامل عربستان، مالزی و دیگر کشورها هم می‌شود می‌خواهیم با ما همکاری کنند. مشکل ما این است که بخشی از غرب به ما به عنوان اقلیتی غریب می‌نگرد که به تبع آن می‌خواهد ما سیاست آن را دنبال کنیم. نبرد ما موجودیتی است. با وجود اسرائیل و تروریسم نبرد ما نبردی موجودیتی است. ما از سوی خارج هدف گرفته می‌شویم زیرا برخی کشورها که طرح‌هایی با هدف لغو موجودیت لبنانی دارند را عصبانی می‌کنیم.

باسیل گفت، در حال حاضر دولت منحل شده و اولویت مقابله با دودستگی، توقف فروپاشی ارز و تشکیل دولتی سازنده و اصلاح طلب است و جریان آزاد ملی هیچ درخواستی از دولتی که باید تشکیل شود، ندارد و در دولتی که سازنده و اصلاح طلب نیست، مشارکت نمی‌کند.

باسیل گفت، جریان آزاد ملی با توسعه توافق طائف مخالف است مگر اینکه با تفاهم صورت بگیرد. این جریان همچنین با تجزیه و تمرکز زدایی مخالف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha