• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99052618613
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

۷۵ درصد روستاهای خراسان رضوی سند توسعه روستایی دارند

۷۵ درصد روستاهای خراسان رضوی سند توسعه روستایی دارند

ایسنا/خراسان رضوی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: از ۲۴۰۰ روستای استان خراسان رضوی ۷۵ درصد آن‌ها سند توسعه روستایی دارند.

علی‌اکبر لبافی روز گذشته ۲۵ مردادماه در حاشیه سفر خود به کاشمر و بازدید از دو واحد تولیدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در قالب نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی طرح جدیدی بود که از حدود ۱۴ ماه قبل در استان خراسان رضوی تشکیل شد، در هیچ جای کشور هم اجرا نشده بود که بتوانیم از آن الگوبرداری کنیم.

وی افزود: در این مسیر برای معین‌های اقتصادی نقشه راه را در ۶ گام در قالب ۴۰ برنامه عملیاتی ترسیم نمودیم که گام اول مربوط به مطالعات، شناخته منطقه و بسترها و گام آخر برای فعال‌سازی و نظارت است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تصریح کرد: طی این مدت برای ۷۵ درصد روستاها از ۲۴۰۰ روستای استان خراسان رضوی طرح کسب‌وکار نوشته شد، اکنون معین‌هایی که وارد روستاها می‌شوند مسیر توسعه برایشان مشخص است.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد روستاها دارای سند توسعه روستایی هستند، عنوان کرد: در حال حاضر از ۲۲۰ معین اقتصادی استان خراسان ۹۶ درصدشان بخش خصوصی هستند که در قالب احیای مسئولیت‌های اجتماعی وظیفه و مأموریتی را پذیرفته‌اند.

لبافی مطرح کرد: اگر چه مشکلاتی در اجرای کار وجود دارد اما در مناطقی که اضلاع مثلث توسعه اقتصادی پای‌ کار بودند با مشکلات کمتری مواجه بودیم و کارها به‌ خوبی پیش رفته است، در واقع اضلاع مثلث توسعه اقتصادی پرچم‌دار توسعه شهرستان هستند.

وی عنوان کرد: تا کنون حدود ۳۰۰۰ کسب‌وکار کوچک در قالب ایجادی، توسعه‌ای، ظرفیت خالی و تکمیلی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی در سامانه رصد معین‌های اقتصادی ثبت شده و بالغ‌بر ۲۰۰۰ کسب‌وکار به تائید رسیده است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اظهار کرد: با وجود تمامی سختی‌هایی که هست اما به نسبت اقدامات صورت گرفته عملکرد معین‌های اقتصادی رضایت‌بخش است، اگر تمامی اطلاعاتی که در سامانه رصد معین‌های اقتصادی به ثبت رسیده و تائید شدند با ظرفیت کامل به نتیجه برسند حدود ۶۰۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد گردید.

وی با بیان اینکه تا کنون توسط معین‌های اقتصادی بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، ادامه داد: در استان خراسان رضوی ۲۴۰۰ روستا داریم که حدود ۷۵ درصد آن‌ها دارای طرح‌های توسعه‌ای کسب‌وکار هستند، با تفاهم‌نامه‌ای که دو هفته آینده با معین اقتصادی باخرز به امضاء خواهد رسید ۱۰۰ درصد شهرستان‌ها دارای معین اقتصادی می‎شوند.

لبافی در ادامه همچنین گفت: معین‌های اقتصادی کاشمر جزء ۵ شهرستانی هستند که عملکرد بسیار خوبی دارند، اگر چه معین اقتصادی برخی شهرستان‌ها آستان قدس، بنیاد برکت، قرارگاه سازندگی، بنیاد علوی، کمیته امداد هستند اما تمامی معین‌های اقتصادی کاشمر از بخش خصوصی هستند.

وی افزود: کاشمر یکی از شهرستان‌هایی خواهد بود که می‏‌تواند شاخص‌ها را به‌خصوص در کاهش نرخ بیکاری، بهبود سرانه‌های درآمدی و بهبود وضعیت مشارکت اقتصاد در مدت زمان کوتاهی بهبود بخشد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: سال گذشته در درگز حدود ۵۰۰ فرصت شغلی توسط معین اقتصادی ایجاد گردید، سنگان خواف ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و در برخی شهرستان‌ها که دارای فولاد هستند ۹ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه به جز یک شهر تمامی شهرهای استان خراسان رضوی از نعمت گاز برخوردار هستند ولی نتوانستیم جلوی حاشیه‌نشینی را بگیریم، چون تمامی سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بعد از انقلاب نتوانسته‌اند جلوی مهاجرت را بگیرند امروزه ۲۵ میلیون حاشیه‌نشین داریم که دارای آب، برق و گاز هستند.

لبافی بیان کرد: چون نتوانستیم اقتصاد، اشتغال و بنگاه‌های اقتصادی را به تمامی مناطق ببریم حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ شکل گرفت در صورتی که اگر این بنگاه‌ها شکل بگیرند به خودی خود بسترهای توسعه‌ای دیگری را هم خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی با دو مشکل اساسی اعتمادسازی و تسهیل گری مواجه هستیم تا اعتمادسازی به خوبی صورت نگیرد و به مردم این اطمینان داده نشود که نگاه نسبت به گذشته متفاوت شده کمتر اعتماد شکل خواهد گرفت، در حوزه فرهنگی هم اخلاق کسب‌وکار، وجدان کاری و صداقت در کار باید رعایت شود.

جلوگیری از ورود معین‌های اقتصادی کاشمر به بروکراسی اداری

در ادامه فرماندار کاشمر گفت: هیچ‌کدام از معین‌های اقتصادی کاشمر دولتی نیستند، همچنین در شورای فرهنگ عمومی یک کارگروه مخصوص معین‌های اقتصاد مقاومتی تشکیل شد.

مسلم ساقی افزود: خوشبختانه از نظر گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی اقدامات خوبی در شهرستان صورت گرفت، همچنین هر اداره‌ یک نماینده تام‌الاختیار به معین‌های اقتصادی معرفی نموده تا معین‎ها به هر اداره‌ای مراجعه داشتند وارد بروکراسی اداری نشوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه معین‌های اقتصادی مسئولیت اجتماعی خود را دارند انجام می‌دهند موظف هستیم برایشان فرش قرمز پهن کنیم و این در عمل باید اتفاق بیفتد، در همین راستا برای رفع مشکلات معین‌هایی که واحدهای تولیدی داشتند و در حوزه اقتصادی با مشکلاتی مواجه بودند وارد شدیم.

فرماندار کاشمر بیان کرد: تاکنون ۴۲۰ پروژه توسط ۴ معین اقتصادی این شهرستان در سامانه نهاد اقتصادی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha