جای تعجب نیست، سازمانهایی که مهارتهای بزرگسالان را ردیابی میکنند، به اضطراب ریاضی بهعنوان یک مانع جدی اشاره میکنند زیرا اضطراب ریاضی فقط مانع پیشرفت تحصیلی نمیشود بلکه بر فرصتهای شغلی، سواد مالی و اعتماد کلی در جهتیابی زندگی روزمره نیز تاثیر میگذارد؛ اکنون محققان دریافتند که رنگ میتواند ادراک در ریاضی را تغییر دهد.
الگوهایی در ریاضی وجود دارد که باعث آرامش و انگیزه میشوند و کارشناسان پیشنهاد کردند، اختصاص دادن رنگ به هر رقم به افراد کمک میکند تا دریابند چگونه جمع، تفریق، ضرب و تقسیم از نظر بصری با هم مرتبط میشوند. همچنین چیدن شکلها مانند بلوکهای ساختمانی میتواند به افراد کمک کند تا آنها را به شکل الگوهایی مرتب کنند که به سرعت روابط بین اعداد را برجسته میکند.
در نتایج تحقیقات علمی سایت ارث آمده است که طرفداران این رویکرد معتقد هستند، زمانی که ریاضیات بهعنوان معمایی از رنگها و اشکال ارائه شود، ترس معمول از بین میرود.
اجتناب از ریاضی میتواند عواقب جدی به همراه داشته باشد، زیرا نتایج تحقیقات نشان میدهد که انجام محاسبات کمتر میتواند به آینده شغلی و درآمد آسیب برساند. نتایج تحقیقی نیز نشان داد که مهارتهای ریاضی پایینتر ممکن است منجر به فرصتهای شغلی کمتر و بیکاری بیشتر افراد شود.
مهارتهای عددی، زندگی و اقتصاد را تغییر میدهد
محققان اظهار کردند: تعداد محدودی از مهارتها میتوانند بار عاطفی و مالی را به همراه داشته باشند. بهعنوان مثال، دادههای حاکی از تحقیقی نشان داده است که محاسبات ضعیف سالانه حدود ۲۰ میلیارد پوند برای اقتصاد بریتانیا هزینه دارد که عمدتا به دلیل از دست دادن بهرهوری و بیکاری است.
مربیان هشدار دادند: اضطراب ریاضی میتواند زود شروع شود و ادامه یابد و این تصور را تقویت کند که افراد خاص نمیتوانند اعداد را درک کنند. وقتی معلمان و والدین خلاقیت را در درس ریاضی تشویق کنند، فراگیران آرامش بیشتری خواهند داشت و مایل هستند که روشهای جدید را امتحان کنند.
قرار دادن اشکال رنگارنگ در یک الگو میتواند بیشتر شبیه فعالیت هنری باشد و روش ریاضی چند رنگ میتواند اعتماد به نفس جدیدی را برای خانوادهها، معلمان و حتی محققان پیشرفتهای که معادلات خاص را گیجکننده میدانند، به ارمغان بیاورد.
اگرچه محققان با آزمایشهای ساده شروع کردند، اما اعتقاد به اینکه هنر و رنگ میتوانند اضطراب ریاضی را تسکین دهند، قویتر شده است، بهویژه پس از دیدن کودکانی که در عرض چند دقیقه مفاهیم جدید را درک میکنند.
این نتایج برای همه سنین مهم است، از دانشآموزانی که اولین بار جدول زمانبندی ایجاد میکنند تا بزرگسالانی که در پرداخت وام با مشکل مواجه میشوند. اگرچه ریاضی میتواند مانند یک پازل بدون راهحل به نظر برسد اما این روش نشان میدهد که رنگ ممکن است جرقهای باشد که در رویکردهای مرسوم وجود ندارد.
نتایج مقاله «عوامل پیشبینیکنندههای اضطراب ریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی» منتشرشده در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نیز نشان داد که خودپنداره ریاضی، رفتار معلم، انگیزش این درس، رفتار خانواده، تکیه به نفس و هدفمندی با اضطراب این درس مرتبط است و عملکرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
انتهای پیام
نظرات