• سه‌شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99050704677
  • خبرنگار : 50022

/چهل سال با جهاد دانشگاهی/

بنیان جهاد دانشگاهی بر مبنای خودباوری است

بنیان جهاد دانشگاهی بر مبنای خودباوری است

ایسنا/البرز رئیس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز از راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در البرز خبر داد و گفت: با راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در البرز، یکی از زیرساخت‌های مهم و حیاتی استان برای افزایش همکاری بین جامعه دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و بخش خصوصی محقق خواهد شد.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف علمی و تولیدی، اظهار کرد: مجتمع شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز با همکاری و هم‌افزایی پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز خصوصی و شرکت‌های تولیدی دانش بنیان که در آن‌ها مستقر هستند، بستر مناسبی برای حضور فن‌آوران و دانش آموختگان صاحب ایده برای توسعه کارآفرینی و تولید ثروت است.

همکاری با بخش خصوصی؛ کلید توسعه فناوری

عباسی محور فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را بر مبنای نیازهای مردم و جامعه دانست و ادامه داد: توسعه فناوری یکی از اصلی ترین اهداف جامعه امروزی است که در سایه همکاری با بخش خصوصی رقم می‌خورد. یکی از زیرساخت‌های اساسی در این حوزه توسعه شتاب‌دهنده‌ها و راه اندازی مراکز نوآوری است. در همین راستا صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با محوریت پارک علم و فناوری با مشارکت ۹۶ درصدی بخش خصوصی، با سرمایه اولیه حدود ۱۰ میلیارد تومان همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با حضور مسئولان البرزی، راه اندازی و رسماً افتتاح می‌شود.

حرکت به سمت نوآوری و خلاقیت در جامعه و مسئولین

 این مسئول با اشاره به گسترش فضاهای علمی و پژوهشی در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی البرز، گفت: تا کنون بیش از ۲۰ رویداد فناورانه و ۲۰ هزار ساعت دوره توانمندسازی ویژه فن‌آوران و علاقه‌مندان این حوزه با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها و منابع دولتی، صورت گرفته است که این اقدامات موجب افزایش تعامل مراکز پژوهشی و تولیدی با جوانان مستعد و خلاق می‌شود. گسترش ساختارهای فناوری در سطح استان نیز، از دیگر اثرات فعالیت‌های این چنینی است. همچنین عضویت پارک علم و فناوری در کارگروه‌های اقتصادی و پژوهشی استان موجب حرکت دادن جامعه علمی و مدیران دولتی استان به سمت مسائل نوآوری، خلاقیت، اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی شده است که نتیجه آن، حرکت جامعه به سمت خودباوری، تحول اجتماعی و در نهایت پیشرفت است.

تعامل پارک علم و فناور البرز با صنعت افزایش یافته است

وی افزایش تعامل پارک علم و فناوری و واحدهای خصوصی مستقر درآن با صنعت تولیدی کشور را نشان دهنده پویایی پارک و جهاد دانشگاهی دانست و تصریح کرد: امروز تعامل موثر و مناسبی با بدنه‌ اجرایی، صنعتی و تحقیقاتی کشور داشته‌ایم و امیدواریم که این ارتباطات به نفع شرکت‌های خصوصی استان تمام شود. تا کنون بیش از ۲۰ تفاهم نامه برای همکاری با بخش های مختلف آموزشی، پژوهشی، دولتی و خصوصی کشور به امضا رسیده است و بازدیدهای متعددی از این مجموعه توسط مقامات عالی رتبه کشوری، مدیران و سرمایه‌گذارن بخش خصوصی صورت گرفته است تا رشته تعامل و ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و جوانان مستعد دانشگاهی با صنعت کشور برقرار شود.

خودباوری شاخصه اصلی نهادهای جهادی است

به گفته مهدی عباسی، بنیان همه نهادهای جهادی بر مبنای خودباوری بنا شده است. مقابله با تحریم کشورهای غربی و تلاش برای بومی سازی صنایع بزرگ و فناوری‌های نوین جهانی از جمله اقداماتی است که جهاد دانشگاهی البرز در اجرای آنها موفق عمل کرده است. خوشبختانه جهاد دانشگاهی البرز تا امروز شرکت‌های زایشی دانش بنیان متعددی را تاسیس و حمایت کرده است. همچنین در تجاری سازی واحدهای جهادی و استفاده از مزایای قانونی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک، عملکرد قابل قبولی ارائه داده که این مهم، نشان‌دهنده اهمیت و لزوم افزایش فعالیت‌های جهادی در جامعه است.

لزوم ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین عموم جامعه

رئیس پارک علم و فناوری البرز در خصوص برنامه‌های پارک و مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی البرز در آستانه شروع دهه پنجم جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: گسترش هرچه بیشتر تعاملات سازنده با صنایع بزرگ ملی، افزایش تجاری­سازی شرکت­ها با تعامل بخش خصوصی و گسترش ساختارهای فناورانه در سطح استان البرز، جزو اصلی ترین اهداف و افق‌های جهاد دانشگاهی است که امید داریم با تکیه بر دانش بومی و اعتماد به جوانان، در مدت کوتاهی به ثمر برسد. حمایت حداکثری از فناوران، ایده پردازان و نخبگان استانی با استقرار و حمایت از آنها در مجموعه پارک از دیگر کارکردهای جهاد است. در تلاش هستیم که با برگزاری رویدادهای کارآفرینی، تولید و تکثیر آثار انگیزشی و تقویت بخش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، فرهنگ کارآفرینی را در جامعه، مخصوصا جوانان و نوجوانان نهادینه کنیم تا کشور بتواند در آینده‌ای نه چندان دور، از حیث تولید علم و دانش به خودکفایی کامل برسد.

پارک علم و فناوری البرز؛ کمترین بودجه بین پارک علمی کشور

مهدی عباسی در پایان با انتقاد از کمبود اعتبار مالی و محدودیت فیزیکی برای استقرار شرکت های دانش بنیان، گفت: تلاش می‌کنیم که با عنایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی، بودجه پارک را افزایش دهیم تا محدودیتی برای ارائه خدمات به کارآفرینان منطقه البرز نداشته باشیم. در حاضر برای استقرار برخی از شرکت‌ها در پارک علم و فناوری، محدودیت فضا داریم که امیدواریم این مشکلات به زودی حل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha