• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403072216567
  • خبرنگار : 50023

زنجیره ایده تا محصول توسط جهاددانشگاهی کامل می‌شود

زنجیره ایده تا محصول توسط جهاددانشگاهی کامل می‌شود

ایسنا/البرز معاون رئیس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه تجاری‌سازی باید به عنوان فرآیندی در کنار زنجیره ایده تا محصول قرار گیرد، گفت: جهاددانشگاهی برای تحقق این هدف در کنار کسب و کارهای نوپای فناورانه است.

به گزارش ایسنا، مسعود ابراهیمی معاون رئیس جهاددانشگاهی، روز شنبه، ۲۱ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت چهارمین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان متولی پارک علم و فناوری البرز یکی از سازمان‌ها و نهادهای مهم کشور در حوزه پژوهش و فناوری است.

وی افزود: در طول بیش از چهار دهه که از عمر این نهاد می‌گذرد فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه مختلفی توسط این نهاد برای رفع نیازهای کشور انجام شده است. به عنوان مثال در حوزه پزشکی پژوهشگاه رویان جزو پژوهشکده‌های سرآمد کشور و در حوزه سلول‌های بنیادی جز نهادهای سرآمد بین‌المللی است.

این مسئول بیان کرد: در حوزه کشاورزی، مهندسی، محیط زیست، هنر و علوم انسانی نیز جهاددانشگاهی خدمات بسیاری به جامعه ارائه کرده است و در حال حاضر این نهاد با دارا بودن بیش از ۱۵۰ گروه پژوهشی در عرصه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی فعالیت دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: حدود ۲۰ سال پیش جهاددانشگاهی تصمیم می‌گیرد تا نتیجه پژوهش‌ها و تحقیقات مجموعه را وارد حوزه فناوری کند و در این حوزه نیز ایفای نقش داشته باشد و در نتیجه سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از معاونت‌های جهاددانشگاهی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این سازمان تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی جهاددانشگاهی است، گفت: برای تبدیل یک ایده پژوهشی حدود ۲۰ نوع خدمت دیگر را باید به آن اضافه کنیم تا به یک فناوری و کسب و کار تبدیل شود که سازمان تجاری‌سازی این وظیفه را برعهده دارد.

معاون رئیس جهاددانشگاهی توضیح داد: همچنین زمانی که یک کسب و کار نوپا شکل می‌گیرد باید در محیطی دور از تلاطم‌های اقتصادی فعالیت کند که از آن به عنوان مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری یاد می‌کنند.

وی با توضیح اینکه پارک‌های علم و فناوری شرایطی را برای کسب و کارهای نوپا و فناورانه ایجاد می‌کنند تا آنها آمادگی لازم برای ورود به فضای واقعی اقتصادی را پیدا کنند، گفت: در حال حاضر جهاددانشگاهی سه پارک علم و فناوری، ۲۵ مرکز رشد و بیش از ۵۰ مرکز نوآوری و شتابدهی را ذیل سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اداره می‌کند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر جهاددانشگاهی میزبانی بیش از یک هزار کسب و کار کوچک، متوسط و بزرگ در پارک علم و فناوری استان البرز، پارک علم و فناوری کرمانشاه و پارک علم و فناوری علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را برعهده دارد، افزود: جهاددانشگاهی در این راستا زنجیره ایده تا محصول، تجاری‌سازی و صیانت از محصول تا ورود به بازار را پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با تاکید براینکه در نظر داریم جهاددانشگاهی را در یک بازه زمانی کوتاه به یک سازمان و نهاد اثرگذار در حوزه زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور تبدیل کنیم، گفت: یکی از اقداماتی که برای تحقق این هدف انجام شده است اخذ میزبانی چهارمین کنفرانس ملی انجمن‌های علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران است که ۱۷ و ۱۸ آبان ماه در پارک علم و فناوری البرز برگزار خواهد شد.

وی با توضیح اینکه هدف اصلی این کنفرانس گردهمایی فعالان حوزه علم و فناوری کشور است، گفت: درحال حاضر ۵۰ پارک علم و فناوری در سطح کشور فعالیت دارند که برگزاری این کنفراس فرصتی برای تبادل تجارب صاحبان فکر این حوزه است که این هم‌افزایی و تبادل اطلاعات یقینا باعث رشد زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha