• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99050604418
  • خبرنگار : 71145

وزیر خارجه عربستان: باید جلوی مداخلات در لیبی را گرفت/ از بیانیه قاهره حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه عربستان: باید جلوی مداخلات در لیبی را گرفت/ از بیانیه قاهره حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه عربستان در قاهره تصریح کرد: ما طبعا به بررسی مسائل منطقه و وضعیت لیبی پرداختیم. من بر حمایت کامل از موضع‌گیری مصر و بیانیه قاهره تاکید کردم.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری با سامح شکری، وزیر خارجه مصر گفت: موضع عربستان درخصوص رایزنی‌های سیاسی مسالمت‌آمیز، آتش‌بس در لیبی و احترام به عناصر امنیت ملی مصر ثابت است.

وزیر خارجه عربستان همچنین بر اهمیت ممانعت از انواع مداخلات خارجی در لیبی تاکید کرد و افزود: به نظرم ما کاملا در این زمینه هم‌نظر هستیم و به هماهنگی مستحکم بین دو کشور برای تلاش جهت ایجاد فرصت‌هایی برای حل این چالش ادامه خواهیم داد.

این اظهارات بن فرحان اشاره به مداخله ترکیه در لیبی دارد که با عربستان نیز روابط خوبی ندارد.

سامح شکری نیز تاکید کرد: مصر از سوی گروه‌های تروریستی از جانب خاک لیبی در معرض هدف‌گیری است و از منابع ملی خود حمایت خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر تصریح کرد: مصر طی روزهای گذشته رایزنی‌های متعددی با برادران در کشورهای عربی و شرکای بین‌المللی برای تاکید بر موضع‌گیر خود داشته است. موضع‌ مصر تلاش برای تحقق صلح و ثبات در لیبی در چارچوب آتش‌بس است.

وی اضافه کرد: مصر به دنبال تنش نیست، بلکه برای برقراری ثبات و آرامش در صحنه لیبی از جنبه نظامی تلاش می‌کند و می‌خواهد گروه‌های لیبی را در روند سیاسی مشارکت دهد.

وزیر خارجه مصر بر لزوم بررسی تمام مسائل مرتبط با راه حل سیاسی از جمله تشکیل شورای ریاستی با وجود دولتی قادر به پاسخ‌گویی به خواست‌های ملت لیبی، تامین خدمات لازم در چارچوب مسؤولیت پارلمان در نظارت بر عملکرد دولت، تعیین یک رئیس برای بانک مرکزی، توزیع عادلانه ثروت و توقف رسمی درگیری‌ها، ازسرگیری استخراج و تولید نفت با توزیع درآمدهای حاصل از آن به طور مساوی بین ملت این کشور تاکید کرد.

شکری ادامه داد: جامعه جهانی اصول زیادی را تعیین کرده که می‌توان از طریق آنها از راه حل مسالمت‌آمیز حمایت کرد اما متاسفاانه هیچ سازوکاری برای اجرای آنها نمی‌بینیم و هیچ اراده سیاسی برای اجرا مشاهده نمی‌شود در حالی‌که شاهد گسترش تروریسم و حضور جنگجویان خارجی هستیم.

او اشاره کرد، این مساله چالشی برای مصر و عربستان است و صحبت درباره چالش جریان‌های تندرو و عناصر تروریستی و هدف قرار دادن امنیت ملی عربی چه در سوریه، عراق، و لیبی است.

وی اضافه کرد: ما در تما مسائل چه سوریه و یا لیبی برای حل سیاسی تلاش می‌کنیم و راه حل لیبی سیاسی است اما مصر هدف گرفته شده و ملتش از سوی گروه‌های تروریستی که به خاکش نفوذ کرده‌اند در معرض هدف‌گیری است.

شکری تاکید کرد: مصر از منافع خود حمایت خواهد کرد و به حمایت از روند سیاسی هم ادامه خواهد داد اما هرگز هیچ نوع تعدی و نفوذ به مرزها را نخواهد پذیرفت؛ مرزهایی که برای دفاع از منافع ملی و امنیت ملی مصر باید از آنها محافظت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha