• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99043022544
  • خبرنگار : 71457

ترکیه برادرزاده یک چهره سیاسی کرد سوریه را بازداشت کرد/ اربیل توضیح داد

ترکیه برادرزاده یک چهره سیاسی کرد سوریه را بازداشت کرد/ اربیل توضیح داد

ترکیه، دختر برادر یک سیاست‌مدار برجسته کرد سوریه را که از سوی مسؤولان آنکارا تحت تعقیب است، بازداشت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دالیا محمود مسلم، برادرزاده صالح مسلم است که به رهبری کردهای سوریه که اداره خودمختاری را در سوریه به راه انداخته‌اند، نزدیک است.

محمود مسلم، پدر دالیا اعلام کرد دخترش که شش ماه قبل برای درمان به کردستان عراق رفته بود، بازداشت و به مسؤولان ترکیه‌ای و دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان تحویل داده شد.

وی در فیسبوک نوشت: دخترم آماده بازگشت به سوریه بود "اما با تحویل دادن وی به مسؤولان ترکیه‌ای غافلگیر شدیم".

محمود مسلم عنوان کرد: مسؤولان اقلیم جنوب کردستان مسؤول ربودن وی از جنوب یا تحویل دادن او به دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه هستند. هرآنچه از زبان این دختر مطرح شده صحبتی نادرست با هدف بدنام کردن خانواده بوده است.

مسلم از سازمان‌های انسانی بین‌المللی خواست تا برای آزاد کردن دالیا اقدام کرده و بازگشت امن و سالم وی به نزد خانواده‌اش را تضمین کنند.

این در حالی است که خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع امنیتی گزارش داده که دالیا مسلم خودش را به نیروهای امنیتی ترکیه در استان مرسین در جنوب تحویل داده است.

صالح مسلم برای دوره کوتاهی در پراگ در سال ۲۰۱۸ بازداشت شد و ترکیه خواهان تحویل وی بر اساس حکم جلب دو سال پیش در آنکارا شد. این حکم جلب مربوط به حمله‌ای بود که به کشته شدن ۲۹ تن در فوریه ۲۰۱۶ انجامید.

اما صالح مسلم هرگونه ارتباط با این حمله را تکذیب کرد و در پی آن آزاد شد.

محمود مسلم گفت که دخترش از شش سال قبل همچون سایر دختران و پسران شمال و شرق سوریه به یگان‌های مدافع خلق پیوسته بود تا از مردم و خاک خود در رویارویی با داعش و مزدورانش دفاع کند.

صالح مسلم برای مدت طولانی رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی یگان‌های مدافع خلق کرد بود.

از سوی دیگر، وزارت داخلی اقلیم کردستان عراق این مساله را تکذیب کرد که دالیا محمود مسلم را به نیروهای امنیتی ترکیه تحویل داده باشد.

وزارت داخلی اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعد از ادعاهایی که علیه اقلیم کردستان مطرح شده و به تحویل دادن دختری به نام دالیا محمود مسلم به ترکیه متهم شده ما لازم می‌بینیم که به افکار عمومی توضیح دهیم که این ادعاها بی‌اساس بوده و صرفاً تلاشی برای تحریف حقایق هستند.

در این بیانیه آمده است، دالیا محمود مسلم که به نام ویان شرفان معروف است، بعد از آنکه نیروهای یگان‌های مدافع زنان (YPJ) را ترک کرد، به فرد مسلحی به نام سلام رمضان محمد معروف به تولهدان از ساکنان بدلیس در کردستان ترکیه پیوست که این پسر نیز یگان‌های مدافع خلق (YPG) را رها کرده و آن دو دلباخته یکدیگر شده و تصمیم گرفتند با هم فرار کنند.

وزارت داخلی اقلیم کردستان تاکید کرد: سلام رمضان به خواسته خود در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۲۰ به ترکیه بازگشت و پس از آن، دالیا محمود صالح تصمیم گرفت به او ملحق شود و به صورت قاچاق در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۰ به ترکیه برود. پس از آن، او خود را به پلیس ترکیه در شهر بدلیس تحویل داد و بر این اساس، اقلیم کردستان هیچ ارتباطی به هیچ نحو با این موضوع ندارد.

طبق این بیانیه، رسانه‌های حزب کارگران کردستان و امثال آنها به جای آنکه اتهام‌های دروغین را ترویج دهند، باید اول از خود در مورد دلایل خروج مردم از صفوف این حزب سوال بپرسند، در واقع مردم برای نجات پیدا کردن از تهدیدهای این حزب، تصمیم به خروج از آن می‌گیرند و آماده هستند جان خود را در معرض خطر قرار دهند و از طریق قاچاقی رفتن، خود را به خطر می‌اندازند.

وزارت داخلی اقلیم کردستان تاکید کرد که طرف‌های ذی ربط در این اقلیم آمادگی کامل خود را برای تحقیق درخصوص این موضوع اعلام می‌کنند و اقلیم کردستان همواره پناهگاه امنی برای هر کس که به آن پناه می‌آورد باقی خواهد ماند و این تلاش‌های گمراه‌کننده بر مواضع مستحکم اقلیم در این خصوص تاثیر نخواهد گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha