• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99043021993
  • خبرنگار : 50037

رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد هشدار داد

مادربزرگ‌ها بیشترین مبتلایان به کرونا در اسدآباد

مادربزرگ‌ها بیشترین مبتلایان به کرونا در اسدآباد

ایسنا/همدان رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان اسدآباد گفت: در آمار مبتلایان به کروناویروس شهرستان اسدآباد ۳۹ درصد مبتلایان را زنان خانه دار و بیشتر مادربزرگ ها تشکیل می دهند.

دکتر بهنام رضا مخصوصی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد:س سرزدن به مادربزرگ ها توسط فرزندان و دیگران از مهمترین علل در بحث ابتلا به کرونا در قشر مادربزرگ ها بوده است.

وی مشاغل آزاد را بعد از زنان خانه دار از بیشترین درصد مبتلایان به کرونا در شهرستان عنوان کرد و یادآورشد: بعد از مشاغل آزاد، ۱۹.۸ درصد مبتلایان را کارمندان ادارات به خود اختصاص داده اند که در این رابطه با توجه به میزان ارباب رجوع نیاز است مهندسی طبقات در ادارات انجام گیرد تا با انتقال بخشی از ارباب رجوع ها برای پیگیری کار خود به طبقات خلوت تر ضمن تکریم ارباب رجوع، طبقات شلوغ را خلوت تر کرد.

مخصوصی ۵.۱ درصد از مبتلایان به کرونا شهرستان را پرستاران و پزشکان برشمرد و گفت:در ابتدای شیوع کرونا ۷۸ درصد از مردم شهرستان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کردند که با سفید شدن شرایط این میزان به ۱۷ درصد کاهش یافت و مجددا با زرد شدن شرایط در حال حاضر این میزان رعایت فاصله گذاری به ۴۷ درصد رسیده و ۶۰ درصد از مردم نیز زدن ماسک را رعایت می کنند.

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد از مبتلایان به کرونا در شهرستان مربوط به شهر اسدآباد،۳۳ درصد روستاها و ۱.۳ درصد مربوط به عشایر بوده است، خاطرنشان کرد:بیماری های قلبی، دیابت، ریوی و کلیوی به ترتیب از بیشترین بیماری های مزمن دیده شده در افراد مبتلا به کروناویروس شهرستان بوده است.

مخصوصی با اشاره به شهرستان اسدآباد گفت:درصد فوتی های PCR مثبت در شهرستان ۴.۶ درصد است و میزان بهبودی مبتلایان ۸۸ درصد بوده که میزان فوتی های مبتلا به کرونا در شهرستان به نسبت سطح کشور کمتر و نسبت بهبودی ها به نسبت کشور بیشتر است.

مخصوصی از راه اندازی رابط سلامت در ادارات این شهرستان خبر داد و مطرح کرد:در روستاها هم خطر شیوع کرونا حس می شود که به همین منظور هسته های همیار کرونا در روستاها با همکاری رئیس شوراهای اسلامی روستاها فعال خواهد شد.

وی با بیان اینکه پاییز سختی را در پیش رو داریم، افزود:با آغاز پاییز آنفلوآنزا نیز آغاز می شود و قطعا شیوع آن و بیماری کرونا توان نیروهای بهداشتی را خواهد گرفت که در همین راستا از هم اکنون باید برای پاییز نیروهای بهداشتی ریکاوری و آماده شوند.

مخصوصی با اشاره به اینکه از ۱۰۰ درصد ارتقاء سطح بهداشت ۴۰ درصد بر عهده دانشکده های علوم پزشکی بوده و مابقی برعهده مشارکت مردم است، تصریح کرد: سه پروتکل بهداشتی آسان و راحت شستن دست ها، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کنترل کروناویروس با مشارکت مردمی از نقش موثری برخوردار است.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیتی مطب ها و عدم فاصله گذاری در مطب ها موجب نگرانی است، تصریح کرد:در رابطه با این مشکل در شهرستان با نظام پزشکی پروتکل هایی را مشخص کرده ایم و قرار شده نوبت گیری ها به صورت الکترونیک شود و پزشکان مطب ها تعداد محدودی از بیماران را ویزیت کنند و صندلی های انتظار بیماران با فاصله گذاری چیده شود ضمن اینکه تب سنجی لازم در بدو ورود از بیماران باید انجام گیرد و به بیماران فاقد ماسک خدمات ارائه نشود.

مخصوصی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این امر در صورتی که هر مطب نسبت به اجرای پروتکل ها اقدام نکند پلمب می شود، اضافه کرد:مطب ها و نانوایی ها از بدترین جاهای آلوده در بحث عدم فاصله گذاری اجتماعی هستند که برای این مکان ها و نیز مساجد و رستوران ها نیز پروتکل هایی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام هوا، فضا و سطوح آلوده بوده و دیگر هر فردی باید خود مراقب خودش باشد و در خوردن، آشامیدن و تنفس کردن خود مراقبت کند، اضافه کرد: باید تاب آور اجتماعی مردم را به عنوان یک امر مهم در بحث پیشگیری و کنترل کرونا ارتقاء داد.

مخصوصی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در مراسم ها آلوده شده اند، گفت: کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای شهرستان باید در برنامه ریزی های خود در فضای مجازی با کمک اصحاب رسانه و خبرنگاران نسبت به آگاهی بخشی به بانوان و زنان خانه دار در زمینه بیماری کرونا بیشتر اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha