• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99042417840
  • خبرنگار : 30054

پوشش ضد حریق؛ یکی از راهکارهای ارتقای ایمنی ساختمان در برابر حریق

پوشش ضد حریق؛ یکی از راهکارهای ارتقای ایمنی ساختمان در برابر حریق

هر از چندگاهی خبری از رخداد حادثه انفجار و یا حریق باعث تاثر جامعه می‌شود. رویداد تلخ انفجار در کلینیک سینا اطهر تهران در تیرماه ۹۹ که منجر به فقدان ۱۲ نفر از شهروندان گردید، نمونه‌ای از این اتفاقات آزاردهنده است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ایران پروف، تعدد رخدادهای تلخ در کشور موید این حقیقت ناگوار است که موضوع ایمنی ساختمان در برابر حریق و انفجار غیرمترقبه در کشور ما چندان مطابق با استانداردهای جهانی نیست.

پیاده‌سازی سامانه اعلام و اطفاء، طراحی هوشمندانه فضاهای معماری و اجرای پوشش ضد حریق در اسکلت فلزی از جمله راهکارهای شناخته شده برای ارتقای ایمنی ساختمان در برابر حریق است.

پوشش ضد حریق؛ تأمین کننده ایمنی ساختمان در برابر حریق

از بین راهکارهای برشمرده، پوشش ضد حریق بیش از سایر راهکارها در فضای ساخت و ساز کشور مهجور باقی‌مانده است. مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که لازم الاجرا است به تفصیل در این خصوص به ارائه ضابطه پرداخته است.

ایضا نشریه‌های تخصصی انتشار یافته از سوی متولیان مختلف مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و یا شهرداری‌ها موید این واقعیت است که سیاست‌گذار کلان به اهمیت موضوع ایمنی ساختمان در برابر حریق اذعان دارد؛ اما در مقام عمل، پیاده‌سازی و کاربست این ضوابط با چالش‌های فراوانی همراه است.

پوشش ضد حریق یکی از شاکله‌های اصلی در موضوع ایمنی ساختمان در هنگام آتش سوزی است. زمانی که یک حریق ساختمان بلند را به کام خود می‌کشاند، زمان عنصری طلایی است.

زمانی کافی برای خارج نمودن تمام ساکنین و سپس عملیات اطفاء به‌عنوان اولویت دوم، جان و مال ساکنین آن ساختمان را حفظ می‌کند. رویداد ساختمان پلاسکو را همگان به یاد دارند. اگر ساختمان پایداری بیشتری از خود نشان می‌داد، قطعا خسارات مالی و جانی به‌مراتب کمتری متوجه کشور می‌شد.

ایمنی ساختمان‌های قدیمی و درحال بهره‌برداری

سال‌های بسیار طولانی علیرغم هشدارهای مختلف دلسوزان در این خصوص، متاسفانه اجرای پوشش ضد حریق در اسکلت فلزی مورد غفلت قرارگرفته است. امروزه تعداد بسیاری زیادی از ساختمان‌های شهری فاقد این آیتم پراهمیت هستند.

تعداد بسیار فراوانی از ساختمان‌های خدماتی کلیدی مانند بیمارستان‌ها و ... در شهرهای ما فاقد این پوشش‌اند. یا ساختمان‌های اداری پراهمیتی که با توده مردم سر و کار دارد مانند ساختمان‌های متعدد سازمان تامین اجتماعی باید در راس توجه در این خصوص قرار گیرند.

گاهی اوقات متولیان ساختمان‌های دولتی در خصوص اجرای پوشش ضد حریق برای یک ساختمان در حال بهره‌برداری از کارشناسان ایران پروف استعلام می‌نمایند. در پاسخ باید گفت مقاوم سازی ساختمان ساخته‌شده و در حال بهره‌برداری عملیاتی دشوار و پرهزینه است.

همچنین، ایمن سازی کاملی برای این ساختمان‌ها نمی‌توان انجام داد. تنها می‌توان ایمنی ساختمان را تا حدی ارتقاء داد. کارشناسان فنی ایران پروف در این موارد ضمن بررسی دقیق تمامی جوانب، نسبت به تجویز مقاوم سازی نسبی اقدام می‌نمایند.

کدام دسته از ساختمان‌های فلزی نیاز به اجرای پوشش ضد حریق دارند؟

بخش دوم مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تقسیم‌بندی تصرف‌های ساختمانی را در ۱۰ گروه مختلف بر اساس عملکرد و بهره‌برداری ارائه می‌کند. تصرف مسکونی، تصرف آموزشی، تصرف درمانی، تصرف تجاری و ... نمونه‌هایی از این گروه‌ها هستند.

در بخش سوم مبحث سوم، دسته‌بندی از انواع ساختارهای مصالح ساختمانی ارائه می‌کند. این ساختارها بر اساس قابلیت سوختن و غیرقابل سوختن تعیین می‌گردند.

درنهایت بر اساس نوع تصرف و نوع ساختار، در بخش سوم با توجه به ارتفاع ساختمان می‌توان وضعیت نیاز یا عدم نیاز به پوشش ضد حریق را یافت.

هزینه اجرا یا خرید مواد و ملات پوشش ضد حریق

هزینه اجرا یا خرید مواد و ملات ضد حریق یک پرسش مشترک بین تمام سازندگان و دست اندرکاران مربوطه است. تعیین دقیق هزینه‌های اجرا البته مستلزم بررسی نقشه‌ها و بازدید میدانی از ساختمان است؛ اما عجالتا می‌توان گفت اجرای پوشش ضد حریق در ساختمان حدود ۱ درصد به هزینه‌های ساختمان خواهد افزود.

به دلیل حساسیت بالای موضوع ایمنی ساختمان در برابر آتش، قانون‌گذار نسبت به کنترل و اعطای صلاحیت به مجریان دقت ویژه مبذول داشته است. در ایران مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی متولی کنترل شرایط کیفی تولیدات ضد حریق و اعطای تاییدیه مربوطه و نیز نظارت مستمر بر فرآیندهاست.

علاوه بر شهرداری‌های کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد و ... بعضا به ارزیابی کیفیت شرکت‌های مجری پرداخته و لیستی کوتاه از شرکت‌های مجاز را اعلام کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهند.

ایران پروف؛ شرکت مجاز اجرای پوشش ضد حریق

در سال‌های اخیر خوشبختانه اتفاقات مثبتی در این خصوص رخ داده است. از سویی برای ساختمان‌های در حال احداث بدون تامین حداقل‌های ایمنی پایان کار صادر نمی‌گردد.

از سوی دیگر، برای ساختمان‌های با اهمیت قدیمی که دارای کاربرهای کلیدی هستند، دستگاه‌های دولتی موظف به مقاوم‌سازی و ارتقای سطح ایمنی شده‌اند. به نظر می‌رسد با سازوکارهای فعلی به‌مرور زمان شاهد ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌ها به‌ویژه در کلانشهرها باشیم.

ایران پروف نشان تجاری شناخته شده در مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر حریق آماده ارائه خدمات مشاوره و طراحی برای سازندگان، مالکان و کارفرمایان محترم است. تولید پوشش‌های ضد حریق، طراحی و اجرای مقاوم سازی سازه‌ها در برابر آتش‌سوزی در حیطه تخصص این شرکت است.

گواهینامه و تاییدیه‌های لازم در این خصوص از سوی مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی به‌عنوان متولی امر برای شرکت ایران پروف صادرشده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha