به گزارش ایسنا، نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک صبح روز دوشنبه (۹ تیرماه) با حضور هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و هیربد همتآزاد (دبیر دوسالانه) در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران و جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته برگزاری دوسالانه برگزار شد.
در این نشست، هادی مظفری ـ مدیرکل هنرهای تجسمی ـ در سخنانی اظهار کرد: امسال امیدواریم دو دوسالانه سرامیک و دوره هشتم مجسمهسازی برگزار شود، هر چند قرار بود دوسالانه مجسمهسازی در اسفند برگزار شود که به سبب شرایط پیش آمده به تعویق افتاد.
مظفری با مطرح کردن خواسته هنرمندان تجسمی برای برگزاری دوسالانهها، گفت: برگزاری این رویدادها متاثر از خواست و استقبال در انجمنهای تخصصی است. اما و اگرهایی مبنی بر مخالفت ارشاد یا متمرکز کردن رویدادها در جشنواره فجر مطرح بود که هیچکدام صحت ندارد. باور ما این است دولت نباید دوسالانه برگزار کند و این مهم باید به انجمنهای تخصصی اعطا شود. دلایل به تعویق افتادن را مطالعه کردیم و بخشی از آن را در تغییرات انجمنها یافتیم که دورههای آن دو ساله است.
مظفری توضیح داد: کوتاه بودن دوره مدیریت انجمنها و تلاقی دوسالانه موجب میشود تامین بودجه و برنامهریزی انجمنها مخدوش شود و با وجود برنامههایی برگزاری با تغییرات دوسالانهها در برگزاری مختل شوند.
او یادآور شد: با کاهش شیوع کرونا شاهد دوسالانه سرامیک و مجسمهسازی خواهیم بود و از سوی انجمن عکاسان و نقاشان برای برگزاری دوسالانه تخصصی در سال ۱۴۰۰ صحبتهایی شده و اداره کل هنرهای تجسمی کمکهای برای برگزاری این رویدادها مهیا کرده است.
مدیرکل هنرهای تجسمی درباره دوسالانه سرامیک نیز اظهار کرد: انجمن سرامیک یکی از منضبطترین انجمنهای حوزه تجسمی است. با وجود کمتر بودن تعداد اعضا نسبت به دیگر انجمنها، انجمن سرامیک از انجمنهای اصیل و باکیفیت است. با شرایط پیش آمده جامعه امروز به لحاظ نشاط و بهبود فضای اجتماعی نیازمند برنامههای فرهنگی است و از سوی دیگر آفرینش آثار هنری در دوران کرونا نیازمند فضا برای عرضه است. سال سخت اما پر رویدادی پیشرو داریم. با وجود شرایط جامعه تلاش میکنیم به تکتک برنامهها دست پیدا کنیم.
همچنین هیربد همتآزاد، دبیر دوسالانه و رئیس انجمن هنرمندان سفالگر ایران، با بیان آنکه «یازدهمین دوره دوسالانه با تگناهای ناشی از تحریم و بیماری کرونا برای هنرمند و مخاطب همراه شده است»، گفت: برنامهریزی برای یک دوسالانه در شرایط امروز بسیار دشوار است و همه از جوانب آن آگاهیم و این برنامهریزی با عزم جدی هنرمندان و مدیران میسر شده است. برگزاری در این شرایط علاوه بر دستاورد هنری، موجب ایجاد فضای شور و نشاط برای هنرمندان آن رسانه میشود.
او از مدیران و اهالی رسانه خواست به این اهمیت تولید نشاط توجه بیشتری نشان دهند.
همتآزاد درباره امکان بهرهگیری از برندها و بخشهای خصوصی برای مشارکت در این رویداد نیز بیان کرد: رایزنیهایی برای این مهم صورت گرفته است که مربوط به قبل از کرونا بود. آسیبهای اقتصادی کرونا شرایط مساعد صنعت را مخدوش کرد و به هر حال باید انتظارات حامی، متناسب با شرایط ما باشد. شاید حامی آماده فعالیت باشد؛ اما خواستههای آن در اختیارات ما نباشد.
همتآزاد درباره شکل برگزاری دوسالانه گفت: در بخش مسابقه شورای انتخاب آثار متشکل از ۶ نفر است و در دو مرحله آثار پذیرش میشوند. مرحله نخست از روی عکس ارسالی و در مرحله دوم آثار منتخب مرحله نخست از روی اثر فیزیکی برگزیده میشود. در نمایشگاه سه اثر برگزیده بدون رتبهبندی خواهیم داشت که جایزه این بخش ۲۰ میلیون تومان است. همچنین دو نفر مورد تقدیر قرار میگیرند که جایزه آنان ۱۰ میلیون تومان است.
دبیر جشنواره گروه داوری مرحله نخست را متشکل از بهزاد اژدری، مجید ضیایی، محمود محرومی، بیتا فیاضی، مجتبی شاه کوچکی و نفیسه خلج معرفی کرد. در مرحله دوم داوری برعهده بهزاد اژدری، مجید ضیایی، حمید سوری و ژاک کافمن است.
عبادالرضا اسلامی، مدیر فرهنگسرای نیاوران نیز در این نشست با اشاره به تلاش برای جهانیسازی مجموعه نیاوران، خبر داد به زودی نیاوران با چند فرهنگسرای دیگر پیمان خواهرخواندگی منعقد میکند و فرهنگسرا به مرکز جهانی نوروز بدل میشود.
او از جلسهای با حضور مدیر موسسه فرهنگی اکو خبر داد و یادآور شد: نیاوران میتواند مرکزی برای بزرگداشت هنرمندان فعال در شرایط سخت باشد. نیاوران پایگاه دوسالانه سرامیک خواهد بود و فرهنگسرای نیاوران هزینه ورکشاپ و نمایشگاه مهمانان دوسالانه سرامیک را برعهده خواهد داشت.
منیژه آروین، از هنرمندان حوزه سرامیک و عضو شورای سیاستگذاری در این جلسه درباره رویکرد اصلی دوسالانه سرامیک گفت: واژه خودکاوی بحثبرانگیز است. در ابتدا به نظر خودکاوی مساله فردگرایی است و هنرمند را به سمت فردیت سوق میدهد؛ اما اگر دقت کنید واژه خود دارای معانی چند بعدی است.
او افزود: خود هنرمند را به خویشتن بازمیگرداند و این مهم در دوسالانه اهمیت دارد. خود تنها به معنای فرد هنرمند نیست؛ بلکه من اجتماعی و سیاسی و تاریخی خود را هم به همراه دارد و این ابعاد در هنرمند باید درونی شود و ویژگیهای خاص او را تولید کند. در دوسالانه اهمیت وجه غیرتقلیدی است. در صورتی کار هنرمند از آن اوست که از درونش برآمده باشد.
همچنین فرزاد فرجی، عضو شورای سیاستگذاری در این نشست درباره دوسالانههای هنری، خاطرنشان کرد: این رویدادها برای ارزیابی دایره فعالیت هنرمندان یک عرصه هنری است. وی با اشاره به فاصله رخ داده در حوزه دوسالانه سرامیک گفت «ما با نگاههای جدیدی روبهرویم که همه آنها قابل بررسی و نقد است. شرایط این دوره را به نحوی برنامهریزی کردیم همه هنرمندان بتوانند درگیر رویداد شوند و واژه خودکاوی به همین مهم اشاره دارد.
او افزود: با آنکه تعداد هنرمندان حوزه سرامیک اندک است؛ اما نگاهها به شدت متاثر است و خودکاوی شرایطی را فراهم میکند تا این نگاهها باز شود.
فرجی درباره حذف سفال در این دوره به جلسهای در فرهنگستان هنر اشاره کرد که سفال در زمره سرامیک تعریف شده است و در زبان بینالمللی نیز چنین رویکردی رایج است و انجمن سرامیک نیز از آن تبعیت میکند. او همچنین درباره تفاوت سفالگری و هنر سرامیک توضیحاتی ارائه داد و گفت: سرامیک یک ماده تاریخی است و انسان برای رفع نیازهای اجتماعی خود از آن بهره برده است. امروز هم از هوافضا تا پزشکی ایفای نقش میکند و این به سبب مادهپذیری و شکلپذیری است. در فضای هنری به واسطه همین خواص به هنرمند امکان میدهد براساس نیاز از این ماده بهره برند، حال نیاز مجسمهسازانه باشد یا نقاشانه.»
آرزو زرگر، دبیر بخش پژوهش دوسالانه نیز در صحبتهای کوتاهی از برنامههای این بخش گفت. او بیان کرد: قرار است در این دوسالانه با توجه به شرایط موجود به صورت سنتی چند سخنرانی در حوزه پژوهش هنر با تمرکز بر سرامیک و خودکاوی ارائه شود.
وی افزود «صحبتهایی در حوزه سرامیک در فضای مجازی متتشر میکنیم. این صحبتها درباره خلق ایده و استفاده از سرامیک است. بخش متفاوت پژوهش مساله اوپن استودیو (Open Studio) است که حال و هوای هنرمند در استودیو شخصی را بازتاب میدهد و حس شادمانی هنرمند در فضا هنریش از طریق فضای مجازی انتقال مییابد تا در دیگران هنرمندان ایجاد نشاط کند.
دوسالانه ملی سرامیک ایران از ۹ آبان تا ۷ آذر ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات