• چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99032113237
  • خبرنگار : 71496

بلوکه حساب بانکی البشیر و برکناری ۶۵۱ کارمند نظام سابق سودان

بلوکه حساب بانکی البشیر و برکناری ۶۵۱ کارمند نظام سابق سودان

کمیته ویژه مبارزه با فساد سودان از مسدود شدن حساب بانکی عمرالبشیر، رئیس جمهور مخلوع این کشور و تعطیلی پنج صرافی تحت حمایت مالی دولت او خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، این کمیته در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، حساب بانکی عمرالبشیر که هر ماه میلیون‌ها دلار به آن واریز می‌شد، مسدود شده و نیز ده‌ها کارمند وابسته به دولت او برکنار شدند.

محمد الفکی سلیمان، عضو شورای حاکمیتی سودان و رئیس دوره‌ای کمیته مبارزه با فساد و استرداد اموال این کشور در کنفرانسی در کاخ ریاست جمهوری اعلام کرد، پرونده‌های کیفری جدیدی برای البشیر به دلیل از بین بردن دارایی‌های کشور برای منافع شخصی گشوده شدند.

الفکی اظهار کرد: کمیته در بررسی‌های خود به حساب بانکی شخصی البشیر در یکی از بانک‌های سودان رسید که ماهانه ۲۰ میلیون دلار خارج از چارچوب‌های قانونی به آن واریز می‌شود، رئیس جمهور مخلوع صدها میلیون دلار از پول مردم را برای اهداف شخصی هزینه کرد.

او در ادامه فاش کرد، کمیته به یکی از حساب‌های بانکی حزب کنگره ملی منحل شده دارای مبالغی که برای فعالیت‌های کنگره هزینه می‌شدند، دست یافته است، همچنین به اسامی چند تن رسیده که پول‌ها را از شرکت‌های کنگره دریافت می‌کردند تا در راستای منافع آن فعالیت کنند و به زودی آنها را اعلام خواهد کرد.

این عضو شورای حاکمیتی سودان با تاکید بر اینکه کمیته با قدرت قانون و با جدیت کامل به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد، گفت: کمیته تلاش می‌کند ثابت کند که در چاچوب قوانین به نمایندگی از شورای حاکمیتی و کابینه فعالیت می‌کند.

الفکی با اشاره به اینکه کمیته با کمک جوانان انقلاب کارهای بسیاری انجام داده، گفت: حامیان دولت  البشیر برای برهم زدن اعتماد مردم به کمیته و فعالیت‌های تلاش‌های مستمری دارند و برخی پیام‌های تردیدآمیزی درباره عملکرد کمیته ارسال شده‌اند.

طه عثمان، عضو دیگر کمیته مبارزه با فساد سودان اظهار کرد: کمیته بنا بر توصیه مسؤولان مربوطه و اثبات تخلفات برخی کارمندان، ۶۵۱ تن از آنها را از فعالیت در نهادهای دولتی برکنار کرد. پست‌هایی که خالی شدند، به زودی به مردم سودان اختصاص می‌یابند تا به این ترتیب نهادهای یاد شده با ایجاد تبعیضی مثبت و رفع نواقص قبلی به خدمت همه مردم درآیند.

صلاح مناع، دیگر عضو این کمیته اعلام کرد: کمیته در مرحله آتی پرونده‌های اقتصادی مهم را در دستور کار خود قرار خواهد داد، برخی موسسه‌ها ظاهرا خیریه در سودان هستند که در واقع برای حزب منحل شده کنگره ملی کار می‌کنند.

وجدی صالح، از اعضای کمیته یاد شده گفت: یک فروند هواپیمای اختصاصی حزب منحل شده کنگره ملی که با پول دولت خریداری شده بود، بازگردانده شد همچنین شرکت هواپیمایی دولت سودان که به نام وزارت دارایی ثبت شده، با تمامی دارایی‌ها و حساب‌هایش مسترد شد.

پس از آنکه دولت البشیر آوریل سال گذشته سقوط کرد، دادستان عمومی سودان کمیته یاد شده را مامور برچیدن دولت البشیر کرد.

کمیته یاد شده بر تحقیق‌هایی که درباره تخلف‌های رئیس جمهور پیشین و اعضای خانواده و مسؤولان نظامش در حوزه اموال عمومی و فساد انجام می‌شوند، نظارت دارد.

محمد الحسن الامین، وکیل مدافع البشیر ضمن هشدار نسبت به اجرای "عدالت سیاسی" در حق موکل خود گفت: او اطلاعی از جزئیات این حساب و معامله‌های بانکی ادعا شده ندارد.

یک دادگاه در سودان دسامبر گذشته حکم البشیر را به اتهام‌های فساد به دو سال حبس محکوم کرد.

همچنین او در پرونده‌های کشتار معترضان و نقشش در کودتای سال ۱۹۸۹ که از طریق آن به قدرت رسید، تحت محاکمه و بازجویی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha