• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99031810521
  • خبرنگار : 71605

آمادگی ترکیه برای مذاکره در حوزه مشکلات قبرس و مدیترانه شرقی

آمادگی ترکیه برای مذاکره در حوزه مشکلات قبرس و مدیترانه شرقی

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، این کشور می‌خواهد تمام مشکلات دریای اژه، مدیترانه شرقی و قبرس را مطابق با حقوق بین‌المللی حل و فصل کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار در کنار یاشار گولر، رئیس ستاد کل ارتش و فرماندهان ارشد نظامی، روز جمعه برای شرکت در یک نشست، وارد مرز ترکیه و سوریه شدند.

آکار بعد از نشست در صحبت با خبرنگاران اظهار کرد: اجازه دهید همه مشکلات را در چارچوب روابط همسایگی خوب، بر پایه حسن نیت مشترک، احترام و استفاده از ابزار مسالمت‌آمیز حل کنیم؛ بدون آنکه به حقوق کسی دست‌درازی کنیم.

ترکیه به طور مداوم با پیشروی یک‌طرفه دولت یونانی قبرس در مدیترانه شرقی مخالفت و تأکید داشته که جمهوری ترک قبرس شمالی نیز نسبت به منابع این منطقه، حق و حقوقی دارد.

آکار افزود: در این خصوص، هیئت ترکی به دنبال توافق‌نامه‌ای که بین ترکیه و یونان منعقد شد، دو مرتبه به آتن رفت و نشستی نیز در آنجا برگزار شد. زمانی که آن‌ها به ترکیه آمدند، ما نشستی هم اینجا برگزار کردیم.

آنکارا از بهار گذشته دو کشتی حفاری به مدیترانه شرقی فرستاده و بر حقوق ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی نسبت به منابع منطقه تأکید دارد.

آتن و قبرس یونانی با این اقدام مخالفت و تهدید کرده‌اند که خدمه کشتی را دستگیر کنند. آن‌ها در این راستا از رهبران اتحادیه اروپا طلب کمک کرده‌اند.

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد: هر کسی باید بداند که قبرس، انگیزه ملی ماست و پرسش در مورد سرنوشت محتوم آن، بی‌مورد است. مشکل قبرس با وجود برخی تلاش‌های ملل متحد، دهه‌ها حل نشده باقی مانده و تنش‌های اخیر در مدیترانه شرقی هم این مشکل را پیچیده‌تر کرده‌اند.

این جزیره از زمان کودتای نظامی ۱۹۷۴ با هدف الحاق قبرس توسط یونان، به دولت قبرس‌ ترک‌نشین در شمال و دولت یونانی‌نشین در جنوب تقسیم شده است.

مداخله ارتش ترکیه به عنوان قدرت ضامن در ۱۹۷۴، سال‌ها خشونت و آزار و اذیت ساکنان ملی‌گرای افراطی قبرس یونانی‌نشین علیه ساکنان قبرس ترک‌نشین را متوقف کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha