• پنجشنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 99012111765
  • خبرنگار : 71461

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

در بحث منجی و ظهور از جهل و افراط پرهیز کنیم

در بحث منجی و ظهور از جهل و افراط پرهیز کنیم

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که نیمه شعبان عیدی متعلق به تمام بشریت است، گفت: در بحث منجی و ظهور باید از جهل و افراط و سطحی‌نگری پرهیز کنیم چرا که ریشه تمام مشکلات و نادانی‌ها در جهل و خرافه است.

حجت‌السلام والمسلمین محمدحسین مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این موضوع که بحث ظهور منجی یک مسئله مهم جهانی است و تمام ادیان و مذاهب به نوعی در انتظار ظهور موعود هستند، اظهار کرد: بودایی، یهودی، مسیحی و هر آیین و مذهبی در هر گوشه جهان به هر شکل و باوری که شده منتظر منجی هستند. در جهان اسلام هم هیچ مذهب و گرایشی نیست که به موعود اعتقاد نداشته باشد و تماما در یک نگاه و به صورت یکپارچه بحث ظهور و منجی را قبول دارند.

او خاطر نشان کرد: در اسلام همه مذاهب و گرایش‌ها از جمله مذهب امامیه همراه سایر ادیان، مذاهب و گرایش‌های دینی به ظهور منجی معتقد هستند و حتی نظر بسیاری از علمای اهل سنت نیز بر این است که منجی عالم بشریت مردی از نسل آخرین پیامبر بزرگوار و آخرین پیام‌آور صلح و راستی است و وعده حاکمیت دین را بر همه هستی محقق می‌سازد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با تأکید بر این موضوع که در رابطه با مهدویت و منجی باید نکاتی را مد نظر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در درجه اول موعودی که در انتظار آن هستیم از ثلاله انبیاء و امتداد مسیر خلافت الهی است. موضوع دوم این است که آن موعود در قید حیات است و در قامت کارگردان هستی فیض و رزق الهی را در عالم پخش می‌کند. نکته سوم این است که این منجی متعلق به قوم و آیین خاصی نیست بلکه باران رحمتی است که بر همگان نازل می‌شود و همچون پدری مهربان مایه آرامش بشریت است. چنان‌که خود حضرت مهدی (عج) در بیانی می‌فرماید «من مایه آرامش و امنیت زمینیان هستم، همان‌طور که ستارگان آسمان باعث امنیت آسمان هستند».

مختاری یادآور شد: نیمه شعبان عیدی متعلق به بشریت است. البته علمای جهان اسلام وظیفه خطیری را در این رابطه بر عهده دارند و باید چهره رحمانی حضرت ولی عصر (عج) را به جهانیان معرفی کنند. همه ما باید همانند حضرت مایه آرامش و امنیت بندگان باشیم و مراقب قلم و بیان خود باشیم که خواسته و ناخواسته آرامش ملت و آحاد جامعه را سلب نکنیم، چون تنها کسانی می‌توانند در رکاب حضرت باشند که مایه آرامش بوده و از بیان مطالب فتنه‌انگیز و بر هم زننده آرامش که باعث سلطه شیطان می‌شود اجتناب کنند.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تأکید کرد: ما باید از منجی عالم بشریت درس بگیریم و همواره مایه آرامش باشیم و در حفظ و حیات مسائل روحی و روانی جامعه تلاش کنیم و از آن‌چه باعث ایجاد فتنه و اخلال در جامعه می‌شود و یا امنیت روانی جامعه را از بین می‌برد بر حذر باشیم. آن وقت است که ما منتظران واقعی حضرت خواهیم بود.

او ادامه داد: مسئله بعدی این است که امروز باید شرایط ظهور را فراهم کنیم و به نظر بنده این شرایط با ایجاد معرفت و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه فراهم می‌شود. باید سطح شناخت و معرفت را ارتقا ببخشیم و تمام کسانی که معتقد به ظهور هستند باید از ترویج جهل و نادانی پرهیز کنند چرا که بسیاری از مشکلاتی که متوجه انسان‌ها می‌شود منبعث از جهل، افراط و قشری‌گری و معلول سطحی‌نگری نسبت به معارف دینی است. امروز باید با قلم و بیان خود در قالب‌های مختلف در برابر فتنه‌ها بایستیم و علما و اندیشمندان برای تحقق یک جامعه مهدوی در خط مقدم صلح و سازش و برادری و همزیستی مسالمت‌آمیز باشند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: نباید اجازه بدهیم افراد نابخرد بذر نفرت را در میان برادران دینی بگسترانند. اصلاح جامعه با اعجاز صورت نمی‌گیرد، بلکه باید تعالی و تلاش همه‌جانبه عالمان و فرهیختگان در راستای آگاهی‌بخشی به مردم صورت بگیرد و این‌گونه مردم خود یاری‌کننده حق هستند.

مختاری بیان کرد: در آیه ۱۴۶ سوره آل عمران می‌خوانیم که باید از ضعف و سستی پرهیز کنیم و خداوند با صابران است. برای تحقق ظهور باید از تلاش و عقلانیت بهره ببریم و با صبر و حوصله پیام حق را منتشر کنیم. بر این اساس است که می‌توانیم مقدمات ظهور را فراهم کنیم. مکتب اهل بیت (ع) مبتنی بر منطق و دلیل و برهان است و باید در راستای ظهور از خرافات پرهیز کنیم و آن‌چه را مربوط به خرافه و افسانه است از ذهن دور کنیم تا بتوانیم در برابر فتنه‌های نوظهور کذاب بایستیم.

او با بیان این‌که با دانش، علم و تدبیر و بینش گسترده می‌توانیم مقدمات ظهور را فراهم کنیم، گفت: بهتر است به جای بیان خواب و رویا با قرآن و سنت به رفع شبهات بپردازیم و ذهن آحاد جامعه و به ویژه نسل جوان را روشن کنیم. برای این امر صاحبان خطابه و به خصوص دانشگاهیان و علما باید در حوزه و دانشگاه متحد شوند.

حجت‌السلام والمسلمین مختاری خاطر نشان کرد: پیروان تمام مذاهب می‌توانند وحدت و انسجام خود را حفظ کنند، یعنی اعتقاد به ظهور منجی و انتظار بر ظهور منجی موعود می‌تواند محور وحدت، انسجام و یکپارچگی میان همه پیروان ادیان و مذاهب باشد. یک وجه مشترک پیروان و ادیان اعتقاد و یقین به ظهور منجی است و باید به گونه‌ای عمل کرد که در برابر کسانی که باعث ایجاد شکاف و فتنه در بین پیروان ادیان هستند بایستیم. باید با این اعتقاد به ظهور منجی در اجرای معارف دینی در راستای تحقق قسط و عدالت در جوامع بشری تلاش کنیم و می‌توانیم بستری را برای ایجاد یک جامعه انسانی و مدینه فاضله فراهم کنیم.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تاکید کرد: فرهنگ استکبارستیزی باید در تمام جوامع بشری نهادینه شود و از این طریق است که می‌توانیم از عمق جان و فطرت خود خواهان یک جامعه ایده‌آل، ارزشی و منطبق با عدالت اجتماعی باشیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha