• یکشنبه / ۳ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۹:۳۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99010301237
  • خبرنگار : 71214

از سیل تا کرونا؛

چه چیز باعث نرسیدن وعده ابرار به روستاها شد؟

طرح ملی ابرار طرحی بود که از ابتدای امسال برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود در قالب آن ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شود اما مشکلاتی از سیل تا بارندگی‌های بیش از حد و کرونا سبب شدند تا به گفته معاون سازمان راهداری این وعده در سال گذشته به میزان کمی پیشرفت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، طرح ابرار (آسفالت شدن ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی) وعده‌ایی بود که وزیر راه و شهرسازی و سازمان راهداری داده بودند که سال گذشته اجرایی شود اما عوامل متعددی از سیل فروردین تا سیل‌های بهمن و اسفند و عوامل دیگری مانند بارندگی و کرونا جلوی سرعت پیشرفت این پروژه را بگیرند. البته به گفته رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سال مالی تعریف شده برای پروژه‌های عمرانی خردادماه بوده و تا خرداد امسال وعده آسفالت شدن ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی محقق می‌شود.

این مقام مسئول در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ مقدمات این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ شروع شد و پروژه‌ها را شناسایی و مجوزهای لازم را از طریق دولت و رئیس جمهور دریافت کردیم اما عملا طرح ابرار از مردادماه پارسال به صورت اجرایی آغاز شد.

وی افزود: ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی که هدف‌گذاری کردیم تاکنون ۵۰۰ کیلومتر آن آسفالت شده و آن را تحویل داده‌ایم اما از آنجا که خردادماه هر سال به عنوان سال مالی در پروژه‌های عمرانی تعریف شده است وعده کرده بودیم که تا خردادماه امسال به ۲۰۰۰ کیلومتر برسیم.

اکبری ادامه داد: قرار بود براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان اسفندماه سال گذشته ۱۰۰۰ کیلومتر از طرح ابرار را انجام دهیم اما این اتفاق نیفتاد و هم اکنون نیز همه پروژه‌ها تعریف شده و پس از تعطیلات عید به صورت اجرایی می‌شوند و مسلما تا پایان خردادماه امسال ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی را آسفالت خواهیم کرد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین درباره دلایل تأخیر در اجرای این طرح گفت:  در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان وهرمزگان  سیل سبب شد تا ماشین‌آلات و تجهیزاتی که روی طرح ابرار تمرکز کرده بودند تغییر آرایش دهند و پروژه‌هایشان را موقتا و تا بازگشایی راه‌های سیل زده متوقف کنند از سوی دیگر نیز بارندگی‌ها سبب شد تا در آسفالت کردن این راه‌ها قدری تأخیر داشته باشیم.

وی اعلام کرد: گرچه در ابتدا هدف‌مان این بود که در دهه فجر ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی را آسفالت کرده و تحویل دهیم و تا شب عید ۵۰۰ کیلومتر دیگر از این طرح را اجرایی کنیم که برای فروردین تا خردادماه ۵۰۰ کیلومتر از این طرح باقی بماند اما این مسئله و البته کرونا باعث شد تا برخی از پروژه‌ها به تأخیر بیفتد.

اکبری گفت: خارج از این طرح نیز قبلا پروژه‌هایی توسط پیمانکاران در این زمینه آغاز شده بود که عملیات زیرسازی و خاکی آن را سازمان راهداری انجام داد و عملیات آسفالت کردن آن  به صورت پیمانکاری در استان‌ها انجام می‌شد. در این قالب تا پایان سال گذشته حدود ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده بود و امیدواریم طرح ابرار نیز تا خردادماه سال جاری انجام شود. البته شب گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر درباره طرح ابرار این گونه توضیح داد که یکی از وعده‌های ما آسفالت کردن ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی بود که تا یک ماه گذشته ۱۵۵۰ کیلومتر را تحویل دادیم اما با توجه به شرایط بارندگی‌ها اجازه آسفالت بقیه پروژه را نیافتیم و هم اکنون به تدریج آسفالت کردن باقی مانده این طرح در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha