• چهارشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98121411199
  • خبرنگار : 71038

آمریکا با اقدام عملی و تعلیق تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران خطاهایش را جبران کند

آمریکا با اقدام عملی و تعلیق تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران خطاهایش را جبران کند

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به وعده‌های آمریکا برای کمک به ایران در مقابله با کرونا، می‌گوید واشنگتن در این امر صادق نیست و اگر واقعا به دنبال کمک است باید با تعلیق تحریم‌های کشورمان از جمله تحریم دارویی که کار مبارزه با کرونا را مشکل کرده، خطاهایش را جبران کند.

به گزارش ایسنا، سعید محمدی، کارشناس روابط بین الملل در این باره در یادداشتی می‌نویسد: دونالد ترامپ رئیس رژیم تروریستی آمریکا در پیامی توئیتری در خصوص آمادگی برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا در ایران نوشت: «ما بهترین متخصصان درمانی را در جهان داریم و اگر بتوانیم در این مشکل به ایرانیان کمک کنیم، مطمئناً مایل به انجام این کار هستیم. ما بسیار علاقه داریم که به آنها کمک کنیم. تنها کاری که باید بکنند این است که درخواست کنند.» مایک پوپئو وزیر خارجه آمریکا نیز مدعی شده است که کشورش «آماده کمک به مردم ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کروناست و این پیشنهاد را از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران به دست مقام ها رسانده شده است».
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ اظهار داشت: «در نیت آمریکایی‌ها شک داشته و داریم. وقتی که به نیت آمریکایی‌ها شک داریم خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم و آماده دریافت کمک‌های لفظی هم نیستیم. کانال بشردوستانه سوییس را هم دیدید که برای همان هم دولت آمریکا به‌رغم تبلیغات سنگ‌اندازی می‌کند.»
در حالی شاهد اظهارات مزورانه و ظاهرا بشر دوستانه ترامپ و پومپئو هستیم که پیش از آنها مارک دووبیتز مدیر اجرایی بنیاد صهیونیستی باصطلاح دفاع از دموکراسی، نقاب از چهره دولتمردان آمریکایی برداشته و نتوانسته بود ذوق زدگی خود را از شیوع کرونا در ایران و درد و رنج مردم کشورمان، پنهان سازد. او ضمن ابراز خرسندی از شیوع کرونا در ایران، مدعی شده است که «ویروس کرونا موفق شده که اهمال تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران را در صدور نفت به صفر، جبران کند.»
علاوه بر شعف دووبیتز، در مورد نیت خوانی دونالد ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تنها کافی است، رفتار خصمانه آنها پس از خروج غیر قانونی از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی علیه مردم کشورمان را یادآوری کرد. رژیم تروریستی آمریکا با خروج از برجام، از طریق برقراری تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری علیه ملت ایران، مردم کشورمان را در تنگنای شدید اقتصادی قرار داد و حتی موجب مرگ بسیاری از بیماران صعب العلاج گردید. در حال حاضر نیز با شیوع کرونا، تحریم‌ها مبارزه با آن را بسیار سخت کرده و جان مردم کشورمان با تهدید جدی مواجه شده است. آمریکا در چنین شرایطی هم حاضر نشده است اقدامی در جهت تسهیل واردات تجهیزات پزشکی و واردات ملزومات مبارزه با کرونا، انجام دهد. بطوریکه سخنگوی وزارت امور خارجه به این مورد اشاره و عنوان کرد که حتی آمریکا مانع از استفاده ایران از منابع مالی خود برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی از طریق کانال سوئیس شده است.
چنانچه ترامپ یا مایک پمپئو صادقانه مایل به کمک عملی به ایران برای مهار ویروس کرونا هستند راه باز است، کشورهایی مانند چین وارد میدان کمک رسانی شده اند و اقدامات انسانی مناسبی را هم در مسیر کمک به مهار ویروس کرونا ارسال کرده‌اند. حتی سه کشور اروپایی عضو برجام علیرغم بی عملی خود در قبال تعهداتشان در قالب برجام، آستین بالا زده و برخی از ملزومات مبارزه با کرونا را به ایران داده اند. در نقطه مقابل، دولت آمریکا صرفا به اقدامات تبلیغی، متکبرانه و غیر واقعی در این مسیر بسنده نموده است.
کمک به ایران با تعلیق کامل تحریم های ظالمانه و ایجاد تسهیلات برای ارسال فوری دارو، تجهیزات و امکانات لازم پزشکی و بیمارستانی از طریق سازمان صلیب سرخ جهانی و دیگر کانال های بشر دوستانه از جمله سوئیس میسر است. مبارزه ی موثر ایران با کرونا، کمک به جامعه جهانی محسوب و ملتهای دیگر نیز از مهار این ویروس متنفع خواهند شد. چنانچه آمریکا برخلاف ادعاهای بشردوستانه ی خود در مسیر مبارزه ی ایران با کرونا، گامی اساسی برندارد، چهره بی روتوش آن برای آنهایی هم که تاکنون آمریکا را نشناخته اند، آشکار خواهد شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۲-۱۴ ۱۴:۰۷

ما را به خیر تو حاجتی نیست چون سراسر شری و شرت را هم کم نمیکنی...