• شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98120302278
  • خبرنگار : 71605

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد

بومی‌سازی تعالی علوم انسانی و هنر در گرو درگیری نظریات علمی با مسائل موجود

بومی‌سازی تعالی علوم انسانی و هنر در گرو درگیری نظریات علمی با مسائل موجود

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه یک معنای "بومی‌سازی تعالی علوم انسانی و هنر" این است که نظریات علمی و نظری را با مسائل موجود درگیر سازیم، بر توجه بیشتر استادان به نیازسنجی درون استانی تأکید کرد و افزود: استادان دانشگاه باید از دانشجویان مسأله شناسی بخواهند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در نشست هم‌اندیشی اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: تعالی علوم انسانی و هنر دارای سه مؤلفه روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی سازی است و شناخت آخرین دستاوردهای دنیا بسیار مهم و حائز اهمیت است. ما برای پیشرفت و به روزآمدی باید در حوزه‌های مختلف همچون اقتصاد، جامعه‌شناسی و ... اطلاعات جامع و کاملی از آخرین نظریات داشته باشیم.

وی اظهار کرد: یکی از مکاتب جدیدی که امروزه مطرح است، بحث "روانشناسی شناختی" است که جزو علوم نوین شناختی محسوب می‌شود که باید مورد اهمیت فراوان قرار گیرد، در دانشگاه‌ها به آن توجه شود و آموزش‌های لازم در این زمینه داده شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مؤلفه بومی‌سازی تعالی علوم انسانی و هنر افزود: بومی‌سازی دو معنا دارد اینکه نظریه‌های بومی خود را بدانیم و اینکه نظریات علمی و نظری را با مسائل موجود درگیر سازیم.

دکتر خسروپناه تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی درآمد و هزینه‌اش با بودجه عمومی و مردمی شکل‌گرفته، پس باید به این مسأله مهم اهتمام ورزیم که غیر از مسائل آموزشی چه خدماتی را توانسته‌ایم به جامعه ارائه دهیم و به عبارتی به چه میزان توانسته‌ایم ناظر به نیازهای استان خود باشیم.

وی با تأکید بر توجه بیشتر استادان به نیازسنجی درون استانی افزود: استادان دانشگاه باید از دانشجویان مسأله شناسی بخواهند؛ به عبارتی مسائل شناختی، اقتصادی، اجتماعی و ... که هر استانی با آن مواجه است را شناسایی کنند و راه‌حلی برای رفع آن ارائه دهند که این همان بومی‌سازی است و می‌تواند در خدمت به مردم جامعه خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر نظریه‌ای که در علوم اجتماعی وجود دارد دارای مبنای فلسفی است، بنابراین حکمی سازی یا اسلامی سازی سومین مؤلفه تعالی علوم انسانی و هنر است، به عبارتی حکمی سازی همان درگیر کردن علوم انسانی با مبانی حکمی است.

خسروپناه افزود: برای تحقق بخشیدن به تعالی علوم انسانی لازم است در ساختار، اصلاح اساسی صورت گیرد، زیرا اگر بخواهیم نظریه‌ای محقق شود باید از اصلاح ساختار شروع کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی در پایان گفت: اصلاح آئین‌نامه‌ها، توانمندسازی استادان، راه‌اندازی، تقویت و اعتباربخشی به مجلات، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، برگزاری کرسی‌های ترویجی ازجمله اهداف تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز است و هیأت‌های اندیشه‌ورز استادان در استان‌ها، بازوی توانمند واحدهای دانشگاهی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha