• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98112014645

یک متخصص تغذیه پاسخ داد؛

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان سرطان+ ویدئو

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان سرطان+ ویدئو

ایسنا/خراسان رضوی یک متخصص تغذیه گفت: یکی از درمان‌های مکمل که در کنار داروهای شیمیایی و درمانی باید مورد توجه قرار گیرد تغذیه بیماران است.

دکتر پیام شریفان، در همایش سرطان در پوست گردو که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در بحث ایجاد سرطان علل مختلفی مانند ژنتیک، عوامل محیطی، تغذیه و... نقش دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. توتون و تنباکو مسئول یک سوم سرطان‌ها هستند و چاقی و اضافه وزن نیز از عوامل تأثیرگذار در دیگر سرطان‌ها است.

وی افزود: در بحث سلامت محققان تأکید دارند که باید حدود 150 دقیقه در هفته هر فرد فعالیت ایروبیک داشته باشد. عوامل مختلف مانند عوامل عفونی، غذاهایی که ارزش غذایی پایین و انرژی زیادی دارند مانند فست‌فودها، مصرف الکل، مصرف بی‌رویه آهن و... در ایجاد سرطان مؤثر هستند. در بحث تغذیه برخی از مواد غذایی مصرف مشخصی دارند برای مثال مصرف 3 تا 4 بار میوه در روز، 3 تا 5 سهم سبزیجات، لبنیات و... بسیار مهم است و  از غذاهای چرب و فست‌فودها هم به طور کامل اجتناب نمی‌کنیم ولی باید تلاش خود را برای محدود کردن این مواد غذایی داشته باشیم.

الکل تنها ماده حذف شده در علم تغذیه

این دانشجوی دکترای تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: تنها چیزی که در علم تغذیه حذف می‌کنیم و از آن اجتناب می‌کنیم الکل است. الکل هیچ خاصیت غذایی ندارد. مصرف مداوم غلات کامل مانند نان سبوس دار توسط متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. داشتن فعالیت بدنی مناسب و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر کالری هم مورد تأکید است.

 80 درصد ویتامینD بدن در تماس با نور آفتاب تأمین می‌شود

شریفان در رابطه با تماس با نور آفتاب و خواص آن، خاطر نشان کرد: 80 درصد نیاز بدن ما در ارتباط با ویتامینD در تماس با نور آفتاب تأمین می‌شود یعنی ما باید روزانه 15 تا 20 دقیقه با نور آفتاب در تماس باشیم. در عین حال از طرفی دیگر محققان اعلام می‌کنند که تماس با نور آفتاب باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود و حتما باید افراد از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. اینجا مشکلی به وجود می‌آید که قابل حل است، برای مثال در مدارس دخترانه ویتامینD توزیع می‌شد و همچنین صحبت‌هایی در رابطه با غنی سازی ویتامینD در غلات و لبنیات انجام می‌شود که این مشکلات را قابل حل می‌کند.

وی در ارتباط با بحث درمان سرطان، ادامه داد: در این مبحث یکی از درمان‌های مکمل یا موازی که در کنار داروهای شیمیایی و درمانی باید مورد توجه قرار گیرد تغذیه بیماران است. یکی از اختلالاتی که سرطان آن را ایجاد می‌کند، لاغری مفرط است زیرا سلول سرطانی به هر نحوی که بتواند تلاش می‌کند تا مواد غذایی مورد نیاز خود را جذب کند و این فرآیند به قدری ادامه پیدا می‌کند که فرد روز به روز لاغرتر شود. متأسفانه ما معمولاً تغذیه را در بحث پیشگیری با اهمیت می‌دانیم درحالی که در بحث درمان هم بسیار مؤثر است.

غذا را باید به میزان کم و در وعده‌های متعدد مصرف کرد

این دانشجوی دکترای تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح کرد: نیاز به انرژی در یک فرد عادی حدود 25 کیلو کالری است اما در افراد بیمار این میزان می‌تواند تا 40 کیلو کالری افزایش پیدا کند و چیزی که برای ما در بیماران که دچار کاهش وزن هستند مهم است، انرژی دریافتی است. دستگاه گوارش هم به سمتی تکامل پیدا می‌کند که موادی که نیاز دارد را بیشتر جذب می‌کند و موادی را که کمتر نیاز دارد دفع می‌کند. 

وی خاطر نشان کرد: یکی از توصیه‌های ما در پیشگیری و روند درمان، افزایش تعداد وعده در روز است. برای نمونه در پنج نوبت در روز باید تغذیه صورت گیرد و به بدن خود این فرصت را بدهند که غذا را به صورت کامل هضم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha