• سه‌شنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98111511003
  • منبع : نمایندگی همدان

رونمایی از کتاب «هفتاد و دومین غواص»؛ خاطرات فرمانده گردان غواصی

رونمایی از کتاب «هفتاد و دومین غواص»؛ خاطرات فرمانده گردان غواصی

ایسنا/همدان همزمان با چهارمین روز از ایام دهه فجر کتاب «هفتاد و دومین غواص» خاطرات فرمانده گردان غواصی جعفر طیار جانباز «کریم مطهری» به قلم «حمید حسام» با حضور مسئولان استانی در همدان رونمایی شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در آیین رونمایی، با اشاره به اینکه از نوشتن و چاپ این کتاب بسیار خرسندم، اظهار کرد: بچه‌های غواص وقتی لباس غواصی می‌پوشیدند، ترس را می‌ترساندند. جنگ در آب کار ساده‌ای نیست و قشنگی کار بسیج را لباس غواصی در جنگ‌های دریایی نشان داده و این لباس غواصی یک درجه و مدال است.

سردار مهدی ظفری با بیان اینکه رزمندگان کسانی هستند که صدها علت برای نیامدن به جبهه داشتند اما به یک علت یعنی «عاشقی» پای کار آمدند، افزود: کتاب «هفتاد و دومین غواص» قصه فرد نیست بلکه توصیف یک اندیشه و حرف دل همه غواص‌ها است. سردار حمید حسام با دل و روح معنوی این کتاب را نوشته و او باید در استان تبدیل به صدها نویسنده پاکدامن و قلمدار شود.

نویسنده کتاب «هفتاد دومین غواص» نیز گفت: هرچه در کتاب گفته شد به شهید چیت‌سازیان ختم شد و در پایان این کتاب یک تذکره‌نامه از شهدای غواص در بیان کریم مطهری مانده است.

سردار حمید حسام با بیان اینکه حرف زدن از 8000 شهید دفاع مقدس در قالب کتاب در مجال عمر هیچ نویسنده‌ای نمی گنجد، آن هم برای استانی که شهدای زیادی دارد اما نویسندگانش از تعداد انگشتان دست کمتر است، اظهار کرد: سالیان قبل برای معرفی شهدا تصمیم گرفتیم افرادی را به عنوان سوژه های کتابمان که از خود و منیت شان عبور کرده باشند را انتخاب کنیم، این خط را «علی خوش‌لفظ» و «میرزا محمدسلگی» شکست و امروز نیز نوبت به «کریم مطهری» رسید که همه یک فصل مشترک دارند و قرارشان با شهدا این است که از دیده ها و شنیده‌های خود حرف بزنند و ادای دین کنند.
وی خاطرنشان کرد: طی سه سال این ثابت شد که شهدای غواص آئینههای خوبی برای ما بودند و احساس کردم خیلی ماجرا مفصل تر است و نتیجه بازخوانی پشت بازخوانی شد.

حسام با بیان اینکه کربلا ۴‌ یکی از آئینهها دفاع مقدس است، یادآور شد: همه دنبال واقعیت هستند از این جهت بازخوانی نسخه خوبی بود که بیان‌ها و اطلاعات متواتر را پیاده کردیم اما در نهایت هرچه گفتند به شهید چیت‌سازیان ختم شد و در پایان این کتاب یک تذکره‌نامه از شهدای غواص در بیان کریم مطهری مانده است.

راوی کتاب «هفتاد و دومین غواص» نیز با بیان اینکه سردار حسام در این سه سال موشکفانه و دقیق خاطرات را پیگیری می‌کرد تا بتواند شرایط را ایجاد کند که خوب بنویسد، اظهار کرد: نخستین ضلع از خاطرات جنگ اول خود شهدا هستند که حدیث عاشقیشان را در این کتاب آوردیم و سعی کردیم در این کتاب حرف از شهدا باشد چرا که این شهدا هستند که راه را نشان می‌دهند و اگر ولایت پذیر باشیم در مسیر شهدا هستیم.

کریم مطهری افزود: ضلع دوم این مثلت خانواده‌های شهدا هستند، کسانی که جگر گوشه‌های خود را روانه جنگ می‌کردند و هر لحظه منتظر بودند خبر شهادت فرزندانشان را بشنوند بنابراین باید گفت خانواده‌های شهدا چشم و چراغ این ملت هستند.

وی ادامه داد: ضلع سوم این مثلت دوستان و همرزمان شهدا هستند که کم داغ ندیدند، برای کسی که رفیقت چند دقیقه قبل در کنارت بوده و بعد از چند دقیقه باید پیکر شهید شده‌اش را ببینی خیلی سخت است، همرزمان شهدا داغ فراق کشیده اند به طوریکه این تنها ماندن و با خاطرات عزیزان زندگی کردن بسیار سخت است.

از رزمندگان دوران دفاع مقدس و همرزم شهید چیت‌سازیان، جانشین واحد اطلاعات عملیات لشکرانصار نیز بیان کرد: در ابتدای فرار شاه از کشور، انقلاب پیروز شده و مردم سرشار از سرزندگی بودند و وقتی امام(ره) وارد فرودگاه شد گفتند «نخستین گام را در راه پیروزی برداشتید: و معتقد هستم این گام تا الان ادامه دارد.

اکبر کریم‌پور با اشاره به اینکه پیروزی دوم انقلاب، هشت سال جنگ تحمیلی بود و جبهه به دانشگاه جوانان معروف است، ادامه داد: در یگان انصارالحسین(ع) شخصیتی به عنوان علی چیت‌سازیان را داشتیم که هر وقت در هر صحنه‌ای گرفتار می شد برای آنها راهگشایی می کرد.

وی اظهار کرد: علی چیت‌سازیان معجونی ساخته بود که از هر اقوام و هر طیره‌ای را دور خودش جمع کرده بود که این هنرش بود و این شهید مانند یک آهنربا جمع‌کننده بود و حتی وقتی کریم مطهری برای نخستین بار در کار شناسایی با او آشنا شد، عاشق کار شناسایی می‌شود.

کریم‌پور با اشاره به کتاب «هفتاد و دومین غواص» ادامه داد: با این‌ کتاب خندیدم، گریه کرده و خاطره بازی کردم و تمام لحظات به جز نبرد کربلا ۴ در کنار کریم مطهری بودم و به طور قطع این کتاب واقعیت را به درستی بیان کرده است.

وی اضافه کرد: اطلاعات عملیات پرورشگاه نیروهای زبده بود و شهید چیت‌سازیان از دادن نیروهای زبده‌اش به بخش‌های دیگر ابایی نداشت و این نیر نوعی مجاهدت است که بهترین نیروها را از خودت جدا کنی و هر جا یگانی کمک لازم داشت این شهید گره‌گشا بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: اسم شهید چیت‌سازیان که گفته می‌شد آن‌ گره باز می‌شد، این لطفی بود که خدا به علی عنایت کرده بود چرا که تمام‌ تصمیم های علی برای رضا خدا بود و اصلاً خود را نمی‌دید و وقتی خود را نمی‌بینی همه وجودت خدا می‌شود و شخصیتی مانند شهید چیت‌سازیان می‌شوی.

کریم‌پور اظهار کرد: امروز اگر می‌بینید محور مقاومت با تمام شیرینی و زیبایی به پیش می‌رود هر لحظه قشنگ‌تر هم می‌شود و مدلی که ما در دفاع مقدس به همه جهان معرفی کردیم تا آن روز هیچ‌ کس آن را بلد نبود، بدون امکانات، بدون آموزش کافی و ابزار وارد جنگ شدیم.

وی افزود: در زمان جنگ کریم مطهری در یک هفته غواص خط شکن تربیت کرده و خط سوم عراق که یکی از قدرتمندترین خط‌های عراق بود را شکست و با هفت روز آموزش محصلی دبیرستانی به عنوان فرمانده گردان غواص، خط می‌شکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha