• دوشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98103023092
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تغییر شکل سوءتغذیه از لاغری مفرط به چاقی

تغییر شکل سوءتغذیه از لاغری مفرط به چاقی

ایسنا/اصفهان یک متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه شکل سوءتغذیه در کشور تغییر کرده، گفت: تقریباً همه‌ افراد جامعه سوءتغذیه را به شکل لاغری مفرط می‌شناسند، درحالی‌که امروز این نوع از سوءتغذیه کاهش داشته، اما سوءتغذیه‌ای که بنا به تعریف مدرن به معنای دریافت بیش‌ازحد مواد غذایی است، افزایش داشته است.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سوءتغذیه به معنای خروج از حالت تعادل تغذیه است که دو حالت به نام‌های Undernutrition و Overnutrition دارد، اظهار کرد: درگذشته، سوءتغذیه به علت کمبود مواد غذایی پررنگ‌تر بود، اما امروزه مشکل عمده، دریافت کم مواد غذایی نیست، بلکه اضافه دریافت مواد غذایی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اصفهان بابیان اینکه سوءتغذیه یا همان PEM به حالتی گفته می‌شود که دریافت انرژی‌ و پروتئین ناکافی باشد، خاطرنشان کرد: به حالت کمبود انرژی ماراسموس گفته می‌شود و به کمبود پروتئین نیز کواشیورکور می‌گویند که البته بیشتر در کودکان رخ می‌دهد.

به گفته وی، در کودکان دچار سوءتغذیه ممکن است بدن بیمار دچار ورم شود و شاهد نازک شدن و شکننده شدن موها و لکه‌دار شدن پوست باشیم که به این صورت پف‌کرده که ناشی از کمبود پروتئین است اصطلاحاً صورت ماه گونه گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاشکسیا یا همان لاغری مفرط براثر دریافت ناکافی انرژی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: در این نوع از بیماری، کودک دچار لاغری بیش‌ازحد می‌شود و به دنبال آن به کم‌خونی، ضعف شدید و بنیه ضعیف که علائم غالب سوءتغذیه است دچار می‌شود.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی، تعریف سوءتغذیه در کودکان و بزرگ‌سالان را متفاوت دانست و افزود: سوءتغذیه در بزرگ‌سالان بر اساس شاخص BMI تعریف ‌می‌شود که بر این اساس نسبت وزن بر مجذور قد اندازه‌گیری می‌شود و وزن برحسب کیلوگرم و قد برحسب مترمربع است.

وی با تصریح بر اینکه اگر در فرد بزرگ‌سالی شاخص BMI زیر ۱۸ونیم باشد دچار سوءتغذیه است که عمدتاً همراه با علائم بالینی کمبود مواد مغذی است، گفت: براین‌اساس شاخص ۱۸و نیم تا ۲۵ طبیعی،  ۲۵ تا ۳۰ دارای اضافه‌وزن و بالای ۳۰ چاق محسوب می‌شود که عمدتاً همراه با علائم بالینی کمبود مواد مغذی است.

غیاثوند تصریح کرد: اگر در کودکی صدک BMI زیر ۲۵ باشد به سوءتغذیه مبتلا است و اگر بین ۸۵ تا ۹۵ باشد دارای اضافه‌وزن و بالای ۹۵ چاق است که هر سه حالت را به‌عنوان اشکال مختلف سوءتغذیه در نظر می‌گیریم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اصفهان، با اعلام اینکه، حدود ۸ تا ۱۰ درصد کودکان به سوءتغذیه مبتلا هستند، اظهار کرد: آمار سوءتغذیه کاهش داشته، اما علت این کاهش به دلیل کاهش زیاد سوءتغذیه در شهرهای بزرگ کشور است، درحالی‌که در استان‌های محروم درصد شیوع سوءتغذیه هنوز بالا است.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی ادامه داد: اگر میزان دریافت کالری طبیعی باشد مخصوصاً در کودکان که درحالی‌که رشد هستند، سوءتغذیه اتفاق نمی‌افتد و در صورت مبتلا شدن هم برطرف می‌شود.

غیاثوند بابیان اینکه فرآیند درمان سوءتغذیه بین ۲تا ۳ ماه صورت می‌گیرد، افزود: مصرف مواد غذایی پرکالری مانند شیر برنج، فرنی، بادام‌زمینی، خرما، شیر و خرما، شیرموز، سمنو، سیب‌زمینی و موز برای درمان سوءتغذیه در بزرگ‌سالان و کودکان توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: ابتلا به سوءتغذیه، کم‌خونی و سایر بیماری‌ها را به دنبال دارد که فرد بیمار باید آهن و مولتی‌ویتامین مینرال مصرف کند تا انواع ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز به‌اندازه کافی به بدن بیمار برسد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اصفهان، با اشاره به اینکه زینک، آهن و ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، خاطرنشان کرد: کودکانی که دچار سوءتغذیه می‌شوند با کاهش این مواد مغذی در بدن روبرو هستند و به همین خاطر بیشتر از سایر کودکان به بیماری‌های عفونی، ویروسی، سرخک و سرخچه مبتلا می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha