• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 98102418759
  • خبرنگار : 71542

جایزه فیروزه به دنبال مدرن‌سازی کالاهای فرهنگی

 جایزه فیروزه به دنبال مدرن‌سازی کالاهای فرهنگی

پنجمین دوره جایزه فیروزه با هدف نمایش کالاهای فرهنگی در حوزه‌های صنایع دستی، نوشت‌افزار، عروسک و اسباب‌بازی و ... از امروز (24 دی‌) در فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولیعصر آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، علی فریدونی دبیر جایزه فیروزه و مدیر کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جایزه فیرزه، با اشاره به جزییات این نمایشگاه که امروز (24 دی) در فرهنگستان هنر برگزار شد؛ گفت: در حوزه اسباب‌بازی، از بین 400 اثر جدید، 150 اثر به دبیرخانه جایزه فیروزه ارسال شده است. در بخش عرسک 200 اثر و در بخش نوشت افزار ایرانی اسلامی، تعداد 400 اثر به مرحله نهایی رسیدند.

همچنین در بخش هدایای فرهنگی 1000 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که منتخب آنها به نمایش گذاشته شده است. در قسمت استارت‌آپ‌های فرهنگی، 80 مورد ثبت نام کردند که 40 استارت‌آپ در راستای اهداف جایزه به صورت حضوری رقابت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برای هر حوزه سه داور انتخاب شده‌ است و از صاحبان آثار برگزیده تقدیر می‌شود، ادامه داد: جایزه نفر اول هشت میلیون تومان، نفر دوم پنج میلیون تومان و نفر سوم سه میلیون تومان است. همچنین افراد برگزیده علاوه بر دریافت جایزه نقدی و لوح و تندیس به معاونت علمی ریاست جمهور به عنوان شرکت‌های خلاق معرفی می‌شوند. همچنین در بخش جانبی نمایشگاه، کاهای فرهنگی استان‌های سستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر جایزه فیرزوه با بیان اینکه مفهوم کالای فرهنگی عام و فراگیر است و همه بخش‌های جامعه با آن ارتباط دارند، گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد در کنار تمرکز روی حوزه نشر و کتاب، در زمینه گفتمان‌سازی و ترویج تولید و مصرف کالاهای فرهنگی ورودی جدی داشته باشد که در جایزه فیروزه این هدف مورد توجه قرار گرفته است.

موضوعات جایزه فیروزه 

 بر اساس مطالعات کارشناسی صورت گرفته، قرار شد در جایزه فیروزه، روی نیازهای جامعه تمرکز شود. نوشت‌افزار، عروسک و اسباب‌بازی، هدایای فرهنگی و استارت‌آپ‌های فرهنگی در اولویت موضوعی جایزه فیروزه قرار گرفته است. در دروه‌های قبل اسباب‌بازی و عروسک را نداشتیم که امسال اضافه شد. سعی می‌شود از طریق این کالاهای فرهنگی در زمینه هوبت‌بخشی، تأمین نیازهای روان‌شناختی و جامعه‌شناسی از طریق مولفه های بومی کشور، رونق تولید و توجه نیازهای زمانه از طریق ترویج کسب و کارهای نوین با کمک استارت‌آپ‌ها اقدامات ترویجی انجام  شود.

فریدونی تأکید کرد که یکی از نیازهای اساسی در حوزه تولید و مصرف کالاهای فرهنگی، شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط موثر بین بخش‌های مختلف تولید، عرضه و مصرف کالاهای فرهنگی است، گفت: برای این منظور شکل‌گیری مجمع‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و همچنین هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف متولی تولید و تبلیغ کالاهای فرهنگی مد نظر جایزه فیروزه است.

مدرن‌سازی کالاهای فرهنگی ایرانی 

مدیر کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت مدرن‌سازی کالاهای فرهنگی تصریح کرد: باید بتوانیم کالاهای که در بعد سنتی و بومی و هویت دهی قوی هستند؛ به سمت مدرن‌سازی و انبوه‌سازی ببریم.

وی در پایان تأکید کرد که در پنجمین دوره از جایزه فیروزه، یک رقابت سازنده برای ارائه کالاهای فرهنگی ایرانی اسلامی شکل گرفته است برای همین تنوع آثار ارائه‌شده بالاست و از سوی دیگر تمایل به بازاریابی و شبکه‌سازی در بین شرکت‌کنندگان دیده می‌شود.

 این نمایشگاه تا 29 دی‌ماه در خیابان ولیعصر نرسیده به طالقانی پلاک 15/52 فرهنگستان هنر دایر خواهد بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha