• یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۰۲:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98102116243
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل خاورمیانه :

پادشاه جدید عمان،کاریزمای "سلطان قابوس" را ندارد/ تغییری در روابط تهران - مسقط ایجاد نمی‌شود

پادشاه جدید عمان،کاریزمای "سلطان قابوس" را ندارد/ تغییری در روابط تهران - مسقط ایجاد نمی‌شود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: فوت سلطان قابوس، پادشاه عمان تاثیری بر روابط تهران – مسقط نخواهد داشت.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سلطان قابوس در طول نیم قرن گذشته همواره تلاش کرد که روابط حسنه‌ای با ایران داشته و در تسهیل روابط ایران با برخی از کشورها نقش بسزایی داشت ، ادامه داد: در مقطعی که پادشاهی عمان از سوی گروه‌های کمونیستی تهدید می‌شد، رژیم گذشته ایران به این پادشاهی کمک کرد و این باعث گسترش روابط دو کشور شد

وی خاطرنشان کرد : بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  نیز این روابط گسترش بیشتری پیدا کرد چنانکه  شاهد سفر پادشاه عمان و وزیر خارجه این کشور به تهران بودیم . 

این  کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه پادشاه عمان نقش تعدیل کننده‌ای در روابط ایران و کشورهای منطقه داشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز به انعقاد برجام کمک کرد، گفت: سلطان قابوس علی رغم فشارهای عربستان و آمریکا نقش چکش تعادل را در روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس ایفا می‌کرد.

وی با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های"هیثم بن طارق "پادشاه جدید عمان گفت: پادشاه جدید عمان پسرعموی سلطان قابوس بوده و او سال‌ها در کنار پادشاه به فعالیت مشغول بوده است. بنابراین تحت تاثیر خط مشی و سیاست‌های او است .

هانی زاده با اعتقاد بر اینکه روابط ایران و پادشاهی عمان در دوران جدید حفظ و پایدار خواهد ماند ، افزود: این احتمال وجود دارد که عربستان و آمریکا از فضای موجود استفاده کنند تا عمان روابط خود با ایران را کاهش دهد ولی به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها به نتیجه نمی رسد و روابط تهران و مسقط در سطح گذشته خود باقی بماند.

وی افزود: پادشاه جدید عمان از نظر کاریزما مانند پادشاه سابق نیست ولی قطعا تجربیات آینده و گذشت سال‌ها باعث می‌شود که او از پختگی لازم برخوردار شود و همچنان عمان نقش چکش تعادل را در منطقه ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha