• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403070705691
  • خبرنگار : 71290

۷۵مین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین؛

سفیر چین مطرح کرد: نگاه استراتژیک پکن در روابط با تهران

سفیر چین مطرح کرد: نگاه استراتژیک پکن در روابط با تهران

سفیر جمهوری خلق چین در ایران با تاکید بر این که اجماع مهم سران دو کشور در زمینه توسعه روابط دوجانبه منجر به پیشرفت همه جانبه همکاری ها شده گفت: رییس جمهور شی جین پینگ همیشه روابط دو کشور را از منظر استراتژیک نگاه می‌کند.

به گزارش ایسنا،« زونگ پی‌وو»، سفیر چین در تهران طی سخنانی در مراسم ۷۵ امین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین گفت: ۷۵ سال پیش جمهوری خلق چین تاسیس شد، از آن زمان ملت چین که سابقه تمدنی بیش از ۵۰۰۰ سال دارند، وارد دوره تاریخی جدیدی از توسعه و پیشرفت شدند. پس از ۷۵ سال تلاش متمرکز، کل تولید اقتصادی چین همچنان رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۹۵۲، تولید ناخالص داخلی چین تنها ۶۷.۹ میلیارد یوان بود. از زمان اصلاحات و گشایش، اقتصاد چین به سرعت توسعه یافت، همچنین تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۳ از ۱۲۶ تریلیون یوان فراتر رفت که در مقایسه با سال ۱۹۵۲ به قیمت های ثابت ۲۲۳ برابر افزایش یافته است.

این دیپلمات چینی همچنین با بیان اینکه پس از ۷۵ سال پیشرفت مداوم، قدرت جامع چین به طور مداوم بهبود یافته است، اظهار داشت: جمهوری خلق چین بر اساس یک پایه صنعتی ضعیف به دومین اقتصاد بزرگ و بزرگترین کشور صنعتی جهان تبدیل شده است. چین دستاوردهای قابل توجهی در پروازهای فضایی سرنشین دار، اکتشافات ماه، اکتشافات اعماق دریا، علوم کوانتومی و بسیاری از زمینه های دیگر داشته است و نتایج استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری آن همچنان نشان داده شده است.
        
پی‌وو همچنین به وضعیت خاورمیانه اشاره کرد و گفت: چین تلاش کرد و احیاء روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی را انجام داد. آشتی داخلی را در میان ۱۴ جناح فلسطینی ترویج داده و به درخواست برای آتش بس و پایان جنگ در غزه ادامه داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، چین در واکنش به بحران اوکراین، فعالانه میانجی گری می کند، گفتگو را ترویج می کند. چین کشوری است که میان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بیشترین تعداد نیروی حافظ صلح را اعزام کرده است. چین در مجموع بیش از ۵۰ هزار نیروی حافظ صلح را در ۳۰ سال گذشته اعزام کرده است.
        
سفیر چین در تهران با اشاره به نقش چین در توسعه جهانی گفت: از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، اقتصاد چین به طور متوسط ​​بیش از ۳۰ درصد به رشد اقتصادی جهان کمک کرد و به موتور مهم رشد اقتصادی جهان تبدیل شد. چین به شریک تجاری اصلی بیش از ۱۴۰ کشور و منطقه شده است.

زونگ پی وو در ادامه اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ کشور و سازمان بین المللی سند همکاری "کمربند و جاده" را با چین امضا کرده اند و این پروژه های همکاری ۴۲۰ هزار شغل برای کشورهای مسیر ایجاد کرده و نزدیک به ۴۰ میلیون نفر را از فقر نجات داده است.

این دیپلمات چینی همچنین گفت: در طول هزاران سال گذشته، تمدن چینی و تمدن ایرانی از طریق جاده ابریشم شروع به برقراری ارتباط و یادگیری از یکدیگر کردند. هزاران سال است که تمدن چین و تمدن ایرانی از طریق جاده ابریشم از یکدیگر یاد می گیرند. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ۵۳ سال پیش، چین و ایران تبادلات و همکاری ها را در زمینه های مختلف ارتقا داده و هماهنگی خوبی در امور منطقه ای و بین المللی داشته اند. این نه تنها به نفع مردم چین و ایران است، بلکه کمک مثبت به ارتقای صلح و ثبات منطقه ای و جهانی می کند.
        
سفیر چین در تهران با بیان اینکه از نظر سیاسی، چین و ایران دوستان خوبی هستند که از یکدیگر یاد می گیرند، اظهار داشت: رئیس جمهور شی جین پینگ تاکید کرد که چین همواره روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک می بیند و توسعه می دهد. همچنین رئیس جمهور پزشکیان گفت که ایران مایل است به تقویت روابط راهبردی با چین ادامه دهد.

وی افزود: اجماع مهم سران دو کشور در زمینه توسعه روابط دوجانبه منجر به پیشرفت همه جانبه همکاری ها در زمینه های مختلف بین دو طرف شده است.
         
 زونگ پی وو خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی و تجاری، چین و ایران شرکای خوبی با منافع متقابل و نتایج برد-برد هستند. چین سال هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. چین تعداد زیادی آموزش برای ایرانیان در زمینه های کشاورزی، انرژی پاک، حفاظت از محیط زیست ارائه کرد، از سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲۰۰ نفر از ایران در این آموزش ها شرکت کرده اند.

زونگ پی وو ابراز داشت: از نظر فرهنگی، چین و ایران دوستان خوبی هستند که یکدیگر را به خوبی می شناسند. چین و ایران دیدارهای مکرری در زمینه های مختلف از جمله فرهنگ، جوانان، ورزش، آموزش و اخبار دارند، تبادلات مردمی در گردشگری، باستان شناسی، فیلم، آموزش استعدادها و سایر زمینه ها بین دو کشور به طور فزاینده ای نزدیک شده است.
        
وی افزود: از نظر بین المللی، چین و ایران برادران خوبی در «جنوب جهان» هستند. چین و ایران هر دو کشورهای مهم در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور هستند، دو کشور در پلتفرم های چندجانبه مانند سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و بریکس همکاری نزدیک دارند، تا چندجانبه گرایی واقعی را تمرین کنند، منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را محفاظت کنند، هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل و نظم بین المللی را حفظ نمایند.
        
سفیر چین با اشاره به سفرهای اخیر خود با مناطق مختلف ایران، گفت: متوجه شدم که چین و ایران که در همان اوایل راه ابریشم باستانی یکدیگر را می ‌شناختند، اکنون در روند ساخت مشترک با کیفیت "کمربند و جاده" از یکدیگر یاد می گیرند. بسیاری از داستان ‌های دوستی چین و ایران تاریخ مبادلات دوستانه بین دو تمدن و دو کشور در جاده ابریشم را تشکیل می‌دهند.

وی در پایان اظهار داشت: چین مایل است به همکاری با ایران برای به ارث بردن روح جاده ابریشم و ایجاد آینده ای بهتر برای روابط چین و ایران ادامه دهد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha