• شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98092316642

دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران:

استارت‌آپ‌ها در مشهد نتیجه نمی‌گیرند

استارت‌آپ‌ها در مشهد نتیجه نمی‌گیرند

ایسنا/خراسان رضوی دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه استارت‌آپ‌ها به دلیل درست هدایت نشدن، نتیجه‌ای نمی‌گیرند، به ویژه در شهر مشهد، مراکز تخصصی استارت‌آپ، شتاب‌دهنده‌ها و یا مراکز نوآوری به درستی تعریف نشده‌اند.

سعید حشمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «اکثر استارت‌آپ‌های فعال در ایران، در حوزه فناوری هستند»، اظهار کرد: این استارت‌آپ‌ها نقش ویژه‌ای در توسعه فناوری و اقتصادی دارند. استارت‌آپ‌ها صرفا قصد ایجاد اشتغال ندارد، بلکه عنصر اصلی آن‌ها همان توسعه فناوری و اقتصادی است.

وی ادامه داد: در جهان حدود 60 درصد استارت‌آپ‌هایی که فعال هستند به خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی، باعث رشد توسعه اقتصادی و فناوری در آن کشورها شدند.

دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «شرکت‌های بزرگی که در جهان می‌بینید، اول استارت‌آپ بوده‌اند»، افزود: شرکت اسنپ از ابتدا استارت‌آپ بود و بعد از فعالیت به جایگاه امروز خود رسیده است.

استارت‌آپ‌ها در مشهد به دلیل درست هدایت‌نشدن نتیجه نمی‌گیرند

حشمتی با بیان اینکه «استارت‌آپ‌ها نقش مهمی دارند»، عنوان کرد: متاسفانه استارت‌آپ‌ها به دلیل درست هدایت نشدن، نتیجه‌ای نمی‌گیرند. به ویژه در شهر مشهد، مراکز تخصصی استارت‌آپ، شتاب‌دهنده‌ها و یا مراکز نوآوری به درستی تعریف نشده‌اند. یکی از مشکلات اساسی آن‌ها این است که افراد متخصص در این مراکز حضور ندارند و فرآیندی که اجرا می‌شود نیز اشتباه است.

دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «رساله دکتری من شتاب‌دهنده سازمانی است»، خاطرنشان کرد: چیزی که به درد تمام سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ به ویژه کسب‌وکارهای صنعتی می‌خورد، شتاب‌دهنده سازمانی بسیار ساده است که به آن اصطلاحا نوآوریِ باز گفته می‌شود. با این شتاب‌دهنده سازمانی به‌راحتی می‌توان مشکلات سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ را حل کرد.

حشمتی تاکید کرد: در تهران چند کارخانه نوآوری بزرگ وجود دارد که توانسته است، بسیاری از مشکلات صنایع مختلف و سازمان‌های دولتی را حل کند اما در مشهد همچنان این معضل وجود دارد. استارت‌آپ‌هایی از بیرجند و بجنورد با تحمل هزینه‌های زیاد و مشکلات فراوان به تهران می‌روند. مانند استارت‌آپ «پازلی‌ها» که مستند آن‌ها ساخته و اکران شده است.

وی با بیان اینکه «مشکل این است که این استارت‌آپ‌ها هزینه زیادی می‌کنند تا به تهران بروند و در آن‌جا خدمات دریافت کنند»، اظهار کرد: در مشهد پتانسیل و زیرساخت به‌شدت فراوان وجود دارد. همچنین نیروی انسانی جوان و خلاق که استارت‌آپ را اداره کند نیز بسیار زیاد است، زیر ساخت در زمینه پول و سرمایه لازم نیز وجود دارد اما دانش و تخصص کافی و لازم وجود ندارد که این زیرساخت‌ها با مشارکت نیروی انسانی جوان و خلاق هدایت شود.

نبود شتاب‌دهی تخصصی موجب شکست بسیاری از استارت‌آپ‌ها در مشهد شده است

دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران  ادامه داد: استارت‌آپ‌های زیادی در مشهد شکل گرفته که شکست خورده‌اند. به این دلیل که فرآیند شتاب‌دهی تخصصی در این استارت‌آپ‌ها انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه « اولین عنصر در شکل‌گیری استارت‌آپ موفق، ایجاد بستر و زیرساختی است که باید در سازمان‌های دولتی فراهم شود»، گفت: استارت‌آپ خود یک بخش خصوصی است که باید در کنار دولت قرار بگیرد. بخش‌های خصوصی دیگر تنها در حوزه سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها می‌توانند بسترسازی کنند اما برخی از بسترها باید توسط سازمان‌های دولتی ایجاد شود.

نبود قانون مالکیت فکری در ایران از بزرگترین ‌ مشکلات استارت‌آپ‌هاست

حشمتی با اشاره به اینکه «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استارت‌آپ‌ها، نبود قانون مالکیت معنوی و مالکیت فکری در ایران است»، بیان کرد: متاسفانه در کشور ما هیچ قانونی برای این مسئله وجود ندارد. در ایران هرکس هر ایده‌ای داشته باشد به راحتی فرد دیگری می‌تواند آن را اجرا کند.

دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران افزود: موانعی مانند بوروکراسی‌های اداری نیز وجود دارد. این بوروکراسی‌ها برای استارت‌آپ‌ها، بسیار وقت‌گیر و مزاحم هستند.

وی با بیان اینکه «یکی دیگر از مشکلات، عدم اعتماد سازمان‌های دولتی به جوان‌های استارت‌آپی است»، عنوان کرد: این مسائل موجب بسترسازی برای عدم پیشرفت استارت‌آپ‌هاست.

حشمتی یادآورشد: پتانسیل‌های زیادی در مشهد وجود دارد که ایده‌های خود را به خارج از کشور می‌برند. در این خصوص، تضمین اعتماد وجود ندارد. برای موفقیت استارت‌آپ‌ها باید بسترهای لازم و قوانینی ایجاد شود.

دانش تخصصی لازم در مرکز نوآوری شهرداری مشهد پیاده نمی‌شود

دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران درخصوص مرکز نوآوری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: مرکز نوآوری شهرداری مشهد این مشکل را دارد که دانش تخصصی لازم در آن پیاده نمی‌شود. در کجای دنیا شما می‌بینید که مرکز نوآوری در شهرداری ایجاد شود؟ تنها یک شهر آن هم شهرداری نیویورک بوده است. جای مرکز نوآوری در دانشگاه است. کارخانه نوآوری  می‌تواند در شهرداری باشد که کارهای لازم برای ایجاد کارخانه نوآوری در شهرداری در حال انجام است اما باز هم دانش تخصصی  در آن وجود ندارد.

دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: استارت‌آپ از زمان شکل‌گیری‌اش نیاز به فرآیند شتاب‌دهی دارد و حدود 80 یا 70 درصد ادامه فعالیت استارت‌آپ بعد از شتاب‌دهی است که اگر به خوبی انجام نشود، استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند. مثلا اسنپ در حال حاضر رو به افول است.

حشمتی با بیان اینکه «مزیت رقابتی از موضوعات مهم دیگر در استارت‌آپ‌هاست»، عنوان کرد: تا زمانی که مزیت رقابتی در یک استارت‌آپ نسبت به رقبای خود وجود داشته باشد، می‌توان گفت که فعالیت آن استارت‌آپ خوب پیش می‌رود. مزیت رقابتی،  نوآوری جدیدی است که سبب می‌شود استارت‌آپ از دیگر رقبای خود به عقب بیفتد.

نمایشگاه امسال پویایی لازم را نداشت

 دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران در خصوص نمایشگاه پژوهش، اظهار کرد: نمایشگاه پژوهش امسال نسبت به سال گذشته پویایی لازم را نداشت اما برخی غرفه‌ها نسبت به سال گذشته فعال‌تر بودند. مثلا فعالیت‌های عملی دانشگاه آزاد نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

وی افزود: هفته پژوهش و برگزاری چنین نمایشگاهی به این معناست که افراد دستاوردهای پژوهشی خود را  به  نمایش بگذارند اما متاسفانه در برخی غرفه‌ها چنین چیزی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha