به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در دیدار با دکتر الله بخش ملک قائم، مقام وزیر بهداشت پاکستان که با حضور دکتر محمد آسائی، مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی، دکتر محسن اسدی لاری، مدیر کل همکاریهای بینالملل وزارت بهداشت و جمعی از مدیران حوزه آموزش وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به پیشینه علوم پزشکی در کشور، ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات را یکی از خصیصههای مهم نظام سلامت ایران برشمرد و افزود: دانشگاههای علوم پزشکی ایران، خدمات آموزش، پژوهش، بهداشتی و درمانی را به صورت یکپارچه به جامعه تحت پوشش خود ارائه میدهند.
دکتر لاریجانی گفت: تبدیل پزشکی ایران از سنتی به نوین از حدود سال ۱۲۳۰ هجری با تاسیس دارالفنون آغاز شد و با تاسیس دانشگاه تهران آموزش عالی به طور رسمی آغاز شد و در سال ۱۳۶۴ آموزش علوم پزشکی با ارائه خدمات ادغام و اقدامات توسعهای زیادی در زمینه آموزش پزشکی صورت گرفت.
وی با بیان اینکه ادغام آموزش و ارائه خدمات یکی از الزامات پاسخگویی آموزش در استانداردهای بینالمللی است، اظهار کرد: در هر استان ایران حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که مسئولیت آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را در استان بر عهده دارد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه ادغام باعث ارتقای کیفیت ارائه خدمات و برنامهریزی برای خدمات مبتنی بر نیاز جامعه شده است، گفت: نیروهای انسانی، به خصوص اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور همزمان امور مربوط به آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را پیگیری میکنند که این امر باعث ارتقای نیروی انسانی نظام سلامت شده است.
وی با اشاره به گسترش آموزش عالی در سطح جهان، افزود: تعداد دانشجویان در جهان در دهه اول قرن ۲۱ بیش از مجموع ۱۰ قرن گذشته بوده است.
دکتر لاریجانی با اشاره به توسعه آموزش علوم پزشکی در ایران، بیان کرد: از سال ۶۵ تاکنون تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی از ۱۵ به ۶۷ رسیده و در حال حاضر ۵۱ دانشکده پزشکی و ۹۷ دانشکده پرستاری در کشور داریم و در سایر رشتهها نیز به همین ترتیب رشد داشتهایم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه توسعه چشمگیری در تحصیلات تکمیلی و آموزشهای تخصصی و فوق تخصصی داشتهایم، تصریح کرد: علاوه بر توسعه آموزش در تمامی مقاطع، در آموزشهای مداوم جامعه پزشکی به منظور ارتقای توانمندی نیروی انسانی حوزه سلامت نیز تلاشهای زیادی صورت میگیرد.
وی به توسعههای آموزش علوم پزشکی در طی چند سال گذشته در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی افزایش چشمگیری داشته است.
دکتر لاریجانی توسعه آموزش مجازی را یکی از دستاوردهای این برنامه خواند و اظهار کرد: همه دانشجویان در دانشگاههای کشور میتوانند به دروس سایر دانشگاهها دسترسی داشته باشند.
وی اجرای برنامه پودمانی پزشکی خانواده برای آموزش ۱۵ هزار پزشک عمومی شاغل در نظام سلامت را از جمله دورههای مهم مجازی برشمرد و گفت: این پزشکان در حین خدمت آموزش میبینند و نیازی نیست برای طی دوره از محیط کار خود منفک شوند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت به ارتقای آزمونهای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: حدود ۷۳ درصد این آزمونها به صورت الکترونیک برگزار میشود.
وی آمایش سرزمین را از دیگر برنامههای مهم حوزه آموزش برشمرد و گفت: کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده و دانشگاههای مستقر در هر منطقه با یکدیگر همکاری میکنند که این خود همافزایی خوبی را فراهم میکند.
دکتر لاریجانی با اشاره به فعالیتهای بینالمللی در آموزش علوم پزشکی عنوان کرد: علاوه براینکه تمام دانشگاهها و دانشکدههای علوم و همچنین بیمارستانهای آموزشی کشور اعتباربخشی شدهاند، موفق شدیم تاییدیه ۱۰ ساله اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی را از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی عمومی اخذ کنیم.
در این نشست، دکتر محسن اسدی لاری، مدیر کل همکاریهای بینالملل وزارت بهداشت به بیان کلیات اهداف سفر هیات پاکستانی به ایران و توضیحاتی در خصوص آموزش پزشکی خانواده در کشور پرداخت.
اهمیت برنامه پزشکی خانواده و لزوم اجرای آن در تمام کشورها
در ادامه، دکتر محمد آسائی، مشاور وزیربهداشت در امور بهداشتی با اشاره به اهمیت برنامه پزشکی خانواده و لزوم اجرای آن در تمام کشورها، تاکید کرد: لازم است دقت شود که ما تیم پزشکی خانواده لازم داریم و کشور پاکستان بهتر است به تربیت نیروی پرستاری برای کار در تیم پزشکی خانواده اهمیت دهد.
علاقهمندی برای انتقال تجارب موفق ایران درباره نظام ارجاع و ادغام خدمات سلامت در آموزش و پژوهش
دکتر الله بخش ملک، قائم مقام وزارت بهداشت نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، بیان کرد: ما در پاکستان نیاز داریم درخصوص نظام ارجاع در ایران و بحث ادغام ارائه خدمات سلامت در آموزش و پژوهش بیشتر بدانیم.
لزوم برنامهریزی برای تامین سلامت جمعیت در پاکستان
وی بر لزوم برنامهریزی برای تامین سلامت جمعیت در پاکستان تاکید و اضافه کرد: ما حداقل به ۳ هزار پزشک نیاز داریم و لازم است با ایجاد زیرساختهای مناسب مانند دانشکدههای پزشکی و پرستاری نسبت به تربیت نیروی انسانی اقدام کنیم.
همچنین، در بخش پایانی این نشست، سایر اعضای هیات پاکستانی سوالاتی درخصوص آموزش پزشکی در کشور ارائه دادند و توضیحاتی توسط مدیران وزارت بهداشت ارائه شد.
انتهای پیام
نظرات