محمدباقر کجباف، امروز در سلسله نشستهای «اندیشهورزی حکمت جنسی» با موضوع «طرح سؤوال و ارائه پاسخ حکیمانه به مسأله تربیت و آموزش جنسی در نظام رسمی و غیررسمی تعلیم و تربیت کشور» که در هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، عنوان کرد: آموزش جنسی را باید سطحبندی کنیم؛ ابتدایی، متوسطه و عالی. وزارت آموزش و پرورش باید اولین متولی آموزش جنسی باشد و وظیفهشان است. دولت باید پاسخگو باشد. کار میکنند اما ناقص و غلط است، باید از ظرفیت آموزش و پرورش استفاده کنیم.
وی افزود: نیاز جنسی را باید بهعنوان مهمترین نیاز بشر مطرح کنم، اگر این حرف را جدی تلقی کنیم و بهعنوان یکی از بزرگترین نیازهای بشر بدانیم، ابعاد مختلفی دارد. بحث آموزش جنسی به عنوان آموزش سیکل جنسی تلقی شده و این سیکل 10درصد از آموزش است و ۹۰ درصد آن آموزشهای روانشناختی و نهادهای فرهنگی اجتماعی جامعهشناسی است و باید از این منظر به موضوع وارد شویم.
این دکترای روانشناسی با اشاره به اینکه «هویت و نقش جنسی، الگویابی جنسیتی، تعارضهای جنسیتی، انحرافات، اختلالات و... پیچیدگی خاصی دارد»، عنوان کرد: آموزش و پرورش را باید از هم جدا کرد. آموزش تعاملی بین یادگیرنده و یاددهنده است. تربیت از ابتدای تولد تا زمان مرگ است و با آموزش متفاوت است و باید در نظام رسمی و غیررسمی کشور تحولی ایجاد شود.
وی ادامه داد: آموزش عام و آموزش خاص در آموزش جنسی بر اساس کرامت انسانی باید تعریف شود. طبیعتاً باید در تدوین متون از فرهنگ ایرانیمان استفاده کنیم. آموزش جنسی، پیشگیری از اختلاف و انحراف است. باید آموزش آکادمیک علمی مدنظر قرار گیرد. آگاهیبخشی به سطوح مختلف جامعه، یکی از عوامل مهم است.
در بخش دیگری از این نشست، سیدکاظم فروتن، دکترای اورولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، مطرح کرد: ما در یک جامعه دینی هستیم و بر این مبنا میخواهیم بحث کنیم. اگر معتقدیم دین جواب تمام سؤوالات ما را دارد باید به شکل دیگری وارد مسأله شویم. همه ما نگران خانوادهها و نسل جوانمان هستیم.
این دکترای اورولوژی تاکید کرد: ما در غریزه جنسی نیاز به مراقبت و استفاده داریم. چرا آموزش نمیدهیم؟ در رابطه با آموزش جنسی، آموزشهایی به افراد میدهیم که به رابطه جنسی تشویق میشوند تا به مراقبت جنسی. داستان «نه گفتن» نکته دیگری است که باید به فرزندانمان یاد بدهیم.
انتهای پیام
نظرات