به گزارش ایسنا، ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیعالاول از حدود نیمهشب تا اذان صبح افراد با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکاری توسل جسته و حاجات خود را طلب میکنند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه میدهند و خصوصا این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود میرسد و معتقد هستند بدینوسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیعالاول را خبر میدهند.
بعضی از مردم، چنین مسئلهای را نادیده گرفته و در واقع به آن اعتنا نمیکنند اما در مقابل کم نیستند افرادی که اعتقاد راسخی به چنین موضوعی داشته و سالهای سال است که این امر را حتی وظیفه خود میدانند که به طریقی پایان ماه صفر و ابتدای ماه ربیع الاول را به یکدیگر بشارت دهند.
«دقالباب کردن هفت مسجد»، ریشه دینی و اعتقادی ندارد
حجتالاسلاموالمسلمین سیدحسین گلمیرزاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه «دقالباب کردن هفت مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در هفت مسجد» هیچگونه پیشینه روایی ندارد آن را شیوهای غیرقابل تأیید دانست و گفت: «دقالباب کردن هفت مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در هفت مسجد» ریشه خرافی دارد و امر بسیار ناپسندی است.
معاون فرهنگی تبیلغات اسلامی گیلان با بیان اینکه در بسیاری از موارد گزارش شده است که با انجام چنین رفتاری به مساجد استان خسارت هایی وارده شده است، گفت: این گونه رفتار که موجبات خسارت به مساجد را وارد می کند، فعلی حرام است که این عمل نیز باید ترک شود.
گلمیرزاده با بیان اینکه این بدعت در دین نهی شده است، افزود: امروز وهابیت یکی از ایرادهای که به شیعه وارد می کنند خرافاتی چون دق الباب کردن مساجد است.
وی خاطرنشان کرد: «دقالباب کردن هفت مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در هفت مسجد» بدعت و خرافه است و ضرر سیاسی و اجتماعی دارد.
معاون فرهنگی تبیلغات اسلامی گیلان با بیان اینکه ماه ربیعالاول مولود پیامبر اسلام است و اگر بخواهیم به مومنان مژده دهیم باید اعمال وارد شده به دین را انجام دهیم، گفت: رجوع به مسجد امری بسیار پسندیده است اما نه به این شکل.
وی اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت، روزه گرفتن، صدقه دادن، کمک به مستمندان و قرائت زیارت پیامبر(ص) و امیرالمومنین علی(ع) را از آداب خاص خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیعالاول عنوان کرد.
انتهای پیام
نظرات