• سه‌شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۸ / ۲۳:۱۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98071612795
  • خبرنگار : 71584

سید علی کاظمی:

حمایت از زنان در برابر خشونت کف رابطه رفتاری ما با زنان است

مدیرکل بهبود روش‌ها و فرآیندهای معاونت راهبردی قوه‌قضاییه با اشاره به لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: این لایحه هشت سال در دولت معطل بود و تنها دو سال در قوه‌قضائیه معطل ماند.

به گزارش ایسنا، سید علی کاظمی در نشست تخصصی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت؛ فرصتها و چالشها ضمن طرح این پرسش که آیا متن لایحه قابل‌دفاع است یا خیر؟ و اینکه این متن با متن قبلی تفاوت زیادی دارد؟ گفت: به‌عنوان کسی که متن قبلی را تهیه کرده‌ام و این متن را نیز خوانده‌ام گواهی می‌دهم حدود ۹۰ درصد خواسته‌ها در آن وجود دارد و آن چنان تفاوت جدی ندارد، ممکن است برخی مواد اضافه شده باشد به هر حال دیدگاه های مختلفی نیز وارد این مسئله می شود و به مجلس نیز برود مجددا به آن اضافه می‌شود و این فرآیند قانون‌گذاری است.

کاظمی ادامه داد: باید اجازه دهیم نظرات دیگر نیز در لایحه مطرح شود. نظراتی که اضافه شده نظرات بدی نیستند. به طور مثال در ماده ۱۴ گفته شده ما به تفاوت دیه بانوان سرپرست خانوار که به قتل می‌رسند یا آسیب جسمی به آنها وارد می‌شود برابر با دیه مردان از بیت‌المال پرداخت خواهد شد. این در لایحه ما نبود. امیدواریم در مسیر لایحه به تمام زنان تعمیم پیدا کند. همین که آسیب جسمی در قانون مد نظر قرار گرفته گامی رو به جلو است. زیرا ما در قانون مجازات اسلامی این مورد را نداریم.

وی در بخش دیگری در خصوص مقدمه لایحه گفت: قانون آیین نامه داخلی مجلس گفته هر لایحه‌ای باید مقدمه توجیهی داشته باشد، لذا اصول و قوانین مصوب مجلس لازم است یک آغاز توجیهی برای هر لایحه نوشته شود. مقدمه توجیهی لایحه است که بعد حذف می‌شود و متن لایحه به تصویب میرسد، لذا این مسئله‌ای نیست که بخواهیم برای آن حساس شویم.

مدیرکل بهبود روش‌ها و فرآیندهای معاونت راهبردی قوه‌قضاییه در بخش دیگری از اظهارات خود معتقد است که به نظر کلیات این لایحه قابل دفاع است، ایراداتی دارد، هر متنی نوشته شده توسط انسانها ایراداتی دارد، اما می‌شود این ایرادات را در فرآیند قانونگذاری برطرف کرد.

وی در بخش دیگری گفت: زمانی که این لایحه با این عنوان نوشته شده و تصویب می‌شود نباید به آن ایراد گرفت، اینکه نوشته صیانت و کرامت مورد بدی نیست. کرامت زنان سقف رابطه رفتاری ما با زنان است، حمایت از زنان در برابر خشونت کف رابطه رفتاری ما با زنان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این لایحه هشت سال در دولت معطل بود و تنها دو سال در قوه‌قضائیه معطل ماند، اظهار کرد: در ماده ۳ لایحه ما نوشته شده بود که این لایحه حمایت از زنان به معنای بالای ۱۸ سال به بعد است و زیر ۱۸ سال مشمول لایحه حمایت از کودکان می‌شوند نگاه ما این بود که زنان بالای ۱۸ سال مشمول این لایحه باشند و دختران مشمول لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان باشند، در جلساتی که داشتیم به این شکل مطرح شد که زیر ۱۸ سال نیز مشمول این لایحه باشند که عنوان کردم زیر ۱۸ سال مشمول این لایحه به معنای تایید ازدواج کودکان است و این پیام پنهان و نهفته بدی در خود دارد. خوشبختانه در متنی که تهیه شده این مسئله وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha