به گزارش ایسنا، دکتر باقری در نشست بررسی آیین ارتقای اعضای هیأت علمی و استادان دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: یکی از مهم ترین موضوعات و مباحثی که باید در خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای مورد توجه قرار گیرد این است که این دانشگاه از سال 1390 به مجموعه دانشگاه های وزارت علوم انتقال پیدا کرده و نباید در مسائل آموزشی و پژوهشی با مدل دانشگاه های نظری کشور که ماهیت و محور فعالیت آنها با این مجموعه فرق دارد مقایسه شود.
وی در ادامه افزود: طی دو سال اخیر در دانشگاه در خصوص توجه به ارتقای اساتید، تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها، بروز رسانی برنامه های درسی کارهای بزرگی صورت گرفته ولی اعتقاد دارم اگر دستورالعمل و آیین نامه های مختص دانشگاه فنی و حرفه ای با محوریت مأموریت آن تعریف شود.
دکتر باقری همچنین خاطر نشان کرد: در کشور یک آیین نامه استخدامی برای اعضای هیأت علمی داریم که شامل رتبه های مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام است و به نظر می آید آیین نامه مذکور با ماهیت فعالیت دانشگاه فنی و حرفه ای همخوانی ندارد لذا اعضای هیأت علمی که جذب می شوند با آیین نامه کنونی بالاخص در بحث ارتقا دچار مشکل خواهند شد. بنابراین باید نظام هیأت علمی مختص دانشگاه فنی و حرفه ای با محورهای نحوه استخدام، شاخص های مرتبه هیأت علمی، بازآموزی و آموزش های ضمن خدمت و در مجموع ارتقای اساتید در نظر بگیریم.
رییس مرکز هیأت امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان اینکه در این نشست باید چارچوب های استخدامی و ارتقای اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای بررسی می شود تا به امید خدا با تلاش مسوولین دانشگاه تا چند ماه آینده بتوانیم آیین نامه ی جدیدی با اهداف، ویژگی ها و شرایط خاص دانشگاه فنی و حرفه ای تنظیم کنیم.
وی در پایان با عنوان اینکه در مرحله اول بایستی کارگروه های تخصصی برای ترسیم فعالیت ها با مشارکت حاضرین این نشست شکل بگیرد اظهار داشت: در این نشست ها قرار نیست آیین نامه استخدامی و ارتقا استخراج شود بلکه بنا داریم با استفاده از خرد جمعی و تجربیات اساتید حاضر، مفاهیم لازم را تعریف کنیم و بعداً در ضوابط و آیین نامه ها استفاده شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای، صالحی عمران در پایان به برنامه های آموزش فنی و حرفهای و وظایف و حقوق اساتید مهارتی و نحوه ارتقای این اساتید در کشورهای مختلف از جمله، ویتنام، بریتانیا، فیلیپین، آلمان و ساموا اشاره کرد و از حاضرین در نشست درخواست کرد تا نگاه ویژه ای به آموزش های مهارتی در کشور داشته باشند تا با استفاده از خرد جمعی و تدوین آیین نامه های ارتقای اساتید مختص دانشگاه فنی و حرفه ای این مرکز علمی و مهارتی بتواند در مسیر تحقق اهداف خود گام بردارد.
انتهای پیام
نظرات