• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98060401675
  • خبرنگار : 71129

سایه ماده مخدر فنتانیل بر نبرد تجاری آمریکا و چین

سایه ماده مخدر فنتانیل بر نبرد تجاری آمریکا و چین

در سایه نبرد تجاری گسترده بین آمریکا و چین، نبرد موازی دیگری بین دو کشور بر سر بحران مخدر در گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، در این نبرد موازی، اداره رسیدگی به امور مواد مخدر و افیونی چین، دولت آمریکا را به سیاسی کردن مساله صادرات ماده بیهوش کننده و مسکن فنتانیل متهم و اعلام کرد که دولت واشنگتن از این مساله به عنوان سلاحی علیه پکن استفاده می‌کند.

لیو یوئجین، معاون کمیسیون ملی کنترل مواد افیونی و مخدر چین به این مساله اشاره کرد که آمریکا گفته چین به قدر کافی برای مقابله با روند صادرات فنتانیل تلاش نکرده و در مصاحبه‌ای گفت: برخی از سیاستمداران آمریکایی از این مساله به نفع ضرورت‌های سیاسی خودشان استفاده می‌کنند.

این اظهارات چند هفته پس از آن مطرح شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین را در توئیتی مورد انتقاد قرار داد و گفت: رئیس جمهوری چین به وعده‌هایش در متوقف کردن روند ورود فنتانیل عمل نکرده و این مساله را یکی از دلایل اعمال یک تعرفه دیگری ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلاری کالاهای چینی در اول سپتامبر مطرح کرد.

ترامپ همچنین در یک رشته توئیت نوشت، به کمپانی‌های حمل و نقل آمریکایی دستور داد تا بسته‌های مشکوک به فنتانیل از چین یا سایر کشورها را مورد جستجو قرار دهند و از حمل چنین بسته‌هایی امتناع کنند.

معاون کمیسیون ملی کنترل مواد افیونی و مخدر چین همچنین به این مساله اشاره کرد که دولت آمریکا سه تن از شهروندان چینی را به اتهام تولید و قاچاق فنتانیل تحت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار داده است. مقام‌های دولت پکن از نزدیک در حال همکاری با همتایان آمریکایی خود هستند.

وی ادامه داد: قبل از انجام اقداماتی از سوی مقام‌های دولت پکن درباره قوانین مربوط به مواد مخدر در آوریل سال جاری میلادی، اقدامات فردی رخ داد. پیگیری این افراد در آن زمان دشوار بود و پلیس و مقام‌های آمریکایی آن را می‌دانستند. برخی از سیاسیون آمریکایی از مواجهه با حقیقت امتناع می‌کنند، حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند. آب شفاف را گل آلود می‌کنند. آنها مردم آمریکا که ممکن است حقیقت را ندانند، از مسیر اصلی منحرف می‌کنند.

استفاده از ماده مخدر فنتانیل که ۱۰۰ برابر مرفین اثربخشی دارد، در آمریکا باعث اوردوز و مرگ هزاران تن می‌شود و در طبقه‌بندی فوریت پزشکی عمومی قرار دارد. همچنین محل بحث در مذاکرات نبرد تجاری بین دو کشور بوده است.

ماده فنتانیل برخلاف مخدرهای طبیعی مانند تریاک، مرفین و هروئین ریشه گیاهی و طبیعی ندارد و تنها در آزمایشگاه تولید می‌شود. با سرعتی بیشتر از مرفین و هروئین از پوسته محافظ مغز و طناب نخاعی عبور می‌کند و با قدرتی اعجاب‌آور به روی گیرنده‌های مرفینی مغز تاثیر می‌گذارد.

این دارو تأثیراتی مشابه هروئین و حتی مخرب‌تر از آن ایجاد می‌کند. فنتانیل به سرعت به روی دستگاه تنفس و کارکرد قلب تاثیر می‌گذارد. گاهی حتی پیش از سرخوشی با از کار افتادن دستگاه تنفسی، مصرف‌کننده دچار بیهوشی شده و در آستانه مرگ قرار می‌گیرد. فنتانیل در رده "داروهای فوق خطرناک" در ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا دسته‌بندی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha