• یکشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98011103312
  • منبع : نمایندگی فارس

حضور فعالانه خبرنگاران و عکاسان خبری در سیل شیراز

حضور فعالانه خبرنگاران و عکاسان خبری در سیل شیراز

ایسنا/فارس حادثه سیل شیراز، میدان عمل بود، عرصه‌ای که علاوه بر ظرفیت‌های انسانی و معنوی شیراز و مردمان این خطه از سرزمین کهن ایران، توان واقعی رسانه‌ای را نیز نشان داد.

به گزارش ایسنا، در حادثه سیل پنجم و ششم فروردین امسال، در کنار افراد و گروه‌های امدادی و عملیاتی که از مجموعه‌های مختلف پای کار آمدند، رسانه‌های برخط و خبرگزاری‌ها نیز میزان آمادگی خود را در پوشش بی طرفانه اخبار به معرض نمایش گذاشتند.

در این میان اگرچه صیادان حاشیه، بی کار نبودند و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و عمدتا شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری، تلاش کردند تا از آب گل آلود سید، ماهی چاقی برای ایام آینده و انتخابات پیش رو صید کنند، اما درصد خبرنگاران و عکاسان خبری که به دنبال انعکاس واقعیت‌ها بدون تحلیل و تفسیر و فراهم کردن فضا برای به صحنه آوردن ظرفیت عظیم انسانی بودند، بسیار بیشتر از حاشیه سازان و حاشیه پردازان بود.

امام جمعه شیراز شاید اولین مسئولی بود که با واقع بینی کامل، ضمن رصد دقیق اخبار، ضمن قدردانی از صدا و سیما و خبرگزاری‌ها، به آن دسته از کسانیکه در این فضا خوراک برای رسانه‌های بیگانه و دشمنان تهیه می کنند، هشدار داد.

خبرنگاران و عکاسان خبری و تصویربرداران رسانه‌ای که برای عمل به وظیفه خطیر خود در میدان عمل طی روزهای وقوع حادثه در شیراز حاضر بودند، بی هیچ چشمداشتی با دقت کار رسانه‌ای را دنبال کرده و علاوه بر بیان ضعف‌ها، نقاط قوت و تلاش‌ها را به خوبی به تصویر و تحریر کشیدند.

اگرچه در این میان سیل اتهامات و صفت‌های غیر منصفانه جای خالی توجه به تلاش گروه‌های خبری را گرفت و برخی الفاظ و صفات به فعالان رسانه منتسب شد که قطعا حق الناسی خواهد بود که در کارنامه عمل گویندگان و منعکس کنندگان درج شده است و به حتم باید پاسخگوی آن باشند.

شمار اخبار، گزارش‌های خبری، گزارش‌های تصویری و ... که در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های برخط و صدا و سیما منتشر شد، گویای تلاش خالصانه سربازان گمنام عرصه اطلاع‌رسانی در فارس و شیراز بود؛ تلاشی که در سایر نقاط ایران سربلند نیز شاهد آن بوده و هستیم.

به حتم اگر اطلاع‌رسانی و هشدارهای به موقع و دقیق و اخبار و تصاویر تاثیرگذار رسانه‌های برخط، در ایامی که اکثر قریب به اتفاق روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب، دوران تعطیلات را می‌گذراندند، نبود، شاید ابعاد حوادثی که به واسطه بارش رحمت الهی و به هر دلیل (که ارزیابی آن وظیفه کارشناسان و صاحب نظران است)، اکثر نقاط کشور و البته شیراز را درگیر کرد، بسیار گسترده تر بود.

قطعا خبرنگاران و عکاسان خبری که تا امروز با کمترین میزان حقوق و دستمزد، وظیفه خطیر اطلاع رسانی صحیح و به موقع را بر دوش کشیده و به درستی به آن عمل کرده‌اند، منتظر قدردانی و پاداش نبوده و نیستند، آنان نیز سربازانی بوده و هستند که در کنار و همگام تمام نیروها اعم از پاکبانان، امدادگران، ارتشی‌ها، بسیجیان، پاسداران، محیط بانان و سمن‌ها و تشکل‌های مردمی، در مسیری مشخص و روشن استوار گام برداشته‌اند و به این مسیر ادامه خواهند داد.

بی تردید فعالان عرصه رسانه‌ خصوصا خبرنگاران و عکاسان، دبیران و سردبیران و تمام فعالان رسانه‌ای در استان فارس و شهر شیراز، بی توجه به آنچه از گذشته تاکنون برخی کج اندیشان و حاشیه پردازان به آنان منتسب کرده و می کنند، همچنان فعالانه در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی حضور خواهند داشت.

اگرچه یکی از مهمترین مشکلاتی که همواره از گذشته تاکنون در عرصه اطلاع رسانی خصوصا هنگام رخ دادن حادثه وجود داشته و دارد، نبود ستاد یا کمیته مشخصی برای اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح بوده است.

موضوعی که همواره از سوی فعالان و صاحب نظران رسانه به مدیران و تصمیم سازان تذکر داده شده اما در عمل مورد بی توجهی قرار گرفته است.  

به خاطر داشته باشیم که سیل شیراز با وجود تمام تلخی‌ها و خاطرات ناخوشایندی که برجای گذاشت و دل تمام مردم ایران خصوصا مردم شیراز و فارس را به درد آورد، مملو از صحنه‌هایی بدیل، زیبا و ماندگار بود؛ صحنه‌هایی که هیچ قلم و دوربینی توان توصیف آن را نداشت.

مردم شیراز جنت تراز، در روزهای اول بهار و سال 98، بنی آدم اعضای یک پیکرند، را در عمل نشان دادند؛ مردمی که همواره به خوبی و نیکوکاری شهره بودند، در روزهایی آغاز دهه پنجم انقلاب، تصویرگر سرمایه عظیم اجتماعی بودند؛ مردمی که درهای خانه، هتل، مغازه و از همه مهمتر دلهای خود را به روی هموطنانی که از سیل آزرده شده بودند، گشودند و وظیفه میزبانی را به خوبی انجام دادند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha