• چهارشنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 97111709795
  • منبع : شهرداری تهران

بررسی 40 سال تحولات عمرانی تهران

بررسی 40 سال تحولات عمرانی تهران

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در گزارش به مروری بر اقدامات عمرانی مدیریت شهری پایتخت طی چهار دهه‌ گذشته پرداخت.

به گزارش ایسنا، معاونت فنی و عمرانی در گزارش با نگاهی به اقدامات عمرانی مدیریت شهری پایتخت طی چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اعلام کرد: در مقطع زمانی یادشده ۴۰۴ کیلومتر بزرگراه احداث شده است؛ یعنی به عبارت ساده‌تر هر سال به طور متوسط ۱۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در شهر تهران به اجرا درآمده است. به این ترتیب پایتخت ایران که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه برخوردار بود در حال حاضر با جمعیتی بالغ بر ۹ میلیون نفر، ۵۸۲ کیلومتر بزرگراه دارد.

از سوی دیگر تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر تهران از ۲۷ تقاطع غیرهمسطح و ۳۴ دستگاه پل در سال ۱۳۵۷ به ۴۵۶ تقاطع غیرهمسطح و ۸۴۵ دستگاه پل افزایش یافته است. احداث ۴۲۹ تقاطع غیرهمسطح و ۸۱۱ دستگاه پل در طول ۴۰ سال گذشته، دستاورد دیگری است که نشان می‌دهد تعداد این مستحدثات نه تنها به موازات توسعه معابر بزرگراهی شهر تهران گسترش یافته است بلکه باعث شده تردد در بسیاری از تقاطع‌های همسطح پایتخت که با چراغ راهنمایی اداره می‌شد، تسهیل شود.

از طرفی از دهه ۱۳۸۰ تا کنون، احداث تونل‌های شهری به یکی از گزینه‌های ثابت مدیران شهری برای رفع گره‌های ترافیکی تبدیل شده است. شهر تهران که تا پیش از افتتاح تونل رسالت در سال ۱۳۸۴ از منافع ترافیکی معابر زیرزمینی بی بهره بود، حالا بیش از ۲۵ کیلومتر تونل ترافیکی دارد.

طی ۴ دهه‌ای که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، تهران شاهد تحولات عمرانی دیگری نیز بوده است؛ برج میلاد به عنوان ششمین برج بلند تلویزیونی و مخابراتی دنیا، مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب با دورنمای یکی از معتبرترین فضاهای نمایشگاهی غرب آسیا و دریاچه شهدای خلیج فارس که رؤیای دیرینه شهروندان تهرانی برای برخورداری از یک پهنه وسیع آبی را به واقعیت تبدیل کرده، در طول همین سال‌ها احداث و تحویل شهروندان شده‌اند.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر در کنار اقدامات عمرانی به منظور تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز شهر تهران، تلاش‌هایی نیز در جهت مدیریت آب‌های سطحی و همچنین مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران صورت پذیرفته و مراحل مطالعاتی به منظور توسعه فضاهای زیرسطحی، احداث تونل‌های مشترک تأسیسات شهری و ساماندهی مبادی ورودی شهر تهران به اتمام رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha