به گزارش ایسنا، شادی گلی، حبیب الله رضایی، فریبا حقانی و مرجان گلی به بررسی "مروری بر بازخورد در آموزش مامایی" پرداختند.
مطابق این تحقیق، مامایی یکی از رشتههای ضروری در نظام مراقبت سلامت است که آموزش در بالین برای دانشجویان این رشته بسیار مهم است و یکی از عناصر ضروری آموزش بالینی بازخورد به شمار می رود.
این مطالعه، مقالات منتشر شده در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ به زبان فارسی یا انگلیسی را در زمینه بازخورد در مامایی بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان داد که ۷۴۲ مقاله در این حوزه نوشته شده است که در نهایت هفت مقاله مورد استفاده قرار گرفت.
در این تحقیق بخشهای توافق بر لزوم بازخورد، چالشها و مزیتهای بازخورد در آموزش مامایی و وجود عملکرد نامناسب در ارائه بازخورد در آموزش مامایی بررسی شدند.
مطابق پژوهش، دانشجویان و اساتید بر بازخورد، توافق داشتند. از مزایای بازخورد در آموزش مامایی میتوان به تحریک بازاندیشی، رفع نواقص، رشد فردی، افزایش توان حل مساله و بحث گروهی اشاره کرد.
بر این اساس با توجه به اینکه مرور مطالعات نشان دهنده این است که دیدگاه مربیان و دانشجویان در مورد وضعیت ارائه بازخورد در آموزش بالینی یکسان نیست، پیشنهاد میشود وضعیت ارائه بازخورد در آموزش بالینی به طور وسیع و با استفاده از دیدگاه تمام ذینفعان بررسی شود و در صورت وجود خلا در این زمینه، اقدامات لازم انجام شود.
این مقاله علمی-پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد.
انتهای پیام
نظرات