نیما قاضی ـ مدیر یکی از سامانههای فروش اینترنتی بلیت که از سال ۱۳۹۳ راهاندازی شده و درحال حاضر مرجع شناخته شدهای در کسبوکار گردشگری اینترنتی است ـ درباره این نامه اعتراضی به ایسنا اطلاع داد. او به بخشی از محتوای این نامه اشاره کرد که نوشته است: «طبق گزارشهای واصله از سوی تعداد قابل توجهی از همکاران ما سایتهای مرتبط با آن شرکت، مبادرت به فروش بلیت با ۵ تا ۹ درصد تخفیف مستقیم به مسافر میکنند که خارج از ضابطه و عملا موجب ضرر و زیان و لطمه به فعالیت سایر دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شده است و مورد اعتراض انجمن و سایر همکاران بوده. خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به توقف روش اتخاذ شده در زمینه فروش بلیت با تخیفیفهای مذکور اقدام نمایید. بدیهی است در صورت عدم اقدام به منظور حفظ حقوق بسیاری از همکاران لاجرم نسبت به شکایت از مراجع قانونی اقدام خواهد شد.»
قاضی گفت: محتوای این نامه از این نظر عجیب است که ما به هیچ وجه کار غیرقانونی انجام ندادهایم.
وی سپس درباره ارزانفروشی که اتفاق افتاده و این چنین مورد اعتراض واقع شده است، توضیح داد: قیمت بلیت دو قسمت دارد؛ یک بخش آن نرخ اصلی (Fare) است که آژانس از شرکت هواپیمایی دریافت میکند و بخش دیگر کمیسیونی است که بسته به نوع روابط تجاری آژانس و ایرلاین و معمولا از ۳ تا ۹ درصد تعیین میشود. ما و دیگر سامانههای فروش بلیت روش کار متفاوتی به نسبت آژانسها داریم و معمولا عمده فروشی انجام میدهیم که بر همین اساس حجم فروش روزانهمان گاه تا ۲ هزار قطعه بلیت پرواز خارجی میرسد؛ عددی که روزانه برای یک آژانس محقق نمیشود. بنابراین تصمیم گرفتیم در شرایط اقتصادی موجود بخشی از آن کمیسیون را به مردم برگردانیم.
شرکتهای هواپیمایی روی هر بلیت به آژانسها و سامانههای فروش اینترنتی ۳ تا ۹ درصد کمیسیون میدهند که وبسایتهای فروش بخشی از این کمیسیون را برای خود برمیدارند و درصدی از آن را هم به مردم میدهند، پس کار غیرقانونی انجام نشده، با این حال تهدید شدهایم اگر از این ارزانفروشی دست برنداریم، علیه ما به مراجع قانونی شکایت میشود او ادامه داد: برخی شرکتهای هواپیمایی کمیسیونهای تشویقی نیز دارند که گاه برای هر بلیت ۱۴ تا ۱۵ درصد کمیسیون درنظر میگیرند، این کمیسیون تشویقی غیر از آن کمیسیونی است که روی نرخ بلیت لحاظ میشود. بنابراین اگر در یک مسیر به خواست آن ایرلاین، حجم مشخصی از بلیت فروخته شود، این کمیسیون تشویقی به فروشنده تخصیص مییابد. پس ما سود خود را بدست میآوریم. آژانسها هم قطعا از چنین بستههای تشویقی بهرهمند میشوند.
قاضی گفت: آنچنان که در آن نامه ادعا شده ما به مشتری تخفیف نمیدهیم، بلکه این کار نوعی قیمتگذاری از محل کمیسیون در اختیار فروشندهی بلیت است. ماجرای این اعتراض هم از جلسهای در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی شروع شد که برخی آژانسها شاکی از این اقدام سامانههای فروش بلیت، درخواست کردند سود کمیسیون بلیت هواپیما را کامل از مشتری دریافت کنیم.
وی توضیح داد: ما بخشی از آن ۳ تا ۹ درصد کمیسیون بلیت را به عنوان سود برمیداریم، ولی مابقی آن را در شرایط حاضر اقتصادی برای مردم درنظر گرفتهایم.
او که خود عضو کمیته فروش اینترنتی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران است ـ همان تشکلی که نسبت به این روش تعدادی از سامانههای فروش معترض شده ـ درباره همراهی و واکنش این کمیته، اظهار کرد: با توجه به محدود کردن موضوع نامه به دو سایت فروش، فکر نمیکنم محتوای آن دیگر به کمیته ارتباطی داشته باشد. به هر حال اعضای آن کمیته که کمتر از ۱۵ نفر هستند، در مقابل اعضای انجمن در اقلیت قرار گرفتهاند و به نظر میرسد انجمن از یک موقعیت حداکثری برای بیان یک اعتراض، استفاده میکند.
قاضی درباره پیگیری موضوع این شکایت از سوی مرجع یا متولیان دیگر همچون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: چون ادعای صورت گرفته مبنای قانونی ندارد، بنابراین به مرجعی انتقال ندادیم و ترجیح دادیم موضوع را عمومی مطرح کنیم.
انتهای پیام
نظرات