محمدعلی پیرعلی در گفتوگو با ایسنا درباره پوشش اخبار در صداوسیما اظهار کرد: متاسفانه صداوسیما هنوز با ترازی که به لحاظ شرایط روز بتواند پاسخگوی مخاطب باشد، خود را تطبیق نداده است و هنوز هم با همان رویه دو دهه یا سه دهه پیش عمل میکند. در واقع صداوسیما بر اساس مناسبات روز خود را با مخاطب همراه نکرده این درحالی است که مخاطب در حال حاضر با جذابیتهای بیشتری برای دریافت خبر روبه رو است و خبری که از صداوسیما دریافت میکند، جذابیتی ندارد و باعث میشود که خیلی رغبت و تمایلی پیدا نکند که از صداوسیما خبر خود را دریافت کند.
این مدیر رسانه ادامه داد: لازمه اینکه مردم اخبار خود را از صدا وسیما بگیرند، این است که صداوسیما خود را بهروز کند، نسبت به سلایق و نوع دایره سلایق مخاطب، خود را تنظیم کند و به آن برساند.
او با اشاره به اینکه صداوسیما چگونه میتواند به سلیقه مخاطب نزدیک شود، بیان کرد: صداوسیما باید نسبت به ذائقه مخاطب شناخت دقیقی پیدا کند؛ البته این شناخت باید از یک شناخت منطقی و حرفهای ناشی شود؛ در واقع صداوسیما نیازمند است که شاخص و ساز و کاری تعریف کند که بتواند به معنای واقعی ذائقه مخاطب را شناسایی کند و براساس آن تصمیم بگیرد. اگر این اتفاق نیفتد نمیتواند خود را تنظیم کند. البته گاهی هم مشاهده میشود که این شناخت سطحی است و عمیق نیست. در نتیجه به نسخهای میرسد که پاسخگوی مخاطب نخواهد بود.
مدیر مسؤول روزنامه «سیاست روز» درباره خط قرمزهایی که در اخبار صداوسیما وجود دارد، گفت: به نظرم صدا و سیما خودسانسوری دارد و نگران هجمههای مختلفی است که از گروههای مختلف به سمتش روانه میشود. صداوسیما بالاخره باید تکلیف خود را روشن کند و به جای اینکه خطوط قرمزی که فرد یا گروهی تعریف کردهاند را اعمال کند، خطوط قرمز خود را بر اساس مصالح و منافع نظام در نظر بگیرد؛ البته این نگرانیهای صداوسیما قابل درک است و باید خود را آماده کند که اگر توانست منطبق با خطوط قرمز مصالح و منافع نظام عمل کند و از هیچ هجمهای هراس نداشته باشد. اما به نظرم در حال حاضر صداوسیما ممکن است نگران این باشد که گروه و فردی از آن انتقاد کنند. بنابراین دچار خودسانسوری میشود و زمینهای را فراهم میکند که مخاطب استقبال نمیکند و احساس میکند که باید از یک منبع دیگری اطلاعات و خبر خود را به دست آورد.
انتهای پیام
نظرات