• شنبه / ۷ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 97070703713
  • منبع : نمایندگی زنجان

آشنایی با نکات صحیح تربیتی، پیش‌شرط تربیت اصولی کودکان

آشنایی با نکات صحیح تربیتی، پیش‌شرط تربیت اصولی کودکان

ایسنا/زنجان معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش شهرستان طارم گفت: آشنایی با نکات صحیح تربیتی، پیش‌شرط تربیت اصولی در کودکان است .

به گزارش ایسنا، عبادالله عبادی در همایش روش‌های فرزندپروری که در کانون شهید چاووشی برگزار شد، گفت: خانواده به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی مؤثر در تعلیم و تربیت فرزندان است پس بنابراین باید بیش از پیش این نهاد مهم و مؤثر محافظت و تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه والدین بخشی از زندگی فرزندان را تشکیل می‏‌دهند و همواره به عنوان الگویی برای آنان محسوب می‏‌شوند، افزود: تقلید کودکان از والدین امری انتخابی نیست، زیرا ماهیت انسان به گونه‏‌ای است که به طور طبیعی به این سو قدم بر می‏‌دارد.

این مسئول عنوان کرد: پدر و مادر می‏‌توانند هم اثر مثبت و هم اثر منفی روی فرزندان خود بگذارند و این تأثیر تا حدودی به نوع ارتباط کلامی و گفتاری والدین با فرزندان، بستگی دارد .

عبادی با اشاره به اینکه ارتباطات تنها به صورت کلامی نبوده و روابط عاطفی نیز در این عملکرد مؤثر است، اظهار کرد: تقلید و تعیین هویت کاملا به طور طبیعی اتفاق می‏افتد بدون این که کودک یا والدین طرح و برنامه‏ای را از پیش برای آن تعیین کنند .

عبادی افزود: پیچیدگی جامعه، مشکلات روز افزون و آسیب‌های اجتماعی متعدد موجب شده این نهاد مقدس روز به روز به قهقرا رفته و از ایفای وظایف خطیر خود ناتوان باشد .

این مدرس آموزش خانواده خاطرنشان کرد: فرزندان، والدین را مهمترین تکیه گاه خود می‌دانند، بنابراین والدین باید ضمن نظارت بر رفتار فرزندان‌شان آنها را به صورت مستمر حمایت و هدایت کنند .

وی تصریح کرد: روش‌های تربیتی مختلفی از جمله سه روش مشخص سهل‌گیرانه، مستبدانه و مقتدرانه برای تربیت فرزندان وجود دارد که باید بهترین سبک تربیتی را انتخاب کرد .

عبادی با بیان اینکه در روش سهل‌گیرانه والدین نظارت خاصی بر رفتار فرزندان خود ندارند و آنها لوس و پر توقع بار می‌آیند، اظهار کرد: در روش مستبدانه نیز والدین دائما رفتار فرزندان خود را کنترل و محدودیت زیادی ایجاد می‌کنند و بچه‌ها ترسو و یا پرخاشگر بار می‌آیند .

وی، روش تربیتی مقتدرانه را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: در این روش به دور از هرگونه افراط و تفریط بر رفتار فرزندان نظارت و در صورت لزوم حمایت و هدایت می‌شود .

عبادی با بیان اینکه آشنایی با نکات صحیح تربیتی پیش شرط تربیت اصولی در کودکان است و عدم آگاهی اولین و مهم‌ترین ضربه تربیتی است که والدین مرتکب می‌شوند، بیان کرد: متخصصان و مشاوران تربیتی معتقد هستند آگاهی از زمان درست ارائه نکات تربیتی به کودک، توازن میان تشویق و تنبیه، برخورد مناسب در مواجه با شیطنت کودکان و به طور کلی آشنایی با رمز و رموز تربیت از مواردی است که تمامی والدین باید نسبت به آن واقف باشند تا بتوانند فرزندپروری صحیحی داشته و افراد موثر و موفقی تربیت کنند .

وی ادامه داد: متأسفانه عدم آگاهی خانواده‌ها از این نکات وراهکارهای تربیتی موجب می‌شود کودک از ابتدا با تربیت صحیح آشنا نشود و به مرور رفتارهای نادرست در او نهادینه شود و زمانی که به سنین بزرگسالی می‌رسد در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته و نسلی را قربانی کرده و جامعه را دستخوش آسیب کند .

معاون پرورشی و تربین بدنی آموزش و پرورش طارم، بیان کرد: تربیت کودک بیش از آنچه به نظر می‌رسد حائز اهمیت بوده و ضرورت دارد والدین نسبت به آن بی‌تفاوت نباشند .


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha