• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 97060703707
  • خبرنگار : 71461

سال تحصیلی حوزه‌های علمیه آغاز شد

سال تحصیلی حوزه‌های علمیه آغاز شد

سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران با حضور آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله رشاد، تنی چند از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه و طلاب خواهر و برادر حوزه‌های علمیه استان تهران در مصلای شهر ری آغاز شد.

تنگه احد حوزه‌های علمیه، حوزه علمیه تهران است

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی –مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران- در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران که با حضور آیت‌الله جعفر سبحانی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد و اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه و طلاب خواهر و برادر در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد با تبریک عید غدیر و هفته دولت و با بیان این مطلب که تقارن آغاز سال تحصیلی با عید بزرگ امامت و ولایت یادآور تکلیف سنگینی است که بر دوش حوزه‌های علمیه گذارنده‌اند و با اشاره به شعار سال تحصیلی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: شعار سال تحصیلی جدید «تلاش و همکاری برای ایجاد نهضت فراگیر ولایت‌پژوهی در مدارس علمیه و تبلیغ و تثبیت پیام غدیر با توسل به امام عصر (عج)» قرار داده‌ایم. تنها راه گسترش ولایت‌مداری در جامعه و نجات آن از آفت تلاش برای ولایت‌پژوهی در کشور است که در این عرصه حوزه‌های علمیه باید پیشقدم باشند.

تجردی که بر پایه سنت نباشد عاقبت ‌بخیری ندارد

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور –مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران- با تبریک عید غدیر و با مطرح کردن این موضوع که تشویق به حضور در حوزه‌ها صرفا تشویق به حضور در یک نظام آموزشی معمول مثل سایر دانشگاه‌ها نیست، اظهار کرد:‌ حوزه علمیه بار سنگین بازگرداندن مردم به فطرت و مراقبت بر رشد فکری مردم را بر عهده دارد و تلاش می‌کند آن گونه که مردم براساس فطرت پاک آفریده شده‌اند شکوفا شوند و از مسیر خارج نشوند و بر همین اساس در مناطق مختلف کشور هر کدام از حوزه‌ها کارهای ویژه‌ای دارند.

او در ادامه با تأکید بر این مطلب که تحصیل در حوزه علمیه تهران تحصیل در حوزه‌ای ویژه است، خاطر نشان کرد: تهران شاهراه اندیشه‌های متعدد به کشور است و جرقه‌های اصلی هر جریانی در تهران زده می‌شود و پیام تحول و شگفتی ابتدا از تهران به گوش سایر جاها می‌رسد. مدیریت انقلابی یا مدیریت ناقص یا مدیریت سکولار پیامش از تهران به سراسر کشور سرازیر می‌شود. مردم تهران باید بتوانند در این تحول از گذشته تا به حال با همه فراز و فرودها به خوبی مدیریت دینی شوند. حوزه‌های علمیه سراسر کشور اگر بناست در شرایط تحول قرار بگیرند به الگو نیاز دارند. حوزه‌های علمیه در چهارراه اندیشه‌ها، تضارب و اعتقادات و جریانات قرار دارند و برای اینکه تحولات ۴۰ ساله انقلاب را جمع‌بندی و فضا را برای ورود به پس از ۴۰ سالگی تجربه کنیم نیازمند یک نهاد هستیم و چه نهادی بالاتر از حوزه علمیه.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران تأکید کرد: تنگه احد حوزه‌های علمیه، تهران است. نه تنها می‌توانیم به رشد و شکوفایی و انجام وظیفه در شرایط جدید برسیم بلکه باید متناسب با وضعیت فردی و شرایط اقلیمی و شرایط اجتماعی، فرصت‌ها و تهدیدها را با تدبیر حل کنیم. گاهی برخی با نگاه به فضای جدید و نگاه به تحولات گروهی دستپاچه می‌شوند و تصور می‌کنند از همان ابتدا فضا باید برای فعالیت‌های اجتماعی در حوزه‌های علمیه فراهم شود و همین امر موجب بی‌رغبتی و کم توجهی به منابع اصیل و عمیق در حوزه‌ها می‌شود و این آسیب در مناطقی مثل تهران بیشتر وجود دارد که باید به شدت از آن مراقبت کنیم.

حوزه‌های علمیه نقش ابوطالب را ایفا کنند

بهجت‌پور با اشاره به این موضوع که ما باید از منابع تحصیلی بهره ببریم و نادیده گرفتن صرف و نحو و منطق و دانش‌های ریشه‌ای به ضرر حوزه است و به نوعی می‌توان گفت تجردی که بر پایه سنت نباشد عاقبت بخیری ندارد، تأکید کرد: در حوزه باید خوب درست خواند و برای ورود در عرصه‌های فرهنگی عجله نکنیم. باید فهم عمیقی از دین داشته باشیم. امروز انتظاری که از حوزه‌های علمیه می‌رود و در شرایطی که استکبار جهانی جنگ سرد تحمیل فقر اقتصادی را در نظام و مردم دارد، حوزه وظیفه بسیار بسیار سنگینی بر دوش دارد و باید در کنار مردم و محرومین باشد. حوزه جریان سیاسی نیست که بنشیند و بگوید دیگران این گونه ساختند و مدیریت ضعیف کردند و اکنون خودشان جواب بدهند. حوزه مادر نظام است.

او در ادامه افزود: امروز مردم را باید در برابر آن‌هایی که می‌خواهند مردم را زیر پایشان بگذارند قوی کنیم. حوزه در حال حاضر باید وظیفه خود را انجام بدهد و در کنار نظام بماند و مردم را نسبت به آینده امیدوار کند. حوزه‌های علمیه باید با یکدیگر همفکری و تدبیر کنند که چگونه هر کسی در هر جایی که قرار دارد مشکلات مردم را رفع کند. طلاب حوزه‌های علمیه جزء جمعیتی هستند که بیشترین فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند اما در همین شرایط فریاد مظلومیت و فقر مردم محروم را سر می‌دهند و حوزه‌ها نقش ابوطالبی پیدا کردند. ابوطالب (ع) خود چیزی نداشت اما همواره برای مردم تلاش می‌کرد. حوزه هم باید نقش ابوطالب را ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha