• یکشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97040301359
  • خبرنگار : 71442

«ماه عسل» و «پایتخت ۴» در صدر برنامه‌های رمضان

پاسخ مرکز افکارسنجی سیما به «شبهه‌های بیننده ۸۳ درصدی تلویزیون»

پاسخ مرکز افکارسنجی سیما به «شبهه‌های بیننده ۸۳ درصدی تلویزیون»

رییس مرکز پژوهش و افکارسنجی صداوسیما ضمن اعلام نتایج آخرین نظرسنجی‌های برنامه‌های تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره «شبهه‌هایی که نسبت به میزان آمار نظرسنجی‌های صداوسیما وجود دارد»، توضیح داد: مرکز پژوهش و افکارسنجی صداوسیما یکی از علمی‌ترین و کارشناسی‌ترین افکارسنجی‌ها و پیمایش را در کشور انجام می‌دهد. این مرکز پز ویترینی ندارد و با توجه به اینکه یافته‌هایش را به بیرون انتقال نمی‌دهد شاید در معرفی آن بعضا مخاطبان با شبهه‌هایی مواجه شده‌اند.

او در عین حال تأکید کرد: مرکز پژوهش و افکارسنجی صداوسیما قابل قیاس با هیچ کدام از دستگاه‌ها که توان نظرسنجی و افکارسنجی را ندارند، نیست و هیچ کدام از شبهه‌هایی که مطرح می‌شوند علمی و کارشناسی‌شده، نیستند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری اعلام نتایج آخرین نظرسنجی‌های برنامه‌های تلویزیونی با حضور علی طلوعی ـ رییس مرکز پژوهش و سنجش سازمان صداوسیما ـ صبح امروز (یکشنبه، سوم خرداد ماه) در صداوسیما برگزار شد.

علی طلوعی در ابتدای این نشست توضیحاتی را در ارتباط با شیوه نظرسنجی‌های ایام رمضان ارائه داد و گفت: در ماه مبارک رمضان چهار نظرسنجی در سطح ملی و تهران داشتیم. آخرین یافته‌ها مربوط به ۱۰ روز آخر ماه رمضان بود. آماری که پیش از این در سیما اعلام کرده بودم تا نیمه دوم ماه رمضان بود.

تلویزیون در رمضان ۷۶ درصد مخاطب داشته است

او در ادامه با اشاره به آخرین نظرسنجی صورت گرفته میزان مخاطبان ماه رمضان تلویزیون را ۷۶.۳ درصد اعلام کرد که این میزان مخاطبان، بیننده یکی از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون در این ایام بوده‌اند.

همچنین اعلام شد ۲۳.۷ درصد نیز افرادی بودند که در ماه مبارک رمضان تلویزیون تماشا نکردند و به طور متوسط ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه برنامه‌های ماه مبارک رمضان تماشا شده است.

«ماه عسل» پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون

علی طلوعی ویژه برنامه «ماه عسل» در ایام رمضان را به عنوان پربیننده‌ترین برنامه رمضانی اعلام کرد که ۵۵.۵ درصد مخاطب داشته است.

طبق اعلام رییس مرکز افکارسنجی صداوسیما برنامه «خندوانه» نیز که در ایام رمضان به مدت سه شب به روی آنتن رفت، با ۴۶.۲ درصد مخاطب به عنوان دومین برنامه پربیننده تلویزیون در رمضان در نظرسنجی‌ها اعلام شد.

طلوعی همچنین ویژه برنامه‌های مرتبط با مراسم شب‌های قدر را با میزان مخاطب ۳۳.۵ درصد اعلام کرد و گفت: از این میان ۲۳.۵ درصد به سخنرانی‌ها اختصاص داشته است. تلویزیون در بخش ترتیل‌خوانی ۲۹.۱ درصد مخاطب داشته است. در سایر ویژه برنامه‌ها از جمله ویژه‌برنامه‌های استیجی پربیننده‌ترین برنامه‌ها برنامه «جشن رمضان» شبکه پنج سیما بود که با ۱۴.۳ درصد در ایام رمضان مخاطب داشته است.

به گفته طلوعی برنامه «هزار داستان» در ایام رمضان ۱۱ درصد مخاطب داشته است.

«پایتخت ۴» پربیننده‌ترین سریال رمضانی

طلوعی از سریال تکراری «پایتخت ۴» به عنوان پربیننده‌ترین سریال رمضانی یاد کرد که ۵۰ درصد مخاطب داشت.

به گفته وی از میان سریال‌های جدید رمضانی در سال ۹۷، «رهایم نکن» ساخته محمد مهدی عسگرپور با ۴۰.۸ درصد، پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیون عنوان شد. پس از آن نیز سریال «بچه مهندس» با ۳۲.۱ درصد به عنوان دیگر سریال پربیننده رمضانی از سوی مرکز افکارسنجی صداوسیما اعلام شد.

همچنین به گفته رییس افکارسنجی صداوسیما، سومین سریال رمضانی تلویزیون «سر دلبران» بود که از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت و ۲۷.۳ درصد بیننده و حدود ۷۰ درصد رضایت مخاطب داشته است.

طلوعی درباره نظرسنجی سریال‌ها این نکته را یادآور شد که فاکتورهایی چون بازی هنرپیشه‌ها، جذابیت داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی‌ها مورد سنجش قرار داده شده است.

وی همچنین تعداد بیننده چهارمین سریال تلویزیونی که از شبکه دو سیما با عنوان «جاده یاس» پخش شد را ۶.۶ درصد عنوان کرد که مخاطبان کمی را به خود اختصاص داده است.

به گفته رییس افکارسنجی صداوسیما ۷۰ درصد بیننده‌های تلویزیون حداقل یکی از سریال‌ها را در ایام رمضان دیده‌اند که از میان آن ۵۳.۱ درصد سریال‌های جدید را دیدند و مابقی سریال‌های تکراری را دیده‌اند. همچنین زنان بیشتر از مردان سریال‌ها را تماشا کرده‌اند. نوجوانان و افراد در گروه‌های سنی بالا بیشترین مخاطبان این سریال‌ها بوده‌اند. 
 

مرکز افکارسنجی صداوسیما چه سالی تأسیس شد؟

طلوعی در بخش دیگری از این نشست، مرکز افکارسنجی صداوسیما را یکی از علمی‌ترین و کارشناسی‌ترین مراکز افکارسنجی و پیمایش در کشور اعلام کرد که امسال وارد پنجاه و یکمین سال تأسیس خود می‌شود.

او گفت: این مرکز بیش از نیم قرن است که افکارسنجی را برگزار می‌کند و ۱۲۰۰ پرسشگر در سراسر کشور که افرادی با تحصیلات بالا هستند، این نظرسنجی را انجام می‌دهند که از تهران و ۳۱ شهر مشخصا با یک نمونه قریب به ۵۰۰۰ نفر بر روی افراد بالای ۱۲سال این نظرسنجی انجام می‌شود.

اما و اگرها برای ۸۳ درصد مخاطب تلویزیونی

طلوعی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ادعای صداوسیما مبنی بر ۸۳ درصد مخاطب تلویزیونی که پیش‌تر هم معاون سیما اعلام کرده بود، توضیح داد: ما حداقل هم ادعا می‌کنیم و هم اعتقاد داریم علمی‌ترین و کارشناسی‌ترین افکارسنجی و پیمایش را در سطح کشور انجام می‌دهیم و شاهد این هم پژوهش‌هایی است که تاکنون انجام داده‌ایم؛ به عنوان مثال در بحث انتخابات اخیر و همچنین چند دوره گذشته اگر مروری داشته باشیم مشخص می‌شود که چقدر تیم افکارسنجی تیم کاربلدی است. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری میزان مشارکت پیش از انتخابات را ۷۳.۱ درصد تخمین زدیم که ۰.۳درصد از واقعیت فاصله داشتیم. همچنین اعلام کردیم دکتر روحانی با ۵۶ درصد رییس جمهور می‌شود که وزارت کشور آن را ۵۷ درصد اعلام کرد و فاصله‌ای بین نظرسنجی ما با واقعیت وجود نداشت؛ بنابراین این نزدیکی نشان می‌دهد ما هم کارمان را بلد هستیم و هم بر اساس فنداسیونی که ریخته شده است مرکز کار می‌کند اما چون مأموریت افکارسنجی داخلی است و بیشتر در راستای کمک به تولیدات صداوسیما است و پز ویترینی نداریم، شاید در معرفی این مرکز بعضا مخاطبان ما خیلی با آن آشنا نباشند. اما یافته‌های ما در میزان مخاطبان تلویزیون با یافته‌های دستگاه‌های داخلی و خارجی افکارسنجی، حتی کمتر هم پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش مرکز پژوهش و افکارسنجی سیما ۸۳ درصد مخاطب تلویزیون را بر اساس سنجش افرادی اعلام کرده است که در طول ایام رمضان حداقل ۱۵ دقیقه تلویزیون تماشا کرده باشند و به طور مشخص سوال مرکز پژوهش و افکارسنجی سازمان صداوسیما در قبال ۸۳ درصد از مخاطب این بوده است که شما در شبانه‌روز چند ساعت و چند دقیقه برنامه‌های صداوسیما را می‌بینید.

نظرسنجی مخاطبان تلویزیون توسط موسسات خارجی

به گزارش ایسنا، علی طلوعی در ادامه با اشاره به نظرسنجی‌هایی که موسسات خارجی در قبال مخاطبان صداوسیما داشته‌اند توضیحاتی را مطرح کرد و گفت: نظرسنجی این موسسات خارجی نشان می‌دهد که میزان مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که ما در نظرسنجی‌مان انجام داده‌ایم.

او گفت: به عنوان مثال مرکز افکارسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۲ میزان مخاطبان صداوسیما را ۸۶ درصد اعلام کرد. همین موسسه در سال ۲۰۱۳ نیز میزان مخاطبان صداوسیما را ۹۵ درصد اعلام کرد. همچنین مرکز افکارسنجی بی‌بی‌سی نیز در سال ۲۰۱۳ میزان مخاطبان صداوسیما را ۸۵.۳ درصد اعلام کرد. مرکز مطالعات بین‌الملل مریلند از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میزان مخاطبان را به ترتیب ۹۶ درصد، ۹۴ درصد، ۹۵ درصد و ۹۲ درصد اعلام کرد.

رییس مرکز سنجش و پژوهش صداوسیما در پایان این نشست درباره برنامه‌های رمضانی تلویزیون یادآور شد: امسال در کنار فیلم و سریال‌های ما، سایر برنامه‌های تلویزیونی نیز خوب دیده شده‌اند. امسال برای اولین بار در فاصله بین دو مناسبت نوروز و رمضان ریزش معنادار مخاطب نداشتیم و این جزو نکات قابل تأمل بوده است. میزان تماشای تلویزیون در ایران سه ساعت و نیم در طول شبانه‌روز است و این میزان در مقایسه با کشورهای توسعه‌نیافته قابل توجه است که ریزش معنادار مخاطب نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha