• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 97031908156
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

ایرانشهر رکورددار ثبت بیماری‌های ژنتیکی در کشور

ایرانشهر رکورددار ثبت بیماری‌های ژنتیکی در کشور

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس دانشکده علوم‌پزشکی ایرانشهر گفت: حوزه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از لحاظ بیماری‌های ژنتیکی و عمدتاً تالاسمی بیشترین آمار را در کل کشور به خود اختصاص داده است.

دکتر مهران امینی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: انجام نشدن آزمایش ساده‌ای که همچنان در بسیاری از روستاها و حاشیه شهرهای بلوچستان به دلیل ازدواج‌های غیررسمی زوج‌های جوان توسط عاقدین محلی غیررسمی انجام می‌شود و هم‌چنین انجام نشدن سقط قانونی (جنین مبتلابه تالاسمی ماژور تشخیص داده‌شده) موجب شده این دانشکده رتبه نخست متولدان تالاسمی را در کشور به خود اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: با شکل‌گیری معاونت اجتماعی در این دانشکده و ورود سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت در حوزه دانشکده علوم پزشکی و اختصاص یک واحد به انجمن تالاسمی ایران شعبه ایرانشهر و بکارگیری یک خانم مبتلا به تالاسمی ماژور به‌عنوان مسئول دفتر در مهرماه سال گذشته پس از گذراندن دوره آموزشی در تهران (زیر نظر انجمن تالاسمی ایران)، موجب تسریع در تشخیص و درمان بیماران تالاسمی در دانشکده شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر گفت: با توجه به اینکه بیشترین علت متولدین کودکان تالاسمی ماژور را عقدهای غیررسمی به خود اختصاص داده بود، با برنامه‌ریزی صورت گرفته، عاقدین محلی غیررسمی شناسایی و چندین جلسه جهت آموزش و پیشگیری باعاقدین محلی برگزار شد و از نفوذ علما و روحانیون جهت آموزش به مردم استفاده شد.

 امینی فرد خاطرنشان کرد: اقداماتی که جهت آموزش و پیشگیری از تولد کودک تالاسمی در انجمن تالاسمی با همکاری دانشکده علوم پزشکی در حال برگزاری است شامل برگزاری کارگاه آموزشی با حضور مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران و اساتید مجرب کشوری، ایجاد هسته آموزش و توانمندسازی در سرای سمن‌های سلامت مکران، تشکیل کمیته حمایتی جهت انجمن تالاسمی و دیدار و برگزاری جلسه آموزشی با علما، عاقدین و سردفترداران ازدواج است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha