• جمعه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 97020704083
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نخستین یادواره شهید موسوی قوچانی برگزار شد

‌نخستین یادواره روحانی پاسدار شهید سید عباس موسوی قوچانی در شهرستان قوچان برگزار شد.

‌به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، شامگاه  6 اردیبهشت‌ماه نخستین یادواره بزرگداشت روحانی پاسدار شهید سید عباس موسوی قوچانی همرزم و یار دیرین مقام معظم رهبری به همت پایگاه شهید موسوی قوچانی و هیات ابوالفضلی شهرستان قوچان با حضور محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخصیت مصلحت نظام و اقشار گسترده مردم ،خانواده شهدا و مسئولین در محل این هیات برگزارشد. 

در این یادواره که با سخنرانی محمد باقر قالیباف و مداحی حاج محسن طاهری همراه بود از خانواده این شهید بزرگوار تجلیل به عمل آمد و همچنین از دست خط مقام معظم رهبری که در منزل شهید موسوی قوچانی و در رسای این شهید گرانقدر تحریر شده بود رونمایی شد.

شهید موسوی قوچانی در  12 سالگی وارد حوزه علمیه قوچان شد و با توصیه و راهنمایی حجةالاسلام والمسلمین شیخ ذبیح الله قوچانی برای تحصیل در سطوح عالی حوزه قوچان را به مقصد مشهد ترک نمود و در مدرسه علمیه نواب مشغول به تحصیل شد.

این شهید در مشهد از محضر اساتید بزرگواری چون آیت الله اشرفی، آیت الله مشکینی، شیخ هاشم و مجتبی قزوینی بهره فراوان جست. وی در مشهد با شخصیتهای بزرگواری همچون شهید کامیاب، شهید هاشمی نژاد، مقام معظم رهبری و آیت الله واعظ طبسی که در آن زمان محور فعالیتهای مبارزاتی در خراسان علیه رژیم طاغوت به شمار میرفتند، آشنا شد و به دلیل مشی فکری اثرگذار در زمره این مبارزان قرار گرفت.

در سال 1350 که مقارن با برگزاری جشن‌های 2500 ساله رژیم ستمشاهی بود این شهید در کنار سایر همرزمانش به دستور امام خمینی (ره) با برگزاری سخنرانی و انتشار اعلامیه مردم را از اهداف شوم رژیم آگاه نمود. در نتیجه این فعالیت‌ها بود که توسط عوامل ساواک دستگیر، زندانی و مورد شکنجه واقع شد.

رهبرمعظم انقلاب در وصف شهید موسوی قوچانی اینگونه روایت می‌کنند: "یک روز دیدم صدای آقای موسوی میآید. فهمیدم که بله ایشان را هم دستگیر کرده اند و اتفاقاً بعد از چند روز ایشان را همسایه من کردند. آنجا فراموش نمیکنم حالاتی را که از شکنجه سخت این برادر برای من و هم زندانی‌ها حاصل شد. سخت ترین شکنجه‌ها را آن روزها و در زندان به آقای موسوی دادند. در یک روز سه مرتبه او را بردند بازجویی و هر سه بار کتک زدند و این خیلی چیز عجیبی بود... ."

شهید سید عباس موسوی قوچانی در سال 1324 دیده به جهان گشود و در سال1361حین عملیات فتح‌المبین در منطقه رقابیه به درجه رفیع شهادت نائل شد و بنا به وصیت خودش در کنار شهدای 72 تن به خاک سپرده شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha