گلبرگ برزین ـ فرزند این هنرمند ـ در گفتوگویی با ایسنا، اظهار میکند: بیماری مادرم هنوز پابرجاست. او نمیتواند راه برود و اخیرا تکلم نیز برای او سخت شده است. او به هیچ وجه نمیتواند کار کند و دست خود را به زحمت حرکت میدهد. مادرم تا تابستان ۱۳۹۴ کار کرد اما به دلیل سختی شرایط، در آن مدت کارهای خیلی کوچک انجام داد.
او ادامه میدهد: به دلیل اینکه تکلم برای او مشکل شده، ارتباط برقرار کردن با او مقداری سخت شده است. او برای شناسایی کسانی که مرتب با آنها در ارتباط است، مشکلی ندارد اما کسانی را که مدتی ندیده باشد به فراموشی میسپارد. با این حال او چه کسی را به یاد بیاورد چه نیاورد، اگر با او صحبت کند از آثارش میگوید.
برزین درباره رسیدگی مسئولان به وضعیت مادرش میگوید: موسسه هنرمندان پیشسکوت دو سال گذشته برای روز تولد مادر تماس گرفتند و برای حضور در مراسم جشن تولد ماه این موسسه دعوت کردند اما من به آنها گفتم امکان جابهجایی مادر وجود ندارد. حتی مادرم را برای شرکت در افتتاحیه نمایشگاهش (در سال ۱۳۹۵) با آمبولانس بردیم. نوروز ۱۳۹۶ نیز از طرف همین موسسه برای دیدن او آمدند اما بعد از آن دیگر خبری نشد.
فرزند مهین عظیما در این زمینه اضافه میکند: هنرمندان وقتی به سن پیری میرسند کاملا فراموش میشوند اما وقتی از دنیا میروند، یکباره نامشان بزرگ میشود و درباره آنها صحبت میکنند. ممکن است مادر من الان نتواند ارتباط خاصی با افراد برقرار کند اما همینکه دغدغه اصلی ذهن او هنوز هنرش است، به نظر من بیمعرفتی آدمها است که او را فراموش کنند.
او در پاسخ به اینکه آیا قصد برگزاری نمایشگاهی از آثار این هنرمند نقاشی پشتشیشه را دارند؟ اظهار میکند: نمایشگاهی که سال ۱۳۹۵ برگزار شد مروری بود بر آثار مادرم از زمان دانشجویی تا روزهای آخری که کار میکردند. در حال حاضر برنامهای برای برگزاری نمایشگاه نداریم اما اگر موقعیت خاصی باشد از این موضوع استقبال میکنیم.
به گزارش ایسنا، مهین عظیما (متولد آذر ۱۳۰۸) دوازدهمین زن دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و لیسانس نقاشی دارد. او همچنین تا کنون نمایشگاههای مختلف انفرادی و گروهی در ایران و کشورهایی مانند بلژیک، فرانسه، یوگسلاوی و ترکیه برپا کرده است.
او در سال ۱۳۴۸ نقاشی پشت شیشه را شروع کرد. ابتدا با رنگ روغن معمولی کار میکرد اما بعدها توجهش به اکریلیک جلب شد. عظیما معتقد است: «نقاشی باید در زمان خودش و به شکل تازه ارائه شود. نقاش باید نقاش زمانه خودش باشد و فقط ایده و گوشهای از سبکهای قدیمی را بگیرد.»
در ادامه میتوانید فیلم گفتوگوی پیشین ایسنا با این هنرمند پیشکسوت را ببینید:
انتهای پیام
نظرات