جشنواره فجر

  • شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96110703555
  • خبرنگار : 71574

/تفاوت پایگاه‌ خبری و خبرگزاری‌/

فرقانی: حتی یک خبرگزاری غیردولتی هم نداریم

فرقانی: حتی یک خبرگزاری غیردولتی هم نداریم

محمد مهدی فرقانی هدف از تشکیل پایگاه‌های خبری را شکل‌گیری رقابت بین خبرگزاری‌های دولتی و غیردولتی دانست و اینکه انحصار خبرگزاری‌های دولتی تا حدی شکسته شود، اما عملا این اتفاق نیفتاده است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چگونگی تشکیل پایگاه‌های خبری اظهار کرد: قانونی به نام تأسیس خبرگزاری‌های غیردولتی اوایل دهه ۸۰ تصویب شد و آن زمان هدف این بود که بین خبرگزاری‌های دولتی و غیردولتی رقابتی شکل بگیرد و موجب ارتقاء هر دو شود؛ یعنی هدف این بود که انحصار خبرگزاری‌های دولتی تا حدی شکسته شود اما عملا این اتفاق نیفتاد. به نظرم در مرحله مجوز دادن هم کوتاهی‌هایی شکل گرفت و عملا مجوزها به پایگاه‌های خبری متعلق به سازمان‌ها و موسسات دولتی داده شد که فقط اسم خبرگزاری را به خود گرفتند. در نتیجه این مساله بی‌معنی شد به دلیل اینکه یک ساختار، نهاد و هزینه جدید در سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها شکل گرفت.

او ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها، خبرگزاری‌های اختصاصی خود را دارند که در هیچ کجای دنیا معمول نیست. از طرف دیگر ما شاهد هیچ خبرگزاری غیردولتی به معنای خاص نیستیم و حتی یک خبرگزاری غیردولتی به معنای واقعی نداریم.

فرقانی به تشکیل خبرگزاری‌ها در اواخر قرن ۱۹ اشاره کرد و گفت: خبرگزاری‌ها از بعد تأسیس خود در اواخر قرن ۱۹ تا امروز برای خود تعریفی دارند. وظایف، کارکرد و ساختار آن‌ها مشخص است؛ بنابراین وقتی که شما یک موسسه و نهادی متعلق به سازمان دولتی هستید که اولویت‌ شما فقط انعکاس اخبار و تبلیغات برای آن سازمان و نهاد می‌شود؛ بنابراین این نوع خبرگزاری‌ها حتی از پایگاه‌های خبری هم کوچک‌تر می‌شوند و عملا بسیاری از خبرگزاری‌های ما چنین وضعیتی دارند. یعنی این خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های تبلیغاتی برای موسسه یا سازمان هستند که البته برخی اهداف تبلیغاتی خود را پنهان می‌کنند و به شکل ماهرانه در لابه‌لای خبرها جاسازی می‌کنند؛ البته برخی نیز آشکارتر  این کار را انجام می‌دهند.

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تفاوت میان خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بیان کرد: خبرگزاری‌ها وابسته به نهاد خاصی نیستند و معمولا یک نهاد مستقل هستند و فراگیری دارند. همچنین این خبرگزاری‌ها باید بی‌طرف و عینی‌گرا هم باشند و یک پوشش عام و وسیعی بدهند. در کنار این پوشش عام و وسیع می‌توانیم خبرگزاری‌های تخصصی هم داشته باشیم که تنها یک حوزه مشخص را پوشش خواهند داد اما به معنای وابستگی خبرگزاری به یک نهاد خاص نیست.

این استاد ارتباطات به تعریف خبرگزاری‌ها پرداخت و گفت: خبرگزاری‌ها هویت مستقلی دارند و با وابسته بودن به یک نهاد و سازمان هویت پیدا نمی‌کنند.

فرقانی به تعریف پایگاه‌های خبری اشاره و بیان کرد: پایگاه‌های خبری وابسته‌اند اما در کشور ما بسیاری از این مفاهیم بی‌معنی شده و خواهد شد. پایگاه‌های خبری معمولا وابسته به مکان و فرد مشخصی هستند در نتیجه گرایش و علایق آن نهاد و اشخاص را بازتاب می‌دهند.

لازم به یادآوری است، پیش از این گفت‌وگوی ایسنا با مجید رضاییان با موضوع «تفاوت پایگاه‌ خبری و خبرگزاری‌» منتشر شده است و در روزهای آتی گفت‌وگوهای جدیدی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha