• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96071910820
  • منبع : شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره تاکید کرد؛

زمینه‌سازی برای ارائه واحد درسی نظریه‌ پردازی در دانشگاه‌ها

زمینه‌سازی برای ارائه واحد درسی نظریه‌ پردازی در دانشگاه‌ها

رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در جلسه 96 شورای علمی راهبردی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌هی نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی بر زمینه سازی برای ارائه واحد درسی نظریه‌ پردازی در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه اعضاء پیرامون معرفی اعضای جدید شورای تخصصی علوم اجتماعی و بررسی پیشنهاد ارائه واحد درسی نظریه پردازی در دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر پرداختند.

بنا بر این گزارش، در ابتدای جلسه حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر هیأت حمایت درباره دستور جلسه مربوط به معرفی اساتید جدید به شورای تخصصی علوم اجتماعی در حوزه‌های مرتبط با این شورا  گفت: دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، که دارای پنج شورای تخصصی علوم رفتاری، اجتماعی، عقلی، نقلی و معماری و هنر است؛ با توجه به تنوع موضوعی طرح نامه‌های واصله و همینطور به‌ منظور افزایش مشارکت اساتید بیشتر به پیشنهاد شورای تخصصی علوم اجتماعی اقدام به دعوت از چند استاد تمام و دانشیار به عنوان عضو پیوسته این شورا کرده است.

وی ادامه داد: امید است با افزوده شدن این اساتید طرح نامه‌های واصله با سرعت بیشتر، ارزیابی و تعیین تکلیف شود.

همچنین در ادامه این نشست، دستور جلسه دوم مبنی بر پیشنهاد ارائه واحد درسی نظریه پردازی در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت که مطابق این پیشنهاد هدف از این واحد درسی «آشنایی با ایده، نظریه و نظریه پردازی» و «آماده شدن دانشجویان برای ارائه نظریه‌ در قالب رساله دکتری» است.

پس از آن اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: مهیا نبودن متون و ادبیات این سرفصل درسی، ارجحیت کارگاه آشنایی با نظریه پردازی بجای ارائه واحد درسی، تعیین دو واحد درس اختیاری در مقاطع دکتری به این نام، تدریس محتوای مباحث نظریه پردازی در درس روش تحقیق.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه طی سخنانی گفت: در مقطع فعلی با ارائه این پیشنهاد به شورای تحول علوم انسانی مخالفم، چرا که معتقدم در حال حاضر ابزار آموزش از قبیل منابع موثق و دسته اول و همچنین ادبیات و چارچوبی منسجم برای تهیه کتاب آموشی این درس وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم سه دانشگاه علامه طباطبایی، شهید بهشتی و دانشگاه عالی دفاع ملی که نمایندگانشان در جلسه حاضرند در کارگروه‌هایی به‌صورت جداگانه اجرای آن در دانشگاه‌های خود را بررسی و در صورت امکان به‌صورت نمونه پیاده سازی کنند و پس از آن با بررسی عملکرد و بازخورد تصمیم‌گیری‌های کلان‌تر صورت بگیرد.

آیت اله رشاد رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره نیز در این جلسه با مثبت برشمردن مباحث و نظریات تحلیلی اعضا پیرامون این پیشنهاد گفت: اصل اقدام، اقدام خوبی است، به شرطی که اسباب و لوازم آن مهیا شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در دانشگاه های نامبرده شده بهتر است یک تیم اجرایی قوی که شامل اساتید و صاحب‌نظران برجسته حوزه علوم انسانی باشند اقدام به تعریف سرفصل دروس و مباحث پیرامون آن ورزند و وظیفه برنامه ریزی و اجرا را بر عهده گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha