• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 96071809853
  • منبع : نمایندگی فارس

کتاب یک‌صفحه‌ای تلاشی برای فرهنگ‌سازی مطالعه

کتاب یک‌صفحه‌ای تلاشی برای فرهنگ‌سازی مطالعه

ایسنا/فارس ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی را باید در نادانی جست، علتی که یکی از عوامل اصلی بروز و تداومش در بیگانگی با مطالعه و کتاب‌نخواندن است.

به گزارش ایسنا، تمام صاحب‌نظران و تصمیم‌سازان و مجریان تصمیمات، مشکل کتاب‌ نخواندن را باور دارند و به شکل‌های مختلف معترفند که اگر به‌دنبال فرهنگسازی هستیم ابتدا باید مسیر نادانی را سد کنیم و این نیز با کمک مطالعه و نهادینه کردن کتابخوانی امکان‌پذیر است.

از ابتدای سال 96 در شیراز شاهد حرکتی فرهنگی در راستای کمک به کتابخوان شدن مردم بودیم، گامی در مسیر نهادینه شدن فرهنگ خواندن، فرهنگ کتاب خواندن، مطالعه با استفاده از فرصت‌هایی کوتاه اما ارزشمند.

اجرایی شدن پروژه‌ای فرهنگی با عنوان "کتاب یک‌صفحه‌ای"، حرکتی ابتکاری بود که از مهد فرهنگ و ادب شروع شد اما بیش از آنکه مدیران و مسئولان و تصمیم‌سازان فارس و شیراز به استقبال و حمایتش، همراه شوند؛ همراهانی از سایر استان‌ها و شهرهای کشور، آن را حمایت کرده‌اند.

مبتکر پروژه‌ی فرهنگی کتاب یک‌صفحه‌ای در گفت و گو با خبرنگاران گفت: یکی از دلایلی که مردم برای کتاب نخواندن مطرح می‌کنند نداشتن وقت است؛ وقت هم کالایی غیرقابل تولید محسوب می‌شود؛ اما همه باور داریم که وقت‌هایی را می‌توان برای کم‌وقت‌ها خلق کرد! وقت‌هایی نظیر اوقات انتظار.

سید مهدی میرعظیمی گفت: همه‌ی ما در روزمرگی‌های زندگی اوقاتی را به انتظار می‌گذرانیم، در مطب پزشکان، ایستگاه اتوبوس، ایستگاه مترو، بانک، حتی زمان‌هایی که در رستورانی یا کافه‌ای منتظر رسیدن سفارش هستیم؛ همین وقت‌ها هرچند کوتاه، می‌تواند با مطالعه‌ای مفید بهره‌ای مناسب داشته باشد؛ این نقطه عطفی برای خلق کتاب یک صفحه‌ای بود.

او با اشاره به دشواری‌های کار دریافت مجوزهای لازم برای کتاب یک‌صفحه‌ای، گفت: برخی از دست‌اندرکاران قبول نداشتند که کتاب می‌تواند یک صفحه‌ای هم باشد، اما در نهایت با همراهی‌های معاون فرهنگی ارشاد فارس این طرح توانست مجوز بگیرد و با همکاری خوب و موثر انتشارات نوید شیراز، به ثمر بنشیند.

میرعظیمی با بیان اینکه کتاب یک‌صفحه‌ای در واقع از استراتژی "بی‌بی" برای انتقال برخی مفاهیم و نکات فرهنگی استفاده می‌کند، گفت: معمولا پدر و مادرها تنها به بکن و نکن گفتن اکتفا می‌کردند اما مادر بزرگ‌ها، برای آنکه نکته‌ای را به نوه‌هایشان تذکر دهند، قصه‌ای تعریف می‌کردند و نتیجه گیری را به شنونده قصه می‌سپردند.

این نویسنده شیرازی با اشاره به اینکه کتاب یک صفحه‌ای چند زیر شاخه دارد، گفت: مترو کتاب، مدرسه کتاب، رستوران کتاب، گالری کتاب و ... که هرکدام ویژگی‌هایی دارد و گالری کتاب بیشترین استقبال و تاثیر را داشته است.

او با یادآوری اینکه از 23 فروردین امسال طرح مترو کتاب را در شیراز آغاز کرده است، گفت: در اجرای این طرح سازمان متروی شهرداری شیراز تنها مکان در اختیار ما گذاشته و هیچ حمایت مادی نمی‌کند؛ شهرداری هم نقشی ندارد؛ حال آنکه روزانه 300 تا 400 هزار تومان برای شارژ کتاب‌های یک صفحه‌ای این اماکن هزینه می‌کنیم.

میرعظیمی با اشاره به استقبال خوب مسافران مترو از کتاب یک‌صفحه‌ای گفت: هر با شارژ بسته‌های کتاب یک‌صفحه‌ای در مترو پاسخگوی 2 ساعت است و این نشان می‌دهد استقبال خوب بوده و اگر از آن حمایت شود، شاهد تاثیرگذاری بیشترش خواهیم بود.

او با یادآوری اینکه در طرح کتاب یک‌صفحه‌ای هر بسته شامل 48 عنوان کتاب تک برگ است،‌ گفت: داستان‌های این کتاب کاری تولیدی است که توسط ما تهیه می‌شود؛ هر داستان حاوی پیامی مثبت برای شهروندان خواهد بود، پیام‌هایی که می‌تواند روزمرگی‌های زندگی را از بین ببرد و شادابی را به ارمغان بیاورد.

میرعظیمی گفت: در طرح گالری کتاب، محصولات را در ابعاد 50*50 چاپ کرده و در گالری‌ها، سالن‌های انتظار اماکنی نظیر راه‌آهن و ... روی پایه قرار می‌دهیم یا به دیوار الصاق می‌کنیم و شهروندان در حالیکه منتظر انجام کارهای روزمره‌شان هستند، آنها را مطالعه می‌کنند.

او با یادآوری اینکه کتاب یک‌صفحه‌ای در نمایشگاه امسال تهران رسما رونمایی شد، گفت: بعد از رونمایی این طرح شاهد استقبال برخی از شرکت‌های خصوصی در کشور و دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی در سایر استان‌ها بودیم، امروز بالغ بر 80 درصد از تولیدات ما به خارج از فارس اختصاص دارد و تنها 20 درصد آن درون استان توزیع می‌شود.

میرعظیمی با بیان اینکه تاکنون دو دوره از کتاب یک صفحه‌ای منتشر شده است،‌ گفت: دوره سوم نیز در حال آماده‌سازی برای انتشار است.

این نویسنده جوان گفت: در دور نخست که شامل سه جلد حاوی 48 کتاب یک‌صفحه‌ای است، 9 هزار نسخه چاپ کردیم که ارزش ریالی آن 225 میلیون تومان بود؛ در دور دوم تیراژ به 15 هزار نسخه رسید و ارزش ریالی آن 435 میلیون تومان است.

میرعظیمی گفت: دور سوم کتاب یک‌صفحه‌ای به جای داستان سعی دارد با بیان مفاهیمی، تلنگری را به خواننده بزند.

او معتقد است که اگر هر یک از دستگاه‌های دولتی یا نیمه‌دولتی علاوه بر پرداختن به وظایف قانونی، مسئولیت‌های اجتماعی‌شان را هم مورد توجه قرار می‌دادند، اقدامات شاخصی در جامعه انجام می‌شد، گفت: یکی از مسئولیت‌های اجتماعی تمام دستگاه‌ها، توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

میرعظیمی با تصریح اینکه تاکنون از سوی مجموعه‌هایی نظیر شهرداری و دستگاه‌های دولتی حمایتی از این طرح انجام نشده است، گفت: ما بیشتر به ساختن فرهنگسرا توجه داریم تا فرهنگسازی!

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha