حجتالاسلام والمسلمین نصوری در گفتوگو با ایسنا گفت: واقعیت این است که ما در عرصههای تبلیغ و اطلاعرسانی و مباحث اعتقادی برای مردم و نسل امروز، توجهی به ذائقه مخاطب نداریم. نگاه ما در عرصه فعالیتهای تبلیغ دینی کاملا سنتی است و بعضا میبینیم در مواردی آنچه که امروز رخ میدهد را پاسخگو نیستیم.
وی ادامه داد: در زمان آیتالله بروجردی بهاییت آمد. ایشان یک ساعتی رادیو را در خدمت مرحوم فلسفی قرار دادند تا او درباره این مطلب صحبت کند و مرحوم فلسفی از این فرصت کوتاه نهایت استفاده را داشتند و به سوالات مردم پاسخ میدادند و از این طریق بهاییت کاملا از بین رفت، در حالی که اگر مشاهده کنیم، میبینیم دولتِ آن زمان طرفدار بهاییت بود، اما با روشنگری عالمان این مسئله از بین رفت.
متأسفانه رسانه ملی ما فقط یک سخنران و مداحی که دیالوگی خاص دارد را مدنظر قرار میدهد و همواره از او منبر پخش میکند
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تأکید کرد: ما باید از ظرفیت و نفوذ رسانهها و ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده کنیم و کاری کنیم که مردم ارادتشان نسبت به این مجالس بیشتر شود. رسانه مقدس و اثرگذار است، اما گاه پاسخگوی نیازهای مخاطبان خود نیست و در مباحثی که مطرح میشود نیازهای روز در آن به چشم نمیخورد.
نصوری افزود: شور و شعور هر دو باید به دنبال هم محقق شود. گاهی فقط هیجان سینهزنی و زنجیرزنی در بین مردم حاکم میشود و ما برای این مسئله یک فضای راهبردی تعریف نکردهایم و در حالیکه باید یک راهبردی برای از بین رفتن این گونه معضلات داشته باشیم.
وی اظهار کرد: اهل بیت (ع) مهندسی رفتار بشریت را بر عهده داشتند، ما هم باید مجالس عزاداری و تصاویری که از این مجالس پخش میکنیم کاملا سنجیده و حساب شده باشد تا به مردم شور و شعور را بدهد.
رسانه مقدس و اثرگذار است، اما گاه پاسخگوی نیازهای مخاطبان خود نیست و در مباحثی که مطرح میشود نیازهای روز در آن به چشم نمیخورد.وی ادامه داد: ما شاعرانی داریم که مفاهیم دینی کاملا با ارزش را مطرح میکنند. همچنین سخنرانانی که مطالب آنها بسیار ارزنده و اثرگذار است، اما متأسفانه رسانه ملی ما فقط یک سخنران و مداحی که دیالوگی خاص دارد را مدنظر قرار میدهد و همواره از او منبر پخش میکند. گاهی برخی از آنها کلماتی میگویند که هیچ گونه سندیت و مبنایی ندارد که این خود یک مشکل و آسیب جدیدی را به وجود میآورد؛ به همین دلیل یا مردم از رسانه دور میشوند و یا اینکه مطالب نادرست را دریافت میکنند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: ما باید این رویکرد را تغییر بدهیم و بدانیم که جامعه ما در ایام عزاداری اباعبداللهالحسین (ع) به چه چیزی نیاز دارد و پاسخگوی آن باشیم. آیا نیازمندی مخاطب ما این است که فقط سینه و زنجیر بزند؟ یا باید جلسات را با زیورآلات آنها به رخ یکدیگر بکشیم؟ ما باید در مجالس عزاداری فرهنگ حسینی را تعمیم بدهیم و باید برای ترویج این فرهنگ برنامه داشته باشیم.
نصوری گفت: گاهی افرادی در جلسات دینی حاضر میشوند که مبانی اولیه دین را رعایت نمیکنند و میگویند دل ما پاک است. مثلا در ظهر عاشورا به خصوص در سالهای گذشته هیئتهای عزاداری نماز اول وقت را به جا نمیآوردند، دلیل آنها این بود که صفهای عزاداری بههم میخورد؛ در حالی که امام حسین (ع) قبل از جنگ اقامه نماز داشتند. گاهی برخی میگویند این گونه سخنان را میگویید که برای اباعبدالله (ع) هزینه نشود. ما هرگز چنین چیزی را نمیگوییم، بلکه باید هزینه شود اما باید نگاهمان را تغییر بدهیم و در مجالس عزاداری بحث معرفتی را مد نظر داشته باشیم.
وی گفت: مقام معظم رهبری همواره بر روی کرسیهای آزاداندیشی تأکید داشتند. ما چقدر در رسانه ملی خود به این موضوع میپردازیم و کرسیهای آزاداندیشی را با حضور جوانان به راه میاندازیم تا شور و شعور را ترویج بدهیم؟ تا مشکلات از سرچشمه حل نشود شاهد این گونه مسائل هستیم. در زمان صفویه و آل بویه مباحث علمی کمرنگ شد. هرچقدر مباحث علمی در این گونه مجالس کمتر شود، شاهد بروز خرافات بیشتری هستیم. این یک آسیب جدی است که باید پیگیری شود. اگر فقط شور و هیجان را بروز و ظهور بدهیم از اهداف اصلی اهل بیت (ع) که شعور بوده است دور میشویم.
انتهای پیام
نظرات