این پخشکننده سینمای ایران در این متن که در اختیار ایسنا گذاشت با اشاره به مطلب اخیرش با عنوان «باز هم تب اسکار» در ادامه نوشته است: «پس از مطلب دیروز نگارنده درباره جایزه اسکار خارجی و سینمای ایران، چندین و چند واکنش و اظهار نظر به طور مستقیم و غیر مستقیم واصل شد که ارائه توضیحاتی بیشتر را ضروری کرده است.
یکم) معیار انتخاب: این فهرست تنها و تنها نظر نگارنده بوده که تلاش داشته براساس کیفیت فیلمهای به نمایش درآمده و مقررات و ضوابط آکادمی اسکار، با تساهل فهرست تا حد امکان، بلند بالاتری ارائه شود. شاید اگر فرد دیگری بود فیلمهای دیگری مانند "زاد و بوم" (که من هنوز آن را ندیدهام)، "چاله"، "نیمه شب اتفاق افتاد"، "کارگر ساده نیازمندیم"، "متولد 65"، "خانهای در خیابان چهل و یکم"، "آباجان"، "امتحان نهایی"، "ویلاییها"، "بیست و یک روز بعد"، "مبارک" و... را هم شامل میکرد. نظر کارشناسی بنده آن فهرست را اعلام کرد، به همین سادگی!
دوم) هنر و تجربه: از 3 مهر سال گذشته تاکنون، 60 فیلم بلند سینمایی و 36 فیلم در گروه سینمای هنر و تجربه به نمایش عمومی در آمدهاند و فیلمهای هنر و تجربه بنا بر قوانین اسکار خارجی، امکان بررسی را ندارند چرا که قانون آکادمی تصریح دارد که یک فیلم بلند (بالای چهل دقیقه) باید حداقل در یک سینما و هفت روز متمادی به نمایش عمومی درآمده باشد و فیلمهای گروه هنر و تجربه معمولا این استمرار هفت روز نمایش در یک سینما ندارند و اگر داشته باشند، میتوانند در فهرست فیلمهای مورد بررسی قرار بگیرند.
سوم) فیلمهای انیمیشن و مستند: این فیلمها میتوانند در صورتی که بالای چهل دقیقه بوده و حداقل در یک سینما، هفت روز مستمر به نمایش عمومی درآمده باشند، شرایط بررسی را دارند و میتوانند به عنوان نماینده یک کشور برای اسکار خارجی معرفی شوند. فیلمهای مستند و انیمیشن در صورتی میتوانند در بخش اسکار مستند و انیمیشن مورد بررسی قرار گیرند که در بازه زمانی تعیین شده از طرف آکادمی اسکار، حداقل در یک سینما و هفت روز مستمر در نیویورک و لس آنجلس به نمایش عمومی درآمده باشند.
چهارم) زمان تولید فیلم: در پاسخ به پرسش مطرح شده که آیا فیلمهایی که به هر علت ( از جمله توقیف)، بعد از چند سال به نمایش در میآیند، آیا شرایط بررسی برای معرفی به اسکار خارجی را دارند یا خیر. مقررات اسکار به سال تولید فیلم اشارهای نداشته و ملاک، تنها زمان نمایش عمومی هر فیلم است و لذا فیلمهایی مانند "زاد و بوم" شرایط لازم برای بررسی را دارند.
پنجم) پخش کننده آمریکایی و موفقیتهای بین المللی: طبیعی است که داشتن پخش کننده آمریکایی برای هر فیلم در وهله اول و موفقیتهای بین المللی در گام بعدی تاثیر قابل توجهی در انتخاب و دیده شدن فیلم توسط اعضای آکادمی دارد اما شرط الزامی نیست. در میان همه فیلمهای ایرانی امسال، "لرد" ساخته محمد رسول اف، فارغ از آنکه این فیلم را دوست داشته باشیم یا خیر، بیشترین شانس را برای موفقیت در اسکار دارد اما این فیلم فاقد پروانه نمایش بوده و شانسی برای اکران در فاصله زمانی باقی مانده به پایان مهلت زمانی اسکار ندارد. از طرفی دیگر، فیلمی مانند "رگ خواب" که در میان فیلمهای مورد علاقه نگارنده است و دارای کیفیت لازم برای معرفی به اسکار خارجی است و حضور لیلا حاتمی به عنوان یک چهره شناخته شده بین المللی نیز به فیلم کمک بسیاری میکنند، تا زمان تنظیم این گزارش، در جشنوارهای به نمایش درنیامده و فاقد فاکتور موفقیت بین المللی است. به هر حال کمیته ملی اسکار ایران بیتردید فیلمی مانند "رگ خواب" را نمیتواند نادیده بگیرد.
ششم)اکران فیلمها: نگارنده تمامی فیلمهای به نمایش عمومی درآمده را بر اساس اطلاعیههای شورای صنفی نمایش و سایتهایی مانند سینما تیکت، مورد بررسی قرار داده است و بر این اساس، فیلم "مالاریا" ساخته ارزشمند پرویز شهبازی که از دو هفته پیش در شهر یزد به نمایش عمومی درآمده است، از فهرست فیلم اکران شده جا مانده بود و باید متذکر شد که این فیلم بیتردید میتواند براساس کیفیت، پیشینه کارگردان و موفقیتهای بین المللی آن در میان گزینههای نهایی قرار گیرد. فیلم "تابستان داغ" ساخته ابراهیم ایرج زاد نیز از روز چهارشنبه 8 شهریور به نمایش عمومی درخواهد آمد و از جمله فیلمهای دارای کیفیت برای بررسی اسکار خارجی است و بی تردید تا یک ماه آینده فیلمهای دیگری هم به نمایش عمومی درآمده و شانس بررسی در کمیته ملی اسکار را خواهند داشت.
نگارنده همچنان معتقد است که در میان تمامی فیلمهای واجد شرایط، "نفس"، "وارونگی"، "رگ خواب" و "مالاریا" دارای بخت بیشتری برای کسب موفقیت در اسکار فیلم خارجی بوده و نکته مهمتر، حمایت نهادهای مربوطه از فیلم منتخب در کارزار اسکار خارجی است.»
انتهای پیام
نظرات