به گزارش ایسنا، خط ریلی ملایر – کرمانشاه که از ابتدای دولت یازدهم و در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته بود، با پیگیریهای صورت گرفته به گام آخر برای بهرهبرداری نهایی رسید تا کرمانشاه جدیدترین استان ایران باشد که به شبکه راه آهن متصل شده است.
این خط ریلی که مجموعا 175 کیلومتر طول دارد در دو فاز ملایر به فیروزان 63 کیلومتر و از ملایر تا کرمانشاه 112 کیلومتر ساخته شده و بناست با راه اندازی هشت ایستگاه به کار خود ادامه دهد. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ساخت در حال حاضر سه ایستگاه این مسیر آماده بهره برداری است و مابقی ایستگاهها نیز در دست ساخت هستند.
با افتتاح این خط ریلی تعداد طرحهای اقتصاد مقاومتی تعریف شده در حوزه ریل که به بهره برداری می رسند به دو شهر و استان رسید. پیش از این نیز با حضور رییس جمهور، استان همدان به شبکه ریلی کشور متصل شده بود.
طبق برنامهریزی های صورت گرفته در هفتههای آینده ریل به استانهای آذربایجان غربی و گیلان نیز خواهد رسید و خط دوم شهر تبریز نیز در چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.
شرکت ساخت اعلام کرده پس از این طرحهای ابتدایی، کار ساخت راهآهن برای شهرهایی مانند سنندج و اردبیل نیز با سرعت بیشتری دنبال می شود.
به این ترتیب دولت یازدهم در آخرین روز کاری خود توانست ریل را به کرمانشاه برساند تا وعدهای که روحانی در روزهای نخست ریاست جمهوری خود داده بود و در آن راه آهن را یکی از اصلی ترین یادگاریهای مطرح کرده بود، به عملیاتی شدن نزدیک شود.
دولت از ابتدای امسال توانسته نزدیک به 300 کیلومتر ریل گذاری جدید را به ثبت برساند و این در حالی است که در طول تمام سالهای گذشته، میانگین سالانه ریلگذاری ایران حدود 260 کیلومتر بوده است. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی هدف در نظر گرفته شده برای ریل گذاریهای جدید در سال 96، بیش از 900 کیلومتر است.
انتهای پیام
نظرات